Fiat 500 (II) - Cena wymiany tłumika końcowego

Układ wydechowy składa się z kilku elementów, m.in: kolektora wydechowego, katalizatora, opcjonalnie filtra DPF, łącznika elastycznego, tłumika środkowego i końcowego. Tłumik końcowy jest jednym z tańszych elementów i odpowiada za odprowadzenie spalin za tył pojazdu oraz zmniejszenie hałasu powstałego w procesie spalania. Ulega uszkodzeniom chemicznym oraz mechanicznym.

Ile kosztuje wymiana tłumika końcowego w Fiacie 500?

Cena wymiany tłumika końcowego w Fiacie 500 została przedstawiona poniżej. Cena całkowita zawiera średni koszt nowego tłumika końcowego oraz robociznę wyliczoną na podstawie czasu potrzebnego na wykonanie usługi i ogólnie przyjętych stawek roboczogodzinowych.

Fiat 500 — wymiana tłumika końcowego — Cennik
Generacja Śr. cena tłumika Czas wymiany Cena całkowita Lista serwisów
II 300 zł 30 minut 360 zł Wybierz serwis

 Ile trwa wymiana tłumika końcowego?

 Czas wymiany tłumika końcowego zależy od typu układu wydechowego oraz jego aktualnego stanu. Spotyka się podwójne układy wydechowe z dwoma tłumikami końcowymi. Znaczenie ma także stan śrub, ponieważ do wymiany starego zardzewiałego tłumika potrzebna może być szlifierka. Dopiero przecięcie zapieczonych śrub i wybicie obejmy pozwoli zamontować nowy tłumik. W przypadku Fiata 500 czas potrzebny na wymianę tłumika końcowego to 30 minut.

fiat 500 cena wymiany tlumika koncowego

Fiat 500 to włoskie auto osobowe klasy aut najmniejszych produkowane od 2007 roku do dzisiaj. Model ten pierwotnie produkowany także w latach 1957-1975. Współczesny Fiat 500 doczekał się jednej generacji i liftingu. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Opel Adam, Toyota Aygo czy Volkwsgane Up!.

Kiedy wymienić tłumik końcowy w samochodzie?

 Tłumik końcowy w samochodzie wymieniany jest tylko na skutek jego uszkodzenia. Uszkodzenia mogą powstać w sposób chemiczny, przez utlenianie i korozję oraz mechaniczny. Tłumik może zostać urwany lub wgnieciony podczas najeżdzania na wysoki krawężnik czy inne przeszkody. Przepływające przez układ wydechowy spaliny o wysokiej temperaturze także nie są dla niego objętne. Wzrosty temperatury i nagłe chłodzenia np. wodą z kałuży mogą doprowadzić do naprężeń i pęknięć.

Objawy i przyczyny uszkodzenia tłumika końcowego

  • Głośna praca - jednym z zadań tłumika jest wyciszanie dźwięku fal wydostającego się gazu, stąd nazwa tłumik. Jeżeli w układzie wydechowym, szczególnie w tłumiku pojawi się dziura, poziom hałasu w kabinie oraz poza nią znacznie wzrośnie. Do tego stopnia, że jazda na dłuższym dystansie będzie uciążliwa.
  • Metaliczne uderzenia - tłumik zawieszony jest na gumowych wieszakach. Poza zerwaniem wieszaka, może przerdzewieć i odpaść jego przyspawane metalowe ucho. Metaliczne uderzenia na nierównościach mogą wskazywać na uszkodzone mocowanie tłumika, obijającego się o podwozie. Uderzenia te czuć też pod nogami.
  • Spaliny wydobywające się spod auta - układ wydechowy odprowadza spaliny od silnika do tylnej części auta. W szczelnym układzie spaliny powinny być widoczne za tylnym zderzakiem. Jeżeli np. w zimie widać parę wydobywającą się spod tylnej części auta, świadczyć to może o nieszczelności tłumika końcowego.
  • Zmniejszenie mocy silnika - układy wydechowe projektowane są pod kątem zachowania prawidłowej dynamiki przepływu spalin. Jakiekolwiek zaburzenia strumienia gazów mogą wpłynąć na prawidłową pracę silnika. Jeżeli w układzie wydechowym znajdzie się nieszczelność, lub wręcz pokaźna dziura, silnik może stać się mniej wydajny. Objawiać się to może spadkiem mocy.

Spawać tłumik, czy wymienić na nowy?

 Spawanie tłumika to rozwiązanie tymczasowe, jednak w niektórych sytuacjach bardziej ekonomiczne. Zaspawanie jednego otworu może kosztować 40-130 zł. Niestety, jeżeli pojawiła się jedna nieszczelność, w niedługim czasie można spodziewać się kolejnej. Cena zaspawania dwóch dziur w tłumiku może kosztować tyle, co nowy element, dlatego do naprawy trzeba podejść indywidualnie.

Gdzie oddać auto na wymianę tłumika końcowego?

Wymiana tłumika jest czynnością stosunkowo szybką do przeprowadzenia i prostą. Jak w większości przypadków i tutaj mogą wystąpić niespodziewane utrudnienia. Układ wydechowy to element rozgrzewający się do wysokiej temperatury i studzony np. wodą z kałuż na drodze. Elementy mogą się zapiec, śruby opasek mogą się zerwać i konieczne będzie użycie szlifierki. Nowy tłumik musi zostać podłączony w szczelny sposób przy użyciu specjalnej pasty. Dlatego zalecamy korzystanie z usług renomowanych specjalistów w okolicy.

 



Przeczytaj także

Ford Mondeo (Mk3, Mk4) - Cena wymiany tłumika końcowego

Ford Mondeo (Mk3, Mk4) - Cena wymiany tłumika końcowego

 Ford Mondeo to auto klasy średniej amerykańskiej marki, którego produkcja rozpoczęła się w 1993 roku i trwa do dzisiaj. Przez ten czas powstało 5 generacji modelu. Ford ma w zwyczaju określanie generacji przedrostkiem Mk. Tym samym Ford Mondeo I generacji określany jest jako Mk1. Auto...

więcej

Seat Toledo (II, III) - Cena wymiany tłumika końcowego

 Seat Toledo to hiszpańskie auto osobowe klasy aut kompaktowych a później minivan, produkowany w latach 1991-2009 i 2012-2018. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Auto występuje w nadwoziu sedan oraz minivan. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Volkswagen Jetta, Opel Astra, Renault...

więcej

Volkswagen Polo (III, IV, V) - Cena wymiany tłumika końcowego

Volkswagen Polo (III, IV, V) - Cena wymiany tłumika końcowego

 Volkswagen Polo to niemiecki model auta klasy miejskiej. Produkowany jest od 1975 roku po dzień dzisiejszy. Obecna najnowsza generacja to już siódma odsłona modelu. Modele Polo oznakowane są cyframi rzymskimi, Polo I, Polo II ... Polo VI, Polo VII. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i...

więcej

Honda Jazz (II, III) - Cena wymiany tłumika końcowego

Honda Jazz (II, III) - Cena wymiany tłumika końcowego

 Honda Jazz to japońskie auto osobowe klasy aut miejskich produkowane od 2001 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu hatchback 5d oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Renault Clio, Fiat Punto czy Kia Rio.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę