Drganie kierownicy podczas hamowania z reguły ma związek z tarczami hamulcowymi. Drgania mogą powodować zużyte i nierówne tarcze hamulcowe oraz niepoprawnie zamontowane lub zwichrowane tarcze. Z tego typu usterką nie warto zwlekać, ponieważ drgania powodują szybkie zużycie pozostałych elementów układu.
Drgania kierownicy występujące podczas hamowania nie są jedynie ostrzeżeniem, ponieważ mogą być także poważnym zagrożeniem. Układ hamulcowy jest kluczowym elementem samochodu, dlatego jakiekolwiek usterki z nim związane powinny być jak najszybciej usuwane.
Może być kilka przyczyn drgania kierownicy podczas hamowania, jednak większość z nich związana jest z tarczami hamulcowymi. Bez względu na przyczynę, należy jak najszybciej umówić się do warsztatu samochodowego.
W samochodach wykorzystywane są dwa typy hamulców, tarczowe i bębnowe. Oba działają wykorzystując zjawisko tarcia. Hamulce bębnowe posiadają bębny przymocowane do piasty, wewnątrz których znajdują się szczęki hamulcowe. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, szczęki zostają rozparte i dociśnięte do wnętrza bębna powodując hamowanie samochodu.
W przypadku hamulców tarczowych, układ ten składa się z tarczy przymocowanej do piasty oraz klocków hamulcowych umieszczonych w zaciskach hamulcowych. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje wysunięcie tłoczka w zacisku i przyciśnięcie klocków hamulcowych do tarczy, wytwarzając tarcie.
Z uwagi na powyższe zjawisko, zarówno klocki hamulcowe jak i szczęki hamulcowe ulegają zużyciu i podlegają okresowej wymianie. Nowe klocki hamulcowe mają z reguły grubość 8, 10 lub 12 mm, a za zużyte uznaje się te, które będą cieńsze niż 3mm.
Jakiekolwiek usterki związane z układem hamulcowym powinny być usuwane priorytetowo. Jazda z drgającym układem hamulcowym może powodować przyspieszone zużycie pozostałych elementów a w konsekwencji zwiększenie kosztów napraw. Jednak najważniejszym czynnikiem motywującym do szybkiej wizyty w warsztacie powinno być bezpieczeństwo podróżujących.
Mazda 3 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2003 roku jako spadkobierca Mazdy 323. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee'd, Opel...
Peugeot 301 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2012 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Linea, SEAT Toledo, Skoda Rapid i Dacia Logan. Peugeot 301 pojawia się z napędem...
Ford Focus Mk2 pojawił się dwa lata przed zakończeniem produkcji swojego poprzednika. Sylwetka pojazdu niższej klasy średniej znacznie się zmieniła, kształty samochodu nabrały powagi. Do oferty trafiło 13 silników benzynowych o pojemnościach 1.4 - 2.5 oraz 9 diesli 1.6 - 2.0.
Opel Insignia to auto klasy średniej segmentu D, które produkowane jest od 2008 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowane w nadwoziu sedan, kombi i liftback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Kia Optima, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb i...