Wypadanie zapłonu nie dość, że negatywnie wpływa na bezpieczeństwo w ruchu to powoduje dalsze wyniszczanie silnika. Objawy w postaci szarpania i przerywania pracy silnika spowodowane mogą być usterką układu zapłonowego lub układu zasilania w paliwo. W pierwszej kolejności warto sprawdzić świece, przewody i cewki zapłonowe.
Problemu z wypadaniem zapłonu nie można nie zauważyć, ponieważ objawia się on szarpaniem i przerywaniem pracy silnika. Spowodowane jest to brakiem zapłonu na poszczególnych cylindrach w wyniku problemów z układem zapłonowym lub paliwowym. Utrata mocy zależna jest od ilości niepracujących cylindrów.
Zdiagnozowanie wypadania zapłonów może być utrudnione w sytuacji, gdy dzieje się to tylko w określonych okolicznościach, jak np. jazda z obciążeniem.
W starszych pojazdach wyposażonych w gaźnik, winowajcą wypadających zapłonów jest prawie zawsze układ zapłonowy, ponieważ nie ma tam wielu współczesnych czujników mogących zakłócać pracę silnika. Objawy szarpania i przerywania może także powodować nieszczelność podciśnienia czy awaria pompy paliwa. Pierwsze co powinien zrobić mechanik, to określić w którym cylindrze wypada zapłon np. poprzez sprawdzenie koloru i stanu świec zapłonowych. Podejrzana świeca powinna być bardziej szara od pozostałych przechodząc wręcz w brązowy kolor. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, należy wymienić świece. W kolejnym kroku należy sprawdzić przewody zapłonowe.
We współczesnych samochodach wypadanie zapłonu wiązać się może także z zaświeceniem kontrolki Check Engine. W tym wypadku kontrolka ta zarządzana przez OBD-II ma największą słuszność, ponieważ pokładowy system diagnostyczny miał wykrywać problemy związane z procesem spalania w wyniku których spaliny wydostające się z wydechu były bardziej szkodliwe dla środowiska.
Skaner diagnostyczny jest w stanie wskazać w którym cylindrze dochodzi do wypadania zapłonu, jednak może on nie być w stanie określić czy spowodowane jest to problemem z wtryskiwaczem czy ze świecą. Podobnie jak w starszych pojazdach, warto sprawdzić przewody i świece zapłonowe. Sprawdzając pracę świec po ciemku można zauważyć np. nieprawidłowe przeskoki iskry.
Jedną z metod sprawdzenia która świeca zapłonowa powoduje wypadanie zapłonu jest uruchomienie silnika i zwiększenie prędkości obrotowej na biegu jałowym aż do wystąpienia przerw w jego pracy. Następnie należy odłączać przewody zapłonowe od kopułki rozdzielacza czy cewek i nasłuchiwać, czy praca silnika uległa zmianie. Odłączenie sprawnej świecy spowoduje pogorszenie pracy silnika, zaś odłączenie uszkodzonej nie wpłynie na niego w żaden sposób. W tej sytuacji silnik wskaże nam gdzie leży problem, który może dotyczyć zarówno świecy jak i przewodów czy cewki zapłonowej. Jeżeli wymiana świecy zapłonowej nie pomoże, to w kolejnym kroku należy wymienić przewody lub cewkę.
Jeżeli problem nie leży po stronie zapłonu, to winny może być wtryskiwacz. Mechanik sprawdza wartość rezystancji na każdym wtryskiwaczu za pomocą multimetru. Czasami wtryskiwacze są tak ukryte, że aby się do nich dostać wymagane będzie zdjęcie pokrywy silnika i elementów dolotu. Jeżeli wartości na którymkolwiek wtryskiwaczu nie będą mieściły się w dopuszczalnym zakresie, należy oddać je do regeneracji lub kupić nowe.
Idąc tym tropem, należy sprawdzić także pompę paliwa, której niesprawność może powodować szarpanie i przerywanie pracy silnika. Za pomocą specjalnych urządzeń pomiarowych należy zmierzyć ciśnienie paliwa w układzie i przyrównać je do poprawnych wartości podanych przez producenta. Taka diagnostyka powinna być wykonywana przez doświadczonego mechanika z profesjonalnym sprzętem z uwagi na wysokie ciśnienia i łatwopalność paliwa.
Jazda z wypadającym zapłonem, a w efekcie z ograniczoną mocą jest sama w sobie niebezpieczna, a dodatkowo źle wpływa na elementy silnika. Usterkę tego typu należy jak najszybciej naprawić w warsztacie, tym bardziej, że wymiana świec nie jest tak kosztowna jak późniejsze rozległe naprawy.
Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów
Produkcję Forda Focusa pierwszej generacji rozpoczęto w 1998 roku. Sylwetka pojazdu zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz była dość futurystyczna. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą...
Generacja 8P to następca bardzo popularnego modelu Audi A3 8L, należącego do niższej klasy średniej w grupie premium. Kontynuacja udanego modelu w odświeżonej odsłonie rozpoczęła się w 2003 roku i trwała aż 10 lat, do 2013. W ofercie znalazło się 10 silników benzynowych od 1.2 TFSI do 3.2...
Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1995. Do dyspozycji kierowców pozostawiono 13 silników...
Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz...