Co zrobić, gdy sprzęgło nie rozłącza się całkowicie?

 Problem z niezupełnie rozłączającym się sprzęgłem przybiera na sile z biegiem czasu. Powodować to może rozciągnięta linka sprzęgła, nieszczelny układ hydrauliczny, rozregulowana linka, czy zamontowane nieodpowiednie elementy w układzie. Jazda z niesprawnym sprzęgłem wpływa dodatkowo na zużycie współpracujących sąsiednio elementów, dlatego lepiej nie zwlekać z jego naprawą.

Znajdź warsztat i umów naprawę sprzęgła

Przeglądaj 203458 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ SPRZĘGŁA

Sprzęgło jest elementem umożliwiającym zmianę biegów w samochodzie. Wciskając pedał sprzęgła, odsuwamy tarczę dociskową, rotacja zostaje zatrzymana a kierowca ma możliwość zmienić bieg na wyższy lub niższy nie wyrządzając szkód. Gdy kierowca odpuści pedał sprzęgła, tarcza dociskowa ponownie zostaje przyciśnięta do tarczy sprzęgłowej i inicjuje ponowne przenoszenie ruchu obrotowego. Są jednak sytuacje, w których sprzęgło nie wysprzęgla się całkowicie.

Jak to działa:

W skrócie, działanie sprzęgła oparte jest o zjawisko tarcia. Gdy pedał sprzęgła zostaje wciśnięty, wprawiony w ruch zostaje wysprzęglik, który może działać za pomocą kabla, lub przewodu hydraulicznego, w zależności od zastosowanej technologii. W kolejnym etapie powoduje to wciśnięcie sprężyny centralnej i odsunięcie docisku od sprężyny. Odwracając ruch, gdy kierowca puszcza sprzęgło, tarcza dociskowa zostaje zetknięta z tarczą sprzęgłową i przenoszenie ruchu powraca.

sprzęgło

Z uwagi na pracę sprzęgła w oparciu o tarcie, elementy te podlegają znacznemu zużyciu. Największemu zużyciu ulega tarcza sprzęgła. Okładzina cierna zamontowana na tarczy jest bardzo podobna do tej stosowanej w klockach hamulcowych. Akurat ślizganie się sprzęgła z powodu zużytej okładziny nie jest powodem niecałkowitego rozłączania sprzęgła, za to powodują to inne usterki.
Przyczyny usterki:

  • Rozciągnięta/uszkodzona linka sprzęgła – jeżeli linka jest rozciągnięta lub uszkodzona, sprzęgło nie zostanie do końca rozłączone. Usterka ta postępuje, także z czasem czuć coraz większy problem z rozłączeniem układu.
  • Nieszczelny układ hydrauliczny – jeżeli samochód wyposażony jest w układ hydrauliczny, może się okazać, że wysprzęglik lub pompa sprzęgła ma wyciek. Z tego powodu nie zostanie uzyskane odpowiednie ciśnienie do pełnego wysprzęglenia.
  • Rozregulowana linka – Poprawnie wyregulowana linka gwarantuje odpowiednie wysprzęglanie. Jej rozregulowanie zmieni skok sprzęgła powodując np. niecałkowite wysprzęglanie.
  • Montaż nieodpowiednich elementów – Jeżeli sprzęgło jeszcze niedawno pracowało poprawnie, to może w ostatnim czasie przeprowadzano naprawy związane z którymś z jego elementów. Niepoprawnie dobrany element może powodować problem z pełnym wysprzęglaniem.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza pracę sprzęgła, całego układu, linek i przewodów hydraulicznych. Może być także wymagana jazda testowa w celu zidentyfikowania usterki.

Jak to jest ważne?

Jeżeli sprzęgło nie daje się wysprzęglić, oznacza to, że tarcza sprzęgłowa i tarcza dociskowa nie jest dostatecznie oddzielona. Jazda z taką usterką nie tylko wpływa na dodatkowe zużycie elementów sprzęgła, ale także np. wałków przenoszących moment obrotowy z silnika do skrzyni biegów.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?

Darmowa porada mechanika