Felgi aluminiowe czy stalowe? Na czym jeździć zimą?

Zimą lepiej jeździć na alufelgach, czy felgach stalowych? Każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Zima to wymagający okres dla wielu podzespołów, dlatego warto przekalkulować swój wybór.

Fakty związane z jazdą na felgach aluminiowych i stalowych zimą:

  • Głównym argumentem zwolenników felg stalowych, jest szybsze zużywanie się felg aluminiowych, w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, a zwłaszcza podczas kontaktu z solą drogową. Jednakże w rzeczywistości, to właśnie felgi stalowe, mimo wrażenia solidności, są bardzie narażone na negatywny wpływ niekorzystnych warunków pogodowych, oraz na korozję. Wynika to z tego, iż felgi stalowe częściej ulegają zarysowaniom. O ile „alusy” także nie są w pełni odporne na zarysowania, to w przypadku felg stalowych rysy oznaczają odsłonięcie materiału bazowego, narażonego na korozję.
  • Felgi aluminiowe są natomiast zabezpieczone nieco lepiej. Posiadają co najmniej 3 warstwy lakieru. Pierwsza warstwa to podkład antykorozyjny, druga natomiast to kolor bazowy felgi. Na samym końcu mamy jeszcze bezbarwną warstwę ochronną. Wynika z tego ,iż felga aluminiowa posiada więcej zabezpieczeń niż felga stalowa. Jasne jest, że nawet najlepiej zabezpieczone koło, może ulec zarysowaniom, prowadzącym do korozji. Dlatego należy pamiętać o odpowiedniej eksploatacji i konserwacji.
  • W sezonie zimowym, zwłaszcza w jego najmroźniejszym etapie, często mamy do czynienia z poślizgami. Zdarza się, że hamujące auto zatrzymuje się dopiero na krawężniku, co często oznacza zniszczenie lub odkształcenie koła. Naprawa felgi stalowej będzie w tym wypadku znacznie tańsza. Felga aluminiowa wymaga nieco więcej uwagi i jest droższa przy ewentualnej naprawie. Z drugiej strony, ryzyko zniszczenia jej jest mniejsze. Felga aluminiowa jest bowiem zdecydowanie bardziej wytrzymałe niż stalowa.
  • Oczywiście nie wszystkie felgi aluminiowe, idealnie nadają się do zimowej eksploatacji. Jeżeli posiadasz felgi chromowane lub polerowane, pamiętaj ,iż ich warstwa ochronna jest nieco płytsza niż w standardowej feldze aluminiowej, toteż są bardziej narażone na korozję, bądź ewentualne zniszczenia.

Zalety i wady felg stalowych oraz alufelg w zimie

Jak widzisz, wybór pomiędzy felgą stalową a aluminiową jest podobny do tego między oponą zimową wąską, a szeroką. Wszystko zależy od warunków w jakich porusza się pojazd oraz w tym wypadku także dbałości kierowcy o podzespoły.

Zalety i wady felg stalowych i aluminiowych zimą
Felgi aluminiowe zimą
Zalety Wady

Większa odporność na sól i zanieczyszczenia

Zachowany estetyczny wygląd samochodu

Lepsze prowadzenie samochodu

Nie odkształca się tak łatwo jak felga stalowa

Droższa obsługa przy wymianie opon i wyważaniu

Droższa w naprawie

Droższa w zakupie w przypadku zniszczenia

Wymagają szczególnej pielęgnacji

Felgi stalowe zimą
Zalety Wady

Podatniejsze i tańsze w naprawie

Nie wymagają specjalnej pielęgnacji

Bardziej miękkie w przypadku kolizji z krawężnikiem lub dziurą

Tańsze w zakupie, szczególnie używane

Mniej odporne na warunki atmosferyczne

Bardzo nieatrakcyjne wizualnie, jeżeli nie są wyposażone w kołpaki

Podatniejsze na uszkodzenia

Zdarzyło Ci się wykrzywić alufelgę podczas zimowego poślizgu lub najechania na dziurę w drodze? O ile uszkodzenia nie są poważne, felgi aluminiowe można wyprostować. Zajmują się tym specjalistyczne serwisy, dzięki którym ominie Cię spory wydatek. Z racji mnogości wzorów alufelg zakup jednej sztuki nie będzie tak prosty jak zakup felgi stalowej, dlatego warto skorzystać z pomocy profesjonalisty.

Najlepsze rozwiązanie problemu

Co zatem zrobić? Najlepiej jest mieć dwa osobne komplety kół, na sezon zimowy i letni. W takim wypadku zapewniamy naszym felgom sezonowy „odpoczynek”. Dzięki takiemu rozwiązaniu nasze koła ulegną mniejszemu zużyciu, i po prostu pojeździmy na nich dłużej! Pamiętajmy jednak o odpowiedniej ich konserwacji, wówczas będziemy mięli pewność co do odpowiedniego użytkowania kół.



Przeczytaj także

Co zrobić ze starymi oponami?

Co zrobić ze starymi oponami?

Każdy kierowca prędzej, czy później, musi wymienić opony w swoim aucie. Pojawia się wtedy niemały problem – co zrobić ze starym ogumieniem? Niestety, wyrzucenie go w standardowy sposób jako zwykłe odpady nie wchodzi w grę – wymagana jest utylizacja. Wiele osób zwyczajnie składuje opony w garażu,...

więcej

Jak przechowywać opony samochodowe?

Jak przechowywać opony samochodowe?

Przy każdorazowej wymianie opon pojawia się problem – co zrobić ze zdjętym ogumieniem? Pytanie to może wydawać się banalne, jednak odpowiednie przechowywanie opon ma niezwykle istotne znaczenie - od tego w dużej mierze zależą wszelkie możliwe uszkodzenia. Zanim więc wybierzesz odpowiednie...

więcej

Czy opony bieżnikowane są trafnym wyborem?

Czy opony bieżnikowane są trafnym wyborem?

Kwestia bieżnikowania opon jest bardzo zróżnicowana, ponieważ są zwolennicy oraz przeciwnicy, a każda ze stron ma całą masę argumentów na ten temat. Jedni uważają, że bieżnikowane opony to dobre i niedrogie rozwiązanie, a inni twierdzą, że jest to jedna z najgorszych opcji. Kto ma więc rację i...

więcej

Okres przechowywania i eksploatacji opon do samochodów

Okres przechowywania i eksploatacji opon do samochodów

Zgodnie z PN-C-94300-7 maksymalny okres przechowywania nowych opon wynosi 36 miesięcy od daty produkcji. Wszystkie nowe opony przechowywane są w magazynach fabrycznych i logistycznych z zachowaniem wymaganych warunków składowania i przechowywania opon - zgodnie z zaleceniami producenta, nie...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę