Co zrobić, gdy kierownica drży podczas hamowania?

Drganie kierownicy podczas hamowania z reguły ma związek z tarczami hamulcowymi. Drgania mogą powodować zużyte i nierówne tarcze hamulcowe oraz niepoprawnie zamontowane lub zwichrowane tarcze. Z tego typu usterką nie warto zwlekać, ponieważ drgania powodują szybkie zużycie pozostałych elementów układu.

Drgania kierownicy występujące podczas hamowania nie są jedynie ostrzeżeniem, ponieważ mogą być także poważnym zagrożeniem. Układ hamulcowy jest kluczowym elementem samochodu, dlatego jakiekolwiek usterki z nim związane powinny być jak najszybciej usuwane.

Może być kilka przyczyn drgania kierownicy podczas hamowania, jednak większość z nich związana jest z tarczami hamulcowymi. Bez względu na przyczynę, należy jak najszybciej umówić się do warsztatu samochodowego.

 

Jak to działa:

W samochodach wykorzystywane są dwa typy hamulców, tarczowe i bębnowe. Oba działają wykorzystując zjawisko tarcia. Hamulce bębnowe posiadają bębny przymocowane do piasty, wewnątrz których znajdują się szczęki hamulcowe. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, szczęki zostają rozparte i dociśnięte do wnętrza bębna powodując hamowanie samochodu.

W przypadku hamulców tarczowych, układ ten składa się z tarczy przymocowanej do piasty oraz klocków hamulcowych umieszczonych w zaciskach hamulcowych. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje wysunięcie tłoczka w zacisku i przyciśnięcie klocków hamulcowych do tarczy, wytwarzając tarcie.

Z uwagi na powyższe zjawisko, zarówno klocki hamulcowe jak i szczęki hamulcowe ulegają zużyciu i podlegają okresowej wymianie. Nowe klocki hamulcowe mają z reguły grubość 8, 10 lub 12 mm, a za zużyte uznaje się te, które będą cieńsze niż 3mm.

zużyta tarcza hamulcowa

Dlaczego kierownica drży podczas hamowania?

  • Zużyte i nierówne tarcze hamulcowe – sytuacja ma miejsce gdy tarcze są zużyte w taki sposób, że ich krawędź podczas obrotu przemieszcza się poziomo powyżej tolerancji. Granica ustalona została na 0.05mm i większe odchylenia powodują bicie na kierownicy. Takie uczucie mogą także powodować rdzawe lub brudne fragmenty na tarczy.
  • Niepoprawnie zamontowane tarcze – Jeżeli niedawno przeprowadzany był serwis hamulców lub ich wymiana na nowe, to być może nie zostały one poprawnie zamontowane. Tarcze hamulcowe powinny być montowane na gładkiej, oczyszczonej pieście oraz dokręcane w odpowiedniej kolejności i z odpowiednim momentem obrotowym. Krzywe przykręcenie tarczy hamulcowej będzie powodowało drgania kierownicy podczas hamowania, ale może także szybko uszkodzić same tarcze hamulcowe.
  • Zwichrowane tarcze – do zwichrowania tarcz hamulcowych może dojść podczas długotrwałego użytkowania hamulców w niekorzystnych warunkach. Sytuacja taka ma miejsce podczas jazdy w górach, holowania przyczepy czy szybkiego schłodzenia tarczy wodą z kałuży.

Jak to jest ważne?

Jakiekolwiek usterki związane z układem hamulcowym powinny być usuwane priorytetowo. Jazda z drgającym układem hamulcowym może powodować przyspieszone zużycie pozostałych elementów a w konsekwencji zwiększenie kosztów napraw. Jednak najważniejszym czynnikiem motywującym do szybkiej wizyty w warsztacie powinno być bezpieczeństwo podróżujących.

 


Przeczytaj także

Mazda 3 (I, II, III) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Mazda 3 (I, II, III) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Mazda 3 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2003 roku jako spadkobierca Mazdy 323. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee'd, Opel...

więcej

Peugeot 301 - cena wymiany tarcz hamulcowych

Peugeot 301 - cena wymiany tarcz hamulcowych

Peugeot 301 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2012 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Linea, SEAT Toledo, Skoda Rapid i Dacia Logan. Peugeot 301 pojawia się z napędem...

więcej

Ford Focus Mk2 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Ford Focus Mk2 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

 Ford Focus Mk2 pojawił się dwa lata przed zakończeniem produkcji swojego poprzednika. Sylwetka pojazdu niższej klasy średniej znacznie się zmieniła, kształty samochodu nabrały powagi. Do oferty trafiło 13 silników benzynowych o pojemnościach 1.4 - 2.5 oraz 9 diesli 1.6 - 2.0.

więcej

Opel Insignia (I, II) - cena wymiany tarcz hamulcowych

Opel Insignia (I, II) - cena wymiany tarcz hamulcowych

Opel Insignia to auto klasy średniej segmentu D, które produkowane jest od 2008 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowane w nadwoziu sedan, kombi i liftback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Kia Optima, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb i...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę