Każdy kierowca prędzej, czy później, musi wymienić opony w swoim aucie. Pojawia się wtedy niemały problem – co zrobić ze starym ogumieniem? Niestety, wyrzucenie go w standardowy sposób jako zwykłe odpady nie wchodzi w grę – wymagana jest utylizacja. Wiele osób zwyczajnie składuje opony w garażu, ale to przecież żadna metoda. Dowiedz się, co można z nimi zrobić i miej problem z głowy już dziś!
Opona skonstruowana jest w taki sposób, aby jak najdłużej zachowywała swoją wytrzymałość. O ile w przypadku jej użytkowania jest to zaleta, to przy wymianie stanowi to spory problem. Ogumienie auta zawiera liczne substancje i związki chemiczne, które są bardzo szkodliwe dla środowiska, a ich biodegradacja trwa aż sto lat! Istnieje kilka sposobów, aby pozbyć się go, jednak wiąże się z tym opłata ekologiczna. Całe szczęście, nie ponosi jej kierowca, tylko producent.
Najpopularniejsze jest zostawianie starych opon u wulkanizatora przy okazji wymiany. Nie ma on jednak takiego obowiązku i zależy to wyłącznie od jego dobrej woli. Poza tym możesz skorzystać ze specjalnego punktu dobrowolnego dostarczania odpadów w twojej okolicy, który bez problemu namierzysz w sieci. Istnieje także Centrum Utylizacji Opon, z którym wystarczy się skontaktować. Tam dowiesz się, jaki podmiot w miejscu twojego zamieszkania jest odpowiedzialny za odbiór starego ogumienia. Niestety, w takim wypadku musisz je sam dostarczyć we wskazane miejsce.
Bardzo często stare opony uzyskują drugie życie w przemyśle samochodowym. Jeśli nie liczą więcej, niż siedem lat, a ich struktura jest w dobrym stanie, mogą zostać poddane bieżnikowaniu. Rdzeń opony jest wtedy traktowany jako baza pod nalanie nowego bieżnika – wynikiem tego procesu są tzw. nalewki, które trafiają na rynek.
Nie każda opona może być jednak wykorzystana w ten sposób. Co więc dzieje się z pozostałymi? Otóż zostają one mocno rozdrobnione i przerobione na mieszankę gumową. Potem można z niej wytworzyć takie elementy eksploatacyjne, jak dywaniki samochodowe, materiały izolacyjne, uszczelki, czy wycieraczki. Jeśli więc jesteś fanem rozwiązań ekologicznych, jest to najlepsza opcja dla ciebie – poprzez kupowanie takich elementów możesz przyczynić się do zwiększenia recyklingu w przemyśle motoryzacyjnym.
Często też stare opony znajdują zastosowanie jako granulat do produkcji cementu, stosowany później przy budowie nawierzchni dróg lub do wypełnienia nasypów drogowych. Pozwala to na ograniczenie cennych kruszców mineralnych, warto więc rozwijać ten proces.
Rozwiązania ekologiczne są coraz częściej stosowane w różnych gałęziach gospodarki, nic więc dziwnego, że również branża motoryzacyjna chętnie z nich korzysta. Nie chodzi tu tylko o wymogi narzucone prawem, ale także o coraz większą świadomość ludzką, a co za tym idzie rosnącą popularność ekologii. Stare opony mogą więc zyskać drugie, nowe życie lub całkiem nowe zastosowanie. Warto więc o tym pamiętać, gdy przychodzi moment ich wymiany.
Przy każdorazowej wymianie opon pojawia się problem – co zrobić ze zdjętym ogumieniem? Pytanie to może wydawać się banalne, jednak odpowiednie przechowywanie opon ma niezwykle istotne znaczenie - od tego w dużej mierze zależą wszelkie możliwe uszkodzenia. Zanim więc wybierzesz odpowiednie...
Większość uszkodzeń opony spowodowanych jest nieodpowiednim ciśnieniem powietrza w oponie. Opony do autobusów i samochodów ciężarowych należy napełniać powietrzem zgodnie z przenoszonym obciążeniem.
Zgodnie z PN-C-94300-7 maksymalny okres przechowywania nowych opon wynosi 36 miesięcy od daty produkcji. Wszystkie nowe opony przechowywane są w magazynach fabrycznych i logistycznych z zachowaniem wymaganych warunków składowania i przechowywania opon - zgodnie z zaleceniami producenta, nie...
Czy na zimę zostawić „alusy”, czy postawić auto na felgach stalowych? Jest tyle opinii, ilu kierowców. Istnieje jednak kilka niepodważalnych faktów.