Cena wymiany sprzęgła w Skoda Superb I, II i III wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach przedstawiono poniżej.
Cena wymiany sprzęgła Skoda Superb I | |||||
Paliwo | Silnik | zestaw sprzęgła | cena z wymianą | ||
Benzyna | 1.8 T 150KM 110kW | 724 PLN | 1252 PLN | ||
2.0 115KM 85kW | 948 PLN | 1524 PLN | |||
2.8 193KM 142kW | 948 PLN | 1524 PLN | |||
Diesel | 1.9 TDI 101KM 74kW | 1341 PLN | 1956 PLN | ||
1.9 TDI PD 131KM 96kW | 1341 PLN | 1956 PLN | |||
2.0 TDI DPF 140KM 103kW | 2361 PLN | 2912 PLN | |||
2.5 V6 TDI 155KM 114kW | 1603 PLN | 2301 PLN | |||
2.5 V6 TDI 163KM 120kW | 1603 PLN | 2301 PLN |
Cena wymiany sprzęgła Skoda Superb II | |||||
Paliwo | Silnik | zestaw sprzęgła | cena z wymianą | ||
Benzyna | 1.4 TSI 125KM 92kW | 897 PLN | 1592 PLN | ||
1.8 TSI 152KM 112kW | 1751 PLN | 2375 PLN | |||
1.8 TSI 160KM 118kW | 1546 PLN | 2244 PLN | |||
2.0 TSI 200KM 147kW | 1230 PLN | 1734 PLN | |||
Diesel | 1.6 TDI CR DPF 105KM 77kW | 1180 PLN | 1756 PLN | ||
1.9 TDI PD 105KM 77kW | 1409 PLN | 2165 PLN | |||
2.0 TDI CR DPF 140KM 103kW | 966 PLN | 1664 PLN | |||
2.0 TDI CR DPF 170KM 125kW | 1103 PLN | 1801 PLN |
Cena wymiany sprzęgła Skoda Superb III | |||||
Paliwo | Silnik | zestaw sprzęgła | cena z wymianą | ||
Benzyna | 1.8 TSI 180KM 132kW | 1497 PLN | 2097 PLN | ||
1.4 TSI 150KM 110kW | 1253 PLN | 1853 PLN | |||
2.0 TSI 280KM 206kW | 2389 PLN | 3139 PLN | |||
2.0 TSI 190KM 140kW | 2543 PLN | 3293 PLN | |||
2.0 TSI 272KM 200kW | 2389 PLN | 3139 PLN | |||
1.4 TSI 125KM 92kW | 1082 PLN | 1682 PLN | |||
Diesel | 2.0 TDI 190KM 140kW | 3199 PLN | 3899 PLN | ||
2.0 TDI 150KM 110kW | 3199 PLN | 3899 PLN | |||
2.0 TDI SCR 200KM 147kW | 3495 PLN | 4195 PLN | |||
1.6 TDI 120KM 88kW | 2999 PLN | 3649 PLN | |||
Hybryda | 1.4 TSI Plug-In Hybrid 218KM 160kW | 1246 PLN | 1846 PLN |
Koszt wymiany sprzęgła może się różnic w zależności od wybranego producenta części, hurtowni z jakiej korzysta mechanik, renomy serwisu czy nawet jego lokalizacji. Do najpopularniejszych producentów sprzęgieł samochodowych należą SACHS, LUK, VALEO, AISIN.
Cena wymiany sprzęgła w dieslu jest z reguły 25% wyższa niż w przypadku silnika benzynowego. Wynika to z większego nakładu pracy w celu demontażu samego sprzęgła. Cena części może być nawet 2-3 krotnie wyższa z uwagi na montowanie dwumasowego koła zamachowego w silnikach diesla. Obecnie coraz częściej DKZ montuje się także w niektórych silnikach benzynowych.
Jest to jedna z najbardziej czasochłonnych usług do wykonania przy samochodzie. W zależności od konstrukcji danego silnika, jego ułożenia, a także samego samochodu czas ten może się wahać od 2-3 godzin, do nawet kilkunastu przy trudnych przypadkach.
Usterki związane ze sprzęgłem z reguły nie występują nagle. Jest to proces, który da się zauważyć we wczesnym stadium. Daje to dodatkowy czas na rozpoznanie problemu i podjęcie działania. Niestety często wiązać się będzie ono z przygotowaniem nie małej kwoty na nowy zestaw sprzęgła. Nagłe usterki sprzęgła należą do mniejszości, jednak nie można ich wykluczyć. Objawy sugerujące wymianę sprzęgła na nowe podajemy poniżej:
Skoda Superb to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2001 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508 i Renault Talisman. Skoda Superb pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Standardowe sprzęgło powinno wytrzymać w samochodzie ok. 100-200 tys. km. Między tymi skrajnymi wartościami może minąć kilka lat. Skąd tak duża rozbieżność? Ogromny wpływ na trwałość sprzęgła ma styl jazdy kierowcy oraz samochód, którym się porusza. Silniki diesla generują dużo większy moment obrotowy niż silniki benzynowe (przy podobnej pojemności skokowej). Oznacza to, że dużo łatwiej takie sprzęgło zużyć podczas niewłaściwej eksploatacji. Podobnie będzie w przypadku silników chiptuningowanych czy samych w sobie dużych pojemności generujących dużo mocy. Zatem…
Konieczność wymiany dwumasy to jeden z koszmarów większości posiadaczy diesli. Można powiedzieć, że filtr cząstek stałych DPF, turbosprężarka i popularna dwumasa, to zestaw startowy sporych kosztów przy zakupie auta używanego. Dlatego bardzo istotne jest, aby np. przed zakupem samochodu dobrze sprawdzić stan sprzęgła i ewentualny hałas generowany przez DKZ.
