Układ wydechowy składa się z kilku elementów, m.in: kolektora wydechowego, katalizatora, opcjonalnie filtra DPF, łącznika elastycznego, tłumika środkowego i końcowego. Tłumik końcowy jest jednym z tańszych elementów i odpowiada za odprowadzenie spalin za tył pojazdu oraz zmniejszenie hałasu powstałego w procesie spalania. Ulega uszkodzeniom chemicznym oraz mechanicznym.
Cena wymiany tłumika końcowego w Mazdzie 2 I i II została przedstawiona poniżej. Cena całkowita zawiera średni koszt nowego tłumika końcowego oraz robociznę wyliczoną na podstawie czasu potrzebnego na wykonanie usługi i ogólnie przyjętych stawek roboczogodzinowych.
Generacja | Śr. cena tłumika | Czas wymiany | Cena całkowita | Lista serwisów |
I | 250 zł | 30 minut | 310 zł | Wybierz serwis |
II | 300 zł | 25 minut | 348 zł | Wybierz serwis |
Czas wymiany tłumika końcowego zależy od typu układu wydechowego oraz jego aktualnego stanu. Spotyka się podwójne układy wydechowe z dwoma tłumikami końcowymi. Znaczenie ma także stan śrub, ponieważ do wymiany starego zardzewiałego tłumika potrzebna może być szlifierka. Dopiero przecięcie zapieczonych śrub i wybicie obejmy pozwoli zamontować nowy tłumik. W przypadku Mazdy 2 I generacji, wymiana tłumika końcowego zajmuje 30 minut, a w Mazdzie 2 II generacji 25 minut.
Tłumik końcowy w samochodzie wymieniany jest tylko na skutek jego uszkodzenia. Uszkodzenia mogą powstać w sposób chemiczny, przez utlenianie i korozję oraz mechaniczny. Tłumik może zostać urwany lub wgnieciony podczas najeżdzania na wysoki krawężnik czy inne przeszkody. Przepływające przez układ wydechowy spaliny o wysokiej temperaturze także nie są dla niego objętne. Wzrosty temperatury i nagłe chłodzenia np. wodą z kałuży mogą doprowadzić do naprężeń i pęknięć.
Mazda 2 to japońskie auto osobowe klasy aut miejskich produkowane od 1996 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz hatchback 3d i 5d. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Skoda Fabia, Toyota Yaris, Opel Corsa czy Honda Jazz.
Spawanie tłumika to rozwiązanie tymczasowe, jednak w niektórych sytuacjach bardziej ekonomiczne. Zaspawanie jednego otworu może kosztować 40-130 zł. Niestety, jeżeli pojawiła się jedna nieszczelność, w niedługim czasie można spodziewać się kolejnej. Cena zaspawania dwóch dziur w tłumiku może kosztować tyle, co nowy element, dlatego do naprawy trzeba podejść indywidualnie.
Wymiana tłumika jest czynnością stosunkowo szybką do przeprowadzenia i prostą. Jak w większości przypadków i tutaj mogą wystąpić niespodziewane utrudnienia. Układ wydechowy to element rozgrzewający się do wysokiej temperatury i studzony np. wodą z kałuż na drodze. Elementy mogą się zapiec, śruby opasek mogą się zerwać i konieczne będzie użycie szlifierki. Nowy tłumik musi zostać podłączony w szczelny sposób przy użyciu specjalnej pasty. Dlatego zalecamy korzystanie z usług renomowanych specjalistów w okolicy.
Mazda 3 to japońskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane od 2003 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz hatchback 5d. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Kia Cee'd, Honda Civic, Seat Leon czy Renault Megane.
BMW X3 to niemieckie auto typu SUV klasy średniej produkowane od 2003 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały trzy generacje modelu. Pierwsza opisana skrótem E83, a druga F25 a trzecia G01. X3 to mniejszy brat modelu X5. W 2020 roku zaprezentowano elektryczną wersję iX3.
Honda Civic to japońskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane od 1972 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 10 generacji modelu. Samochód produkowany jest o nadwoziu hatchback 3d i 5d, coupe, sedan oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Skoda Octavia, Mazda 3,...
Opel Astra to jeden z najpopularniejszych modeli samochodów klasy kompaktowej, którego produkcja rozpoczęła się w 1991 roku. Obecnie Produkowana jest już piąta generacja modelu opisana literą K. Samochód występował w nadwoziu hatchback 3d i 5d, sedan oraz kombi.