Co zrobić, gdy samochód ściąga na lewo lub prawo podczas hamowania?

Ściąganie samochodu w lewo lub prawo podczas hamowania jest oznaką występujących problemów w podwoziu samochodu. Może to być spowodowane tak błahym zaniedbaniem jak nierówne ciśnienie w oponach, przez zużyte elementy układu hamulcowego, po uszkodzone zawieszenie. Nie mniej tego typu usterkę należy jak najszybciej naprawić u mechanika, aby nie powodować dalszych uszkodzeń.

Samochód, który ściąga podczas hamowania na którąkolwiek ze stron kwalifikuje się do szybkiej kontroli przez mechanika. Układ hamulcowy jest bardzo istotnym elementem samochodu. Ściąganie samochodu na bok nie musi oznaczać poważnej usterki, jednak problem może się pogłębić w bardzo krótkim czasie.

 

Jak to działa:

Rozróżnia się dwa typy hamulców. Tarczowe i bębnowe, jednak oba wykorzystują zjawisko tarcia do zatrzymania pojazdu.
W hamulcach tarczowych, tarcza przymocowana jest piasty. Zaciski, wprawiane w ruch za pomocą układu hydraulicznego dociskają klocki hamulcowe do tarczy, powodując tarcie i w efekcie zatrzymanie samochodu.

Układ hamulcowy wymaga regularnej obsługi do zachowania poprawnej pracy. Klocki hamulcowe ulegają ścieraniu z racji ciągłego wytwarzania tarcia, także należy pamiętać o ich wymianie na czas. Jazda z wytartymi klockami hamulcowymi powoduje dodatkowe uszkodzenia elementów współpracujących.
Najlepiej sprawdzać stan układu hamulcowego profilaktycznie za każdym razem gdy wymieniane są koła. Jeżeli jednak doszło do sytuacji, że samochód ściąga podczas hamowania, należy zrobić to jak najszybciej.

samochód ściąga podczas hamowania

Dlaczego samochód ściąga podczas hamowania?

  • Nierówne ciśnienie w oponach – nierówne ciśnienie w oponach może powodować ściąganie samochodu na bok podczas hamowania, jak również w trakcie normalnej jazdy na wprost.
  • Zużyte klocki hamulcowe – zużyte klocki hamulcowe mogą objawiać się na wiele sposobów. Jednym z nich jest ściąganie samochodu w bok podczas hamowania. Zużyte klocki objawiają się także piszczeniem, które często powodowane jest przez wbudowany w klocki element. Gdy tarcza hamulcowa dotknie elementu zatopionego w klocku, wydobywa się ostrzegawczy pisk informujący o konieczności wymiany klocków.
  • Zużyte tarcze hamulcowe – zużyte tarcze hamulcowe mogą powodować wibracje podczas hamowania, a przy okazji ściąganie samochodu w bok.
  • Zablokowany zacisk – jeżeli jeden z zacisków hamulcowych zablokował się, to odczuwalne może być ściąganie w którąś ze stron z uwagi na trzymanie hamulca. Ściąganie powinno wtedy także mieć miejsce podczas jazdy bez hamowania.
  • Zgnieciony przewód hamulcowy – przewód hamulcowy które nie ma właściwej drożności na skutek zagięcia itp. wpływa na płynność pracy zacisku, co w efekcie może prowadzić do jego nieodblokowania i ściągania samochodu na bok.
  • Zużyte elementy zawieszenia – elementy zawieszenia podlegają zużyciu i z biegiem czasu mogą powodować pewne objawy. Jednym z nich jest ściąganie samochodu podczas jazdy lub hamowania. Mogą za to odpowiadać sworznie, sprężyny, tuleje i wiele innych elementów.

Jak to się naprawia?

Mechanik sprawdza poszczególne elementy w celu określenia przyczyny ściągania samochodu:

  • Klocki i szczęki hamulcowe
  • Płyn hamulcowy
  • Tarcze hamulcowe i bębny
  • Zaciski
  • Cylinderki
  • Przewody hamulcowe
  • Pompa hamulcowa
  • Układ ABS

Jak to jest ważne?

Układ hamulcowy to bardzo ważny element samochodu i nie warto kwestionować konieczności jego regularnego serwisowania. Jeżeli podczas hamowania słychać piski, szorowanie i samochód ściąga na bok, należy jak najszybciej skontaktować się z mechanikiem.

 


Przeczytaj także

Audi A7 I - Cena wymiany klocków hamulcowych

Audi A7 to auto klasy premium segmentu E, które jest produkowane od 2010 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 6 Gran Coupe i Mercedes-Benz CLS. Audi A7 pojawia się z napędem spalinowym...

więcej

Ford Fiesta Mk6 - Cena wymiany klocków hamulcowych

Ford Fiesta Mk6 - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Ford Fiesta Mk6 w Europie produkowany był w latach 2001-2008, a w takich miejscach jak RPA czy Brazylia produkcja trwa do dziś. W 2005 roku model przeszedł facelifting zyskując na urodzie za sprawą kilku detali. Fiesta oferowała 8 silników benzynowych o pojemnościach 1.2 - 2.0 oraz tylko...

więcej

Mercedes-Benz GLK - Cena wymiany klocków hamulcowych

Mercedes-Benz GLK - Cena wymiany klocków hamulcowych

Mercedes GLK to auto sportowo-użytkowej segmentu D, które było produkowane od 2008 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Infiniti EX i Volvo XC60. Mercedes GLK pojawia się z napędem...

więcej

Seat Ibiza III - Cena wymiany klocków hamulcowych

Seat Ibiza III - Cena wymiany klocków hamulcowych

  Produkcja trzeciej generacji Seata Ibizy ruszyła w 2001 roku. Jest to samochód osobowy należący do segmentu B. Ibiza III uzyskała tytuł Samochodu Roku 2003, a dwa lata później przeszła facelifting. Do oferty trafiło 10 silników benzynowych od 40KW do 85KW oraz 7 silników diesla od 55KW do...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty