Każdy kierowca wie jak dobierać rozmiar opon do swojego samochodu, potrafi odczytać wszystkie informacje wytłoczone na oponie. Trochę gorzej wygląda sytuacja w przypadku felg.
Oznaczenia felg
Na rynku dostępne są felgi stalowe i aluminiowe dostosowane do montażu w różnych modelach samochodów. W samochodach ciężarowych mogą być stosowane tylko felgi stalowe (wytrzymałość).
Każda felga ma oznaczenia literowe i cyfrowe pozwalające na jej właściwe dopasowanie. Najczęściej opis występuje w formie ciągu cyfr i liter, np. 7,5Jx16H2 ET35.
Pierwsza liczba to szerokość felgi podana w calach. Rozmiary stopniowane są co 0,5 cala. Szerokość felgi dobieramy do szerokości opon. Do wyboru mamy felgi różniące się szerokością 1 lub 2 cali. Dla opony o szerokości 145 możemy zastosować felgi o szerokości 4-5 cali, dla opony o szerokości 205 mm możemy wybrać felgi od 5,5 do 7,5 cali.
Kolejnym oznaczeniem jest litera określająca rodzaj pojazdu. Najpopularniejsze to:
• A , D– rowery, motorowery, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe,
• J, JJ – samochody osobowe i terenowe,
• S, T, V – pojazdy użytkowe z felgami „flatbase”,
• W – ciągniki rolnicze,
Kolejna liczba (16) oznacza średnicę felgi podaną w calach (cal to 2,54 cm).
Po średnicy następuje oznaczenie przekroju profilu obręczy. Najczęściej stosowane oznaczenia to H, H2, FH, FH2, CH, EH2, EH2+. Określają one kształt wewnętrzny felgi, rodzaj występujących garbów.
Ostatnie oznaczenie to ET wraz z liczbą. Jest to tzw. odsadzenie, czyli odległość felgi od płaszczyzny montażowej. Odległość ta wyrażana jest w mm. Parametr ten określa także na ile felga będzie schowana w nadkolu lub będzie z niego wystawała. Wartości dodatnie ET oznaczają zmniejszenie rozstawu kół i schowanie felgi, a wartości ujemne powodują wystawanie felgi z nadkola.
Obok tych oznaczeń dotyczących wielkości i kształtu felgi umieszczone są na niej także dane dotyczące sposobu montowania felgi na piaście.
Dane te podane są w formie dwóch liczb np. 4x100. Oznacza, że do montażu felgi potrzebne są 4 śruby rozstawione na średnicy 100 mm.
Producenci samochodów podają parametry felg zalecanych do danego modelu. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy na nie skazani dożywotnio. W pewnych granicach możemy zmieniać rozmiary opon i felg.
Jakie felgi wybrać
Znając podstawowe parametry felg możemy zdecydować się na felgi stalowe lub aluminiowe. Te pierwsze są trwalsze i tańsze, ale te drugie mają ogromny wpływ na wygląd samochodu.
Felgi stalowe są standardowo montowane w powszechnie dostępnych modelach samochodów. Ich zaletą jest cena, odporność na korozję oraz łatwy sposób naprawy w przypadku uszkodzenia. Coraz większą popularnością cieszą się felgi stalowe strukturalne, które wizualnie do złudzenia przypominają alufelgi.
Felgi aluminiowe to przede wszystkim nowoczesny desing samochodu. Bogate wzornictwo usatysfakcjonuje każdego miłośnika pięknych aut. Niestety ceny są znacznie wyższe. Najdroższe są felgi aluminiowe kute, ale to już produkt wyłącznie dla koneserów.
Większość uszkodzeń opony spowodowanych jest nieodpowiednim ciśnieniem powietrza w oponie. Opony do autobusów i samochodów ciężarowych należy napełniać powietrzem zgodnie z przenoszonym obciążeniem.
Każdy kierowca prędzej, czy później, musi wymienić opony w swoim aucie. Pojawia się wtedy niemały problem – co zrobić ze starym ogumieniem? Niestety, wyrzucenie go w standardowy sposób jako zwykłe odpady nie wchodzi w grę – wymagana jest utylizacja. Wiele osób zwyczajnie składuje opony w garażu,...
Bez dobrego ogumienia samochód daleko nie zajedzie, dlatego też wysoka ich jakość jest bardzo ważnym elementem każdego samochodu Każdy sezon niesie ze sobą inne warunki atmosferyczne i drogowe, więc każdy kierowca powinien odpowiednio przygotować swoje auto. Wymiana opon jest sprawą kluczową,...
Czy na zimę zostawić „alusy”, czy postawić auto na felgach stalowych? Jest tyle opinii, ilu kierowców. Istnieje jednak kilka niepodważalnych faktów.