Co zrobić, gdy nie działa sterowanie siłą nawiewu?

Brak możliwości zmiany siły nadmuchu w kabinie z reguły spowodowany jest uszkodzonym rezystorem dmuchawy. Może się jednak okazać, ze uszkodzeniu uległ sam panel sterowania lub silniczek dmuchawy. Zdaża się także, że pozostanie nam możliwość ustawienia nadmuchu na maksymalną siłę, lub całkowite jego wyłączenie. Z taką usterką warto umówić się do warsztatu, ponieważ jazda bez nawiewu może doprowadzić do parowania szyb i dyskomfortu podczas jazdy, a maksymalny nadmuch generuje duży hałas w środku kabiny.

Najbardziej prawdopodobną przyczyną awarii sterowania prędkością wentylatora nawiewu jest uszkodzenie rezystora na silniku wentylatora, chociaż może to być również uszkodzony przełącznik sterowania nawiewem lub spalony silniczek wentylatora.

 Dlaczego nie działa sterowanie siłą nawiewu?

  • Uszkodzenie rezystora dmuchawy
  • uszkodzenie panelu sterowania nawiewem

dlaczego nie działa sterowanie nawiewem

Jak to się robi:

Mechanik przeprowadza dokładną inspekcję działania systemu wentylacji samochodu. Sprawdzenie silniczka dmuchawy następuje poprzez odłączenie przewodów i sprawdzenie stanu styków. Następnie podłącza się dmuchawę bezpośrednio pod akumulator w celu sprawdzenia, czy nie jest uszkodzona.

Jeśli silniczek działa dobrze, następnym krokiem jest sprawdzenie rezystora. Mechanik odłącza rezystor od złącza i sprawdza styki pod kątem przepalenia. Brak możliwości sterowania prędkością nawiewu z reguły spowodowany jest właśnie uszkodzonym rezystorem. Aby sprawdzić działanie rezystora, mechanik użyje multimetru do sprawdzenia rezystancji, a następnie zmierzy rezystancję od wspólnego punktu na złączu do różnych styków, aby upewnić się, że wymagane wartości oporów są zgodne ze specyfikacją. Jeżeli gdzieś pojawi się wartość nieprawidłowa w stosunku do przewidywanej przez producenta, wskaże mechanikowi uszkodzony element.

 

 



Znajdź warsztat i umów wizytę