Problem z niezupełnie rozłączającym się sprzęgłem przybiera na sile z biegiem czasu. Powodować to może rozciągnięta linka sprzęgła, nieszczelny układ hydrauliczny, rozregulowana linka, czy zamontowane nieodpowiednie elementy w układzie. Jazda z niesprawnym sprzęgłem wpływa dodatkowo na zużycie współpracujących sąsiednio elementów, dlatego lepiej nie zwlekać z jego naprawą.
Sprzęgło jest elementem umożliwiającym zmianę biegów w samochodzie. Wciskając pedał sprzęgła, odsuwamy tarczę dociskową, rotacja zostaje zatrzymana a kierowca ma możliwość zmienić bieg na wyższy lub niższy nie wyrządzając szkód. Gdy kierowca odpuści pedał sprzęgła, tarcza dociskowa ponownie zostaje przyciśnięta do tarczy sprzęgłowej i inicjuje ponowne przenoszenie ruchu obrotowego. Są jednak sytuacje, w których sprzęgło nie wysprzęgla się całkowicie.
W skrócie, działanie sprzęgła oparte jest o zjawisko tarcia. Gdy pedał sprzęgła zostaje wciśnięty, wprawiony w ruch zostaje wysprzęglik, który może działać za pomocą kabla, lub przewodu hydraulicznego, w zależności od zastosowanej technologii. W kolejnym etapie powoduje to wciśnięcie sprężyny centralnej i odsunięcie docisku od sprężyny. Odwracając ruch, gdy kierowca puszcza sprzęgło, tarcza dociskowa zostaje zetknięta z tarczą sprzęgłową i przenoszenie ruchu powraca.
Z uwagi na pracę sprzęgła w oparciu o tarcie, elementy te podlegają znacznemu zużyciu. Największemu zużyciu ulega tarcza sprzęgła. Okładzina cierna zamontowana na tarczy jest bardzo podobna do tej stosowanej w klockach hamulcowych. Akurat ślizganie się sprzęgła z powodu zużytej okładziny nie jest powodem niecałkowitego rozłączania sprzęgła, za to powodują to inne usterki.
Mechanik sprawdza pracę sprzęgła, całego układu, linek i przewodów hydraulicznych. Może być także wymagana jazda testowa w celu zidentyfikowania usterki.
Jeżeli sprzęgło nie daje się wysprzęglić, oznacza to, że tarcza sprzęgłowa i tarcza dociskowa nie jest dostatecznie oddzielona. Jazda z taką usterką nie tylko wpływa na dodatkowe zużycie elementów sprzęgła, ale także np. wałków przenoszących moment obrotowy z silnika do skrzyni biegów.
Mazda 6 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2002 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault...
Skoda Superb to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2001 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Opel...
Fiat Doblo to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan, pick-up i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Dacia Dokker, Mercedes-Benz Citan, Peugeot Partner,...
Seat Ateca to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2016 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Hyundai Tucson, Kia Sportage i Peugeot 3008. Seat Ateca pojawia się z napędem spalinowym...