Przegrzewanie się silnika to usterka mogąca w krótkim czasie doprowadzić do jego kompletnego uszkodzenia. Za problemy z temperaturą odpowiadać może awaria praktycznie każdego z elementów układu chłodzenia. Sprawdzić należy chłodnicę, rury chłodnicy, pompę wody, termostat, wentylator chłodnicy czy czujnik wentylatora. Usterka powinna być jak najszybciej zdiagnozowana przez mechanika.
Mimo stosowania zaawansowanych technologii we współczesnych samochodach, nadal są one narażone na tak podstawowe usterki jak przegrzewanie silnika. Nawet gdy są one przystosowane do pracy w prawie każdym klimacie. Przegrzanie silnika może być spowodowane wieloma czynnikami, od zwykłego przepracowania do usterek elektrycznych i mechanicznych pod maską. Jeżeli znajdziesz się w sytuacji, gdzie wskaźnik temperatury idzie niebezpiecznie do czerwonego pola, lub zaświeciła się kontrolka Check Engine, to najważniejsze aby zrobić wszystko co się da, by silnik zbił temperaturę, zanim przegrzanie doprowadzi do poważnej usterki.
Każdy współczesny samochód wyposażony jest w układ chłodzenia, wewnątrz którego przemieszcza się płyn chłodzący. Ma on za zadanie odbierać temperaturę silnika, która wzrasta przez proces spalania. Następnie rozgrzany płyn zostaje schłodzony, aby ponownie mógł przepłynąć przez silnik i odebrać jego temperaturę. Jeżeli którykolwiek z elementów ulegnie awarii, a kierowca zignoruje problem, dojdzie do zatarcia przegrzanego silnika, który będzie nadawał się tylko na złom.
Podstawowy układ chłodzenia składa się z następujących elementow:

Silnik będzie się przegrzewał za każdym razem, gdy któryś z elementów układu chłodzenia ulegnie uszkodzeniu. Zdiagnozowanie problemu z przegrzewaniem silnika może wymagać pewnego nakładu pracy i doświadczenia, jednak jest kilka powtarzających się przyczyn:
W pierwszej kolejności mechanik sprawdza kody zapisane w sterowniku komputera pokładowego. Następnie sprawdza cały układ chłodniczy w poszukiwaniu nieszczelności lub uszkodzeń mechanicznych. Mechanik sprawdza także wszelkie oznaki usterki wewnątrz układu.
Zaniedbywanie układu chłodzenia jest główną przyczyną wszelkich usterek związanych z chłodzeniem. Jako, że układ ten odgrywa znaczącą rolę w pracy silnika, nawet najmniejszy problem z kontrolą temperatury może się skończyć tragicznie dla jednostki napędowej. Nie warto bagatelizować przegrzewania silnika, tym bardziej, że elementy układu chłodniczego nie są z reguły drogie, w przeciwieństwie do skutków zaniedbania.
Układ hydrauliczny sprzęgła korzysta z tego samego zasobu płynu co układ hamulcowy. Oznacza to, że wyciek płynu z okolic sprzęgła, może wpłynąć na pracę obu systemów. Usterka może pochodzić od wycieku z gumowych lub metalowych przewodów pompy hamulcowej, lub przecieku w samej pompie sprzęgła....
Gdy zaświeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju jedyna rzecz jaką powinno się zrobić, to zatrzymać samochód. Olej silnikowy odpowiada za utrzymanie zaworów, tłoków i korbowodów w dobrym stanie. Jeżeli tego oleju zabraknie, lista elementów do wymiany może zrobić się na prawdę długa. Jeżeli...
Utrudnione uruchamianie silnika to bardzo niekomfortowa usterka. Jest ona ściśle związana z elementami odpowiadającymi za rozruch silnika, jak i samo jego zasilanie. W skład podejrzanych elementów wchodzą m.in.: rozrusznik, akumulator, stacyjka, filtr paliwa i pompa paliwa, świece zapłonowe.
Konieczność pompowania pedału hamulca jest oznaką poważnej usterki układu hamulcowego. Kierowca powinien mieć możliwość natychmiastowego zatrzymania samochodu, a problem z pompowaniem pedału może być spowodowany zapowietrzonym układem, awarią pompy hamulcowej, czy niewłaściwy stan i poziom...