Okres przechowywania i eksploatacji opon do samochodów

Zgodnie z PN-C-94300-7 maksymalny okres przechowywania nowych opon wynosi 36 miesięcy od daty produkcji. Wszystkie nowe opony przechowywane są w magazynach fabrycznych i logistycznych z zachowaniem wymaganych warunków składowania i przechowywania opon - zgodnie z zaleceniami producenta, nie obserwuje się obniżenia parametrów fizyko-mechanicznych oraz osiągów opon.

Zgodnie z przepisami Prawa o Ruchu Drogowym opony do samochodów osobowych, w RP mogą być użytkowane do osiągnięcia wskaźnika TWI wynoszącego 1,6 mm. Osiągnięcie tej głębokości w którym kol wiek punkcie rzeźby bieżnika dyskwalifikuje oponę z dalszego użytkowania.

Po okresie 5 lat użytkowania, opony powinny być regularnie sprawdzane przez wykwalifikowanego specjalistę w autoryzowanym serwisie opon, który oceni możliwości ich dalszego użytkowania. Po okresie 5 lat eksploatacji opon, kontrola ta powinna być przeprowadzona, co najmniej raz w roku.

Opony, które osiągnęły wiek 10 lat licząc od daty ich produkcji powinny zostać wycofane z eksploatacji bez względu na pozostałą rzeźbę bieżnika.

W przypadku zaobserwowania : trwałych deformacji opon, spadku ciśnienia, zwiększenia poziomu hałasu emitowanego przez opony czy wibracji, opony należy oddać do zbadania przez specjalistę ogumienia

JAK OKREŚLIĆ PRAWIDŁOWE CIŚNIENIE W OPONACH CIĘŻAROWYCH?

Pojazd musi być zważony przy pełnym załadunku na każdej osi. Wartości można sprawdzić w tabeli.

Zbyt duże ciśnienie ma negatywny wpływ na komfort jazdy, przyczepność i przebieg opony ...
Zbyt niskie ciśnienie powoduje nadmierne nagrzewanie się opony i może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń jej elementów wewnętrznych, zniszczenia opony lub gwałtownego ujścia powietrza.
Skutki jazdy na oponie o zbyt niskim ciśnieniu nie muszą być natychmiastowe i mogą się ujawnić dopiero po uzupełnieniu ciśnienia. Ciśnienie w oponach powinno być regularnie mierzone " na zimno " za pomocą legalizowanego ciśnieniomierza.

WAŻNE !

Nie należy zapominać o sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym.
Nigdy nie należy spuszczać powietrza z rozgrzanego ogumienia.
Nakrętka zaworu chroni zawór i zapewnia doskonale uszczelnienie. Właściwe dobrane i zamontowane przedłużki zaworów są nieodzowne przy pomiarach ciśnienia opon bliżniczych.






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Opony sezonowe czy całoroczne?

Bez dobrego ogumienia samochód daleko nie zajedzie, dlatego też wysoka ich jakość jest bardzo ważnym elementem każdego samochodu Każdy sezon niesie ze sobą inne warunki atmosferyczne i drogowe, więc każdy kierowca powinien odpowiednio przygotować swoje auto. Wymiana opon jest sprawą kluczową,...

więcej

Ciśnienie powietrza w oponie

Ciśnienie powietrza w oponie

Większość uszkodzeń opony spowodowanych jest nieodpowiednim ciśnieniem powietrza w oponie. Opony do autobusów i samochodów ciężarowych należy napełniać powietrzem zgodnie z przenoszonym obciążeniem.

więcej

Felgi aluminiowe czy stalowe? Na czym jeździć zimą?

Felgi aluminiowe czy stalowe? Na czym jeździć zimą?

Czy na zimę zostawić „alusy”, czy postawić auto na felgach stalowych? Jest tyle opinii, ilu kierowców. Istnieje jednak kilka niepodważalnych faktów.

więcej

Czy opony bieżnikowane są trafnym wyborem?

Czy opony bieżnikowane są trafnym wyborem?

Kwestia bieżnikowania opon jest bardzo zróżnicowana, ponieważ są zwolennicy oraz przeciwnicy, a każda ze stron ma całą masę argumentów na ten temat. Jedni uważają, że bieżnikowane opony to dobre i niedrogie rozwiązanie, a inni twierdzą, że jest to jedna z najgorszych opcji. Kto ma więc rację i...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę