Wymiana sprzęgła, cena

Średnia cena usługi: od 336,40 PLN do 681,23 PLN | sprawdź w okolicy

wymiana sprzęgła

Sprzęgło to kolejny element eksploatacyjny samochodu, którego żywotność bardzo zależy od stylu jazdy i umiejętności kierowcy. Zakłada się, że standardowo użytkowane sprzęgło powinno wytrzymać przebiegi rzędu 100-200 tys. km. jednak przebieg ten zmniejsza się w przypadku samochodów o większej mocy i większym momencie obrotowym. W dodatku koszt tej operacji powiększony jest o zamachowe koło dwumasowe występujące w silnikach diesla. Problemy, które mogą wskazywać na zużyte sprzęgło to trudność z włączeniem pierwszego i wstecznego biegu, twardy pedał sprzęgła i wibracje podczas naciskania go, nisko biorące sprzęgło lub bardzo wysoko, wzrost prędkości obrotowej bez znacznego przyspieszenia (ślizganie się sprzęgła), utrudnione płynne ruszanie. Jak wydłużyć okres eksploatacji sprzęgła? Nie dopuszczaj do przegrzania sprzęgła, które ma miejsce podczas długiej jazdy na półsprzęgle (np. podjeżdzanie pod wzniesienia). Unikaj strzałów ze sprzęgła, które ma miejsce podczas dynamicznego ruszania, co często skutkuje buksowaniem i piskiem kół. Podnoszenie mocy także wpływa negatywnie na zdolność sprzęgła do przenoszenia momentu obrotowego.

Sprzęgło w Twoim aucie wymaga wymiany i chcesz zlecić to zadanie profesjonaliście? Jako element eksploatacyjny tarcza sprzęgła ulega wytarciu, co może powodować niewłaściwe przenoszenie momentu obrotowego silnika. Standardową oznaką, że ze sprzęgłem jest coś nie tak, są wyższe obroty przy danej prędkości, niż zazwyczaj. Zobacz, po czym można rozpoznać taką usterkę i jak wygląda wymiana.

wymiana sprzęgła

Najczęściej nie mamy wpływu na usterki sprzęgła, ponieważ jest to element eksploatacyjny auta i psuje się w wyniku zużycia. Niektórzy kierowcy niestety nadwyrężają je, poprzez używanie poza zmianą biegów, co jest nieprawidłowe. Podobnie przedstawia się sprawa nacisku – niedociśnięcie także nie wpływa dobrze na jego funkcjonowanie. Jeśli już dojdzie do usterki na środku drogi, kluczową czynnością jest odpowiednia jazda. Holowanie nie należy do tanich usług, warto więc spróbować dojechać samodzielnie do warsztatu. Wymaga to jednak idealnego zgrania z obrotami silnika, ponieważ nietrudno o jego uszkodzenie. Zmieniaj więc biegi bardzo delikatnie i dopasowuj je do obrotów, a uda ci się pokonać trasę bez większych problemów.

Obawiasz się, że z twoim sprzęgłem jest coś nie tak? Koniecznie powinieneś sprawdzić, czy pedał sprzęgła nie sprawia zbyt małego oporu. Jeśli tak jest, cały mechanizm powinien zostać wymieniony. Słyszysz pstryknięcie przy naciśnięciu pedału? Najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ docisk. A może pedał obciera? W tym wypadku zepsuła się któraś z gumowych poduszek pod silnikiem lub skrzynią biegów, albo łożysko oporowe.

Gdy sprzęgło się ślizga, oznacza to, że moc nie jest w całości przekazywana z silnika na koła. Jak to sprawdzić? Ustaw samochód na równej, prostej drodze, zaciągnij ręczny hamulec i włącz trzeci bieg. Stopniowo zwalniaj pedał sprzęgła. Jeśli gaśnie praktycznie natychmiast, ze sprzęgłem nic złego się nie dzieje. W przypadku nieregularnego stukania z okolic motoru można już mówić o ślizganiu sprzęgła. W takim wypadku trzeba je szybko wymienić, ponieważ uszkodzenia będą się powiększać.

Biegi powinny wchodzić płynnie i bez żadnych oporów. Jeśli masz z tym problem, do zmiany biegu podchodzisz kilkukrotnie lub słyszysz przy tej czynności zgrzytanie, prawdopodobnie czeka cię wymiana sprzęgła. Przyczyną może być także naderwana linka sprzęgła lub uszkodzony układ hydrauliczny.

Wymiana sprzęgła wymaga zdemontowania skrzyni biegów. W przypadku napędu na przednią oś, konieczne jest rozpięcie zawieszenia i wymontowanie półosia napędowego, z kolei napęd na tylną oś wymaga odłączenia wału napędowego. Fachowiec w następnej kolejności odkręca tarczę dociskową i zdejmuje tarczę sprzęgła. Z reguły wraz z nią wymianie ulegają sprężyny tarczy dociskowej i łożysko oporowe, co traktowane jest jako wymiana kompletnego zespołu sprzęgła.

Jak więc dbać o sprzęgło, aby jak najdłużej służyło nam bezawaryjnie? Przede wszystkim pamiętaj, aby zawsze ruszać z możliwie najniższych obrotów silnika, nie puszczaj gwałtownie pedału i nie ruszaj w ten sposób. Gdy stoisz na światłach, wrzuć bieg na luz – w ten sposób oszczędzasz sprzęgło. Gazu dodawaj tylko wtedy, gdy hamulec ręczny jest całkowicie opuszczony i dociskaj pedał do końca. Jeśli zastosujesz się do tych zasad, znacznie przedłużysz żywotność sprzęgła.

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Co zrobić, gdy nie działa sprzęgło?

Co zrobić, gdy nie działa sprzęgło?

 Sprzęgło odpowiada za płynne ruszanie i zmianę przełożeń bez szarpnięć. Jako element łączący silnik ze skrzynią biegów, powinien być naprawiany jak najszybciej od czasu wykrycia usterki....

więcej

Co zrobić, gdy sprzęgło nie rozłącza się całkowicie?

Co zrobić, gdy sprzęgło nie rozłącza się całkowicie?

 Problem z niezupełnie rozłączającym się sprzęgłem przybiera na sile z biegiem czasu. Powodować to może rozciągnięta linka sprzęgła, nieszczelny układ hydrauliczny, rozregulowana linka, czy...

więcej

Gdy psuje się sprzęgło…

Gdy psuje się sprzęgło…

Sprzęgło stanowi bardzo ważny element auta, bez którego nie będzie ono jeździć. To właśnie ono odpowiada za kontrolę mocy silnika przekazywanej na koła. Jego usterka wiąże się więc z trwałym...

więcej

Co zrobić, gdy słyszysz hałas po wbiciu biegu?

Co zrobić, gdy słyszysz hałas po wbiciu biegu?

Hałas podczas wbijania biegu jest oznaką tego, że z samochodem dzieje się coś złego. Dziwne dźwięki mogą być powodowane przez niski poziom oleju, uszkodzoną poduszkę silnika lub skrzyni,...

więcej