Biorąc pod uwagę ilość potrzebnej pracy w celu wyjęcia sprzęgła z dwumasą, warto wymienić oba te elementy w jednym momencie. Okazuje się bowiem, że niektórzy wymieniają samo sprzęgło, jeżeli koło dwumasowe nadal jest sprawne szukając oszczędności. Usługa wymiany sprzęgła może kosztować tyle samo co same części, lub nawet więcej. Dlatego pozorna oszczędność może zostać szybko zweryfikowana przez życie, dodatkowo zwiększając ogólne koszty utrzymania auta. Dwumasowe koło zamachowe wytrzymuje podobny przebieg co sprzęgło ok. 150-200 tys. km. Oczywiście niewłaściwe operowanie pedałem sprzęgła szybko skróci ten przebieg.
Sytuacja ma się identycznie jak przy sprzęgle. Odpowiednie traktowanie pedału sprzęgła pozwoli dłużej unikać serwisu samochodowego. Poniżej przedstawiamy garść porad, jak ułatwić życie dwumasie:
Propozycja wydaje się być kusząca. Niższy koszt samego koła zamachowego i dłuższa jego żywotność. W końcu nie ma w nim ruchomych elementów, które ulegną zużyciu. Nic jednak nie jest za darmo i w przypadku sztywnego koła zamachowego cierpi na tym układ napędowy w postaci m.in. skrzyni biegów. Z uwagi na wysokie momenty obrotowe i drgania silnika diesla, prawie zawsze wyposażony jest on w sprzęgło z dwumasą.
Jeżeli ten element amortyzujący drgania zostanie zastąpiony sztywnym kołem, „negatywna” energia z silnika zostanie przekazana dalej na skrzynię biegów. Dodatkowe drgania w skrzyni nie są jej zupełnie potrzebne do szczęścia, dlatego warto skalkulować, czy pozorna oszczędność na dwumasowym kole zamachowym nie zostanie pokryta i pewnie przekroczona kosztami naprawy skrzyni biegów. Trzeba też uważać, aby nie paść ofiarą nieuczciwych handlarzy. Konieczność wymiany dwumasy w używanych samochodach jest wysoce prawdopodobna, a niskie koszty samochodu od razu gotowego do sprzedaży są kuszące. Jeżeli zamierzasz używać auta prywatnie i przez wiele lat, lepiej zainwestować w tradycyjne koło dwumasowe.
Dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów również wyposażone są w sprzęgło, a nawet nie jedno. Akurat w tym przypadku kierowca ma dużo mniejszy wpływ na ich trwałość niż w przypadku manualnej skrzyni biegów. Objawy problemów ze sprzęgłem w DSG są podobne do tradycyjnego sprzęgła – szarpanie przy ruszaniu, problemy ze zmianą biegów czy ślizganie sprzęgła podczas przyspieszania. Wymiana zestawu sprzęgieł to poważna operacja, która powinna być wykonywana tylko przez specjalistę. Wymaga ona specjalnych narzędzi, doświadczenia oraz oprogramowania pozwalającego na adaptację nowego sprzęgła. Bez tego skrzynia może nie pracować poprawnie i ulec awarii. O ile sam zestaw sprzęgieł do DSG cenowo może być zbliżony do renomowanego sprzęgła z dwumasą dla diesla (1000-4000zł), to sama robocizna znacznie wzrasta ponad standardowe sprzęgło w skrzyni manualnej (800-3000zł).
Produkcję Skody Superb drugiej generacji rozpoczęto w 2008 roku. W odróżnieniu od poprzedniej wersji modelu, pojazd jest liftbackiem o sylwetce standardowego sedana. Pojazd zbudowano na bazie płyty podłogowej PQ46. W 2013 roku samochód przeszedł facelifting, a produkcję Skody zakończono...
Produkcję Skody Superb drugiej generacji rozpoczęto w 2008 roku. W odróżnieniu od poprzedniej wersji modelu, pojazd jest liftbackiem o sylwetce standardowego sedana. Pojazd zbudowano na bazie płyty podłogowej PQ46. W 2013 roku samochód przeszedł facelifting, a produkcję Skody zakończono...
Skodę Superb pierwszej generacji zaprezentowano po raz pierwszy w 2001 roku. Pojazd był dostępny jedynie w wersji sedan. Miał wspólną płytę podłogową koncernu Volkswagen AB razem z Volkswagenem Passatem oraz Audi A4. Produkcję auta zakończono w 2008 roku. W ofercie dostępne były 3 wersje...
Skoda Superb to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2001 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Opel...