Co zrobić, gdy pulsuje pedał hamulca?

Tarcze hamulcowe pomimo wysokiej odporności na ścieranie, poddają się innym zjawiskom fizycznym. Pulsowanie pedału hamulca może pochodzić m.in. od wystających punktów na tarczy hamulcowej, przegrzanej i krzywej tarczy, rozrzedzonego płynu hamulcowego. Takie pulsacje to nie tylko niedogodność i dyskomfort, ale także przyspieszone zużycie innych elementów układu hamulcowego wywołane wibracjami. W celu uniknięcia poważniejszych kosztów naprawy, lepiej jak najszybciej pojechać do mechanika na sprawdzenie układu hamulcowego.

Znajdź warsztat i umów wymianę tarcz hamulcowych

Przeglądaj 192523 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW WYMIANĘ TARCZ HAMULCOWYCH

Hamulce tarczowe to świetne rozwiązanie w kwestii spowalniania i zatrzymywania pojazdów. Oferują dużo lepszą siłę hamowania i osiągi w porównaniu do hamulców bębnowych. Można je także wyposażyć w układ ABS, który zapobiega blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania lub hamowania w mokrych warunkach. Jeżeli jednak podczas hamowania poczujesz, że pedał hamulca pulsuje, może okazać się, że jest z nimi coś nie tak.

nowa tarcza hamulcowa

Jak to działa:

Hamulce tarczowe (i bębnowe) do swojego działania wykorzystują prawo tarcia. Gdy zacisk hamulcowy zaciska klocki hamulcowe na tarczy wytwarza tarcie. Dzięki temu następuje spowolnienie i zatrzymanie samochodu. Przy okazji zjawiska tarcia, energia zostaje zamieniona w ciepło – hamulce się nagrzewają.

Jeżeli dojdzie do przegrzania tarczy hamulcowej, jej kolor na powierzchni roboczej może zmienić się na niebieski. Gdy podczas jazdy z rozgrzanymi tarczami wjedziemy np. w kałużę, woda dostająca się do rozgrzanej tarczy natychmiast ją schłodzi a sama tarcza ulegnie wykrzywieniu.

Wszystkie nierówności występujące na powierzchni roboczej tarczy, a nawet nierówność samej tarczy mają wpływ na pracę klocków hamulcowych. W takiej sytuacji klocki hamulcowe raz dociskają tarczę mocniej raz słabiej, przekazując te skoki pracy na pedał hamulca, który zaczyna pulsować. Pulsowanie może tez powodować układ ABS. Jeżeli dzieje się to tylko podczas gwałtownego hamowania, lub hamowania w miejscu ze słabą przyczepnością to jest duża szansa, że tarcze są sprawne, a pulsacje powoduje układ ABS.

Przyczyny usterki:

  • Wystające punkty na tarczy – jeżeli tarcza pokryta jest wystającymi punktami lub obszarami, będzie to powodowało pulsację hamulca. Jedyny sposób na usunięcie pulsowania pedału to przetoczenie tarcz hamulcowych, nadając im ponownie równy płaski kształt. Jeżeli tarcze hamulcowe będą mocno zużyte może pomóc tylko wymiana na nowe.
  • Krzywe tarcze – jeżeli dojdzie do skrzywienia tarczy hamulcowej, objawi się to pulsowaniem hamulca. Skrzywione tarcze czasami udaje się przetoczyć, jednak jeżeli skrzywienie jest poważne pomoże tylko wymiana na nowe.
  • Rozrzedzony płyn hamulcowy – podobnie jak olej silnikowy i olej skrzyni biegów, płyn hamulcowy należy okresowo wymieniać. W miarę starzenia się płyn rozrzedza się i wchłania wilgoć. Zmniejsza to wydajność układy i może powodować pulsowanie pedału hamulca. Zakłada się, że wymiana płynu hamulcowego powinna odbywać się co 2 lata, jednak częste agresywne hamowanie może wymagać szybszej wymiany.
  • Praca układu ABS – jeżeli pedał hamulca pulsuje tylko sporadycznie i podczas gwałtownego hamowania lub w mokrych warunkach drogowych, istnieje duża szansa, że z układem hamulcowym wszystko jest w porządku, a pulsacje pochodzą od układu ABS.

Jak to się robi:

Podczas diagnozowania problemu mechanik ściąga koła i przygląda się tarczom hamulcowym. Powinien być w stanie określić ich stan i zauważyć ewentualne nieprawidłowości. Sprawdza się także stan klocków hamulcowych i ich prawidłową pracę i zużycie. Jeżeli na tym etapie mechanik nie stwierdzi nieprawidłowości, sprawdza kolejne elementy układu hamulcowego.

Jak jest to ważne?

Posiadanie niezawodnego układu hamulcowego jest niezbędne do bezpiecznej jazdy. Pulsujący pedał hamulca to nie tylko niedogodność i dyskomfort podczas jazdy. Takie wibracje mogą doprowadzić do dalszych uszkodzeń, w tym nienormalnego zużycia klocków hamulcowych, wibracji zacisków i zużycia innych elementów na które przenoszone są wibracje. Aby uniknąć potrzeby wymiany większej ilości elementów, warto jak najszybciej umówić się do mechanika na kontrolę.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Co zrobić, gdy płyn hamulcowy jest brązowy lub czarny?

Co zrobić, gdy płyn hamulcowy jest brązowy lub czarny?

Najczęstszym powodem zmiany koloru płynu hamulcowego jest jego silne zużycie i zabrudzenie. Wpływ na to ma kilka czynników, jednak wszystkie one prowadzą do pogorszenia właściwości płynu i zmniejszenia siły hamowania. Jest to szczególnie niebezpieczna sytuacja, która nie powinna mieć...

więcej

Jak wybrać odpowiednie opony zimowe do samochodu?

Jak wybrać odpowiednie opony zimowe do samochodu?

Wraz z nadejściem jesieni chłody zagościły u nas na dobre. Poranne przymrozki, a także niezbyt wysoka temperatura w ciągu dnia, sprawiają, że coraz więcej kierowców zmienia opony na zimowe. Zazwyczaj przełom października i listopada to najlepszy czas na taki zabieg. W momencie, gdy temperatura...

więcej

Jakie zmiany w samochodzie są legalne?

Jakie zmiany w samochodzie są legalne?

Posiadanie własnego pojazdu wiąże się z koniecznością przeglądów i napraw. Często są one jednak na tyle drogie, że decydujemy się na liczne przeróbki, oferowane przez wiele warsztatów. Należy pamiętać, że nie wszystkie modyfikacje są legalne. Warto więc znać ich zakres, określony przez...

więcej

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Producenci samochodów prześcigają się we wdrażaniu nowoczesnych technologii, by ograniczyć spalanie. Jakie daje to efekty? Patryk Mikiciuk z Team TOTAL postanowił to sprawdzić na przykładzie najnowszej wersji Mercedesa klasy C i jego starszego kuzyna. Co z tego wynikło? Zobaczcie sami!  

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