Cena wymiany sprzęgła w Opel Astra H, J i K wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach przedstawiono poniżej.
Cena wymiany sprzęgła Opel Astra H | |||||
Paliwo | Silnik | zestaw sprzęgła | cena z wymianą | ||
Benzyna | 1.4 TWINPORT ecoFLEX 90KM 66kW | 498 PLN | 1329 PLN | ||
1.6 ECOTEC 115KM 85kW | 1260 PLN | 2071 PLN | |||
1.6 Twinport ECOTEC 105KM 77kW | 1241 PLN | 2042 PLN | |||
1.8 ECOTEC 140KM 103KW | 1212 PLN | 1883 PLN | |||
Diesel | 1.7 CDTI ECOTEC 100KM 74kW | 2628 PLN | 3328 PLN | ||
1.9 CDTI ECOTEC 120KM 88KW | 2322 PLN | 3122 PLN |
Cena wymiany sprzęgła Opel Astra J | |||||
Paliwo | Silnik | zestaw sprzęgła | cena z wymianą | ||
Benzyna | 1.4 87KM 64kW | 663 PLN | 1363 PLN | ||
1.4 Twinport ECOTEC 100KM 74kW | 663 PLN | 1363 PLN | |||
1.4 Turbo LPGTEC 140KM 103kW | 1110 PLN | 2010 PLN | |||
1.4 Turbo ECOTEC 120KM 88kW | 1084 PLN | 1984 PLN | |||
1.4 Turbo ECOTEC 140KM 103kW | 1110 PLN | 2010 PLN | |||
1.6 Twinport ECOTEC 115KM 85kW | 663 PLN | 1563 PLN | |||
1.6 SIDI Turbo ECOTEC 170KM 125kW | 1124 PLN | 2024 PLN | |||
1.6 Turbo ECOTEC 180KM 132kW | 1124 PLN | 2024 PLN | |||
Diesel | 1.3 CDTI ecoFLEX 95KM 70kW | 2369 PLN | 3169 PLN | ||
1.6 CDTI ecoFLEX 110KM 81kW | 2648 PLN | 3448 PLN | |||
1.6 CDTI 136KM 100kW | 2648 PLN | 3448 PLN | |||
1.7 CDTI ECOTEC 110KM 81kW | 2328 PLN | 3228 PLN | |||
1.7 CDTI ECOTEC 125KM 92kW | 2749 PLN | 3649 PLN | |||
2.0 CDTI ECOTEC 160KM 118kW | 3099 PLN | 4099 PLN | |||
2.0 CDTI ECOTEC 165KM 121kW | 3099 PLN | 4099 PLN |
Cena wymiany sprzęgła Opel Astra K | |||||
Paliwo | Silnik | zestaw sprzęgła | cena z wymianą | ||
Benzyna | 1.0 Turbo 105KM 77kW | 792 PLN | 1592 PLN | ||
1.2 Turbo 130KM 96kW | 792 PLN | 1692 PLN | |||
1.2 Turbo 145KM 107kW | 792 PLN | 1692 PLN | |||
1.4 Twinport 100KM 74kW | 794 PLN | 1694 PLN | |||
1.4 Turbo 125KM 92kW | 999 PLN | 1899 PLN | |||
1.4 Turbo 150KM 110kW | 1027 PLN | 1927 PLN | |||
1.6 Turbo 200KM 147kW | 1189 PLN | 2089 PLN | |||
Diesel | 1.6 CDTI 110KM 81kW | 2328 PLN | 3128 PLN | ||
1.6 CDTI 136KM 100kW | 2328 PLN | 3128 PLN | |||
1.6 CDTI 160KM 118kW | 2798 PLN | 3598 PLN |
Koszt wymiany sprzęgła może się różnic w zależności od wybranego producenta części, hurtowni z jakiej korzysta mechanik, renomy serwisu czy nawet jego lokalizacji. Do najpopularniejszych producentów sprzęgieł samochodowych należą SACHS, LUK, VALEO, AISIN.
Cena wymiany sprzęgła w dieslu jest z reguły 25% wyższa niż w przypadku silnika benzynowego. Wynika to z większego nakładu pracy w celu demontażu samego sprzęgła. Cena części może być nawet 2-3 krotnie wyższa z uwagi na montowanie dwumasowego koła zamachowego w silnikach diesla. Obecnie coraz częściej DKZ montuje się także w niektórych silnikach benzynowych.
Jest to jedna z najbardziej czasochłonnych usług do wykonania przy samochodzie. W zależności od konstrukcji danego silnika, jego ułożenia, a także samego samochodu czas ten może się wahać od 2-3 godzin, do nawet kilkunastu przy trudnych przypadkach.
Usterki związane ze sprzęgłem z reguły nie występują nagle. Jest to proces, który da się zauważyć we wczesnym stadium. Daje to dodatkowy czas na rozpoznanie problemu i podjęcie działania. Niestety często wiązać się będzie ono z przygotowaniem nie małej kwoty na nowy zestaw sprzęgła. Nagłe usterki sprzęgła należą do mniejszości, jednak nie można ich wykluczyć. Objawy sugerujące wymianę sprzęgła na nowe podajemy poniżej:
Opel Astra to auto klasy kompaktowej segmentu C, który produkowany jest od 1991 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Hyundai i3-, Kia Ceed, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon. Opel Astra pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Standardowe sprzęgło powinno wytrzymać w samochodzie ok. 100-200 tys. km. Między tymi skrajnymi wartościami może minąć kilka lat. Skąd tak duża rozbieżność? Ogromny wpływ na trwałość sprzęgła ma styl jazdy kierowcy oraz samochód, którym się porusza. Silniki diesla generują dużo większy moment obrotowy niż silniki benzynowe (przy podobnej pojemności skokowej). Oznacza to, że dużo łatwiej takie sprzęgło zużyć podczas niewłaściwej eksploatacji. Podobnie będzie w przypadku silników chiptuningowanych czy samych w sobie dużych pojemności generujących dużo mocy. Zatem…
Konieczność wymiany dwumasy to jeden z koszmarów większości posiadaczy diesli. Można powiedzieć, że filtr cząstek stałych DPF, turbosprężarka i popularna dwumasa, to zestaw startowy sporych kosztów przy zakupie auta używanego. Dlatego bardzo istotne jest, aby np. przed zakupem samochodu dobrze sprawdzić stan sprzęgła i ewentualny hałas generowany przez DKZ.
Biorąc pod uwagę ilość potrzebnej pracy w celu wyjęcia sprzęgła z dwumasą, warto wymienić oba te elementy w jednym momencie. Okazuje się bowiem, że niektórzy wymieniają samo sprzęgło, jeżeli koło dwumasowe nadal jest sprawne szukając oszczędności. Usługa wymiany sprzęgła może kosztować tyle samo co same części, lub nawet więcej. Dlatego pozorna oszczędność może zostać szybko zweryfikowana przez życie, dodatkowo zwiększając ogólne koszty utrzymania auta. Dwumasowe koło zamachowe wytrzymuje podobny przebieg co sprzęgło ok. 150-200 tys. km. Oczywiście niewłaściwe operowanie pedałem sprzęgła szybko skróci ten przebieg.
Sytuacja ma się identycznie jak przy sprzęgle. Odpowiednie traktowanie pedału sprzęgła pozwoli dłużej unikać serwisu samochodowego. Poniżej przedstawiamy garść porad, jak ułatwić życie dwumasie:
Propozycja wydaje się być kusząca. Niższy koszt samego koła zamachowego i dłuższa jego żywotność. W końcu nie ma w nim ruchomych elementów, które ulegną zużyciu. Nic jednak nie jest za darmo i w przypadku sztywnego koła zamachowego cierpi na tym układ napędowy w postaci m.in. skrzyni biegów. Z uwagi na wysokie momenty obrotowe i drgania silnika diesla, prawie zawsze wyposażony jest on w sprzęgło z dwumasą.
Jeżeli ten element amortyzujący drgania zostanie zastąpiony sztywnym kołem, „negatywna” energia z silnika zostanie przekazana dalej na skrzynię biegów. Dodatkowe drgania w skrzyni nie są jej zupełnie potrzebne do szczęścia, dlatego warto skalkulować, czy pozorna oszczędność na dwumasowym kole zamachowym nie zostanie pokryta i pewnie przekroczona kosