Kwestia bieżnikowania opon jest bardzo zróżnicowana, ponieważ są zwolennicy oraz przeciwnicy, a każda ze stron ma całą masę argumentów na ten temat. Jedni uważają, że bieżnikowane opony to dobre i niedrogie rozwiązanie, a inni twierdzą, że jest to jedna z najgorszych opcji. Kto ma więc rację i czy opony bieżnikowane są bezpiecznym wyborem?
Czy bieżnikowanie opon jest warte zachodu?
Opony bieżnikowane, czyli nadlewki cieszą się sporym zainteresowaniem, a ich produkcja polega na usunięciu zużytej opony starej warstwy bieżnika i zastąpieniu jej nowym. Jest to bardzo dobra opcja dla tych, którzy nie chcą kupować nowego ogumienia, lecz jedynie odnowić stary komplet.
Największą korzyścią wynikającą z zastosowania bieżnikowanych opon jest ich stosunkowo niska cena w porównaniu do zakupu nowego ogumienia, które jest już sporym nakładem finansowym. Oczywiście im większe są nasze opony, tym cena również jest większa. Można jeszcze rozważyć zakup opon używanych, ale tutaj już trzeba się trochę naszukać, aby znaleźć ogumienie w dobrym stanie i to po przystępnej cenie. Ogólnie firmy dają klientom gwarancję na nadlewki, co zachęca zainteresowanych klientów, ponieważ rzeczy używane nie są nią zazwyczaj objęte.
Ciemne strony bieżnikowania opony
Końcowym efektem bieżnikowania opony jest jej nowy wygląd, co nie oznacza wcale, że jej stan uległ jakiejś znaczącej odnowie. Podstawa opony zostaje taka sama, a więc na pewno będzie już miała na koncie dość sporu przejechanych kilometrów, co prowadzi do jej ciągłego zużywania się. Drogi w nie najlepszym stanie również przyczyniają się do wewnętrznych uszkodzeń opony, jak również wszelakie przytarcia podczas hamowania awaryjnego. Prawda jest taka, że takie uszkodzenia zewnętrzne mają również wpływ na stan ogumienia. Nakładanie nowego bieżnika na zużytą oponę, może okazać się dość ryzykownym pomysłem o negatywnych skutkach.
Ogólnie przyjmuje się, że ogumienie jest jednorazowe i nie powinno się stosować nadlewek, które wymuszają jakoby wydłużenie żywotności tego przedmiotu. Zauważmy, że producenci ogumienia nie mają w swoich usługach bieżnikowania. Dzięki rozwojowi mamy do dyspozycji coraz to lepszej jakości ogumienie, które ma spełniać swoje funkcje aż do momentu zużycia opony.
Oczywiście opony bieżnikowane nie są w stanie konkurować z nowym ogumieniem, ponieważ nie są w stanie uzyskać fabrycznej jakości i perfekcji wykonania. Z kolei używana opona może okazać się po czasie jakimś zużyty bublem, ponieważ nie jesteśmy w stanie jej prześwietlić gołym okiem. Możemy tylko ocenić stan techniczny przy dokładnych oględzinach. Nowe opony zawsze posłużą nam lepiej i dłużej, niż te które swoje już wysłużyły. Osoby dużo podróżujące na pewno nie będą zachwycone nadlewkami, ale mogą przydać się dla tych jeżdżących głównie po mieście i to na całorocznych oponach. Wynika to z faktu, że bieżnikowane opony nie sprawdzą się przy osiąganiu dużych prędkości, podczas częstego awaryjnego hamowania czy też w trudnych i zaśnieżonych warunkach pogodowych.
Zgodnie z PN-C-94300-7 maksymalny okres przechowywania nowych opon wynosi 36 miesięcy od daty produkcji. Wszystkie nowe opony przechowywane są w magazynach fabrycznych i logistycznych z zachowaniem wymaganych warunków składowania i przechowywania opon - zgodnie z zaleceniami producenta, nie...
Każdy kierowca wie jak dobierać rozmiar opon do swojego samochodu, potrafi odczytać wszystkie informacje wytłoczone na oponie. Trochę gorzej wygląda sytuacja w przypadku felg.
Większość uszkodzeń opony spowodowanych jest nieodpowiednim ciśnieniem powietrza w oponie. Opony do autobusów i samochodów ciężarowych należy napełniać powietrzem zgodnie z przenoszonym obciążeniem.
Każdy kierowca prędzej, czy później, musi wymienić opony w swoim aucie. Pojawia się wtedy niemały problem – co zrobić ze starym ogumieniem? Niestety, wyrzucenie go w standardowy sposób jako zwykłe odpady nie wchodzi w grę – wymagana jest utylizacja. Wiele osób zwyczajnie składuje opony w garażu,...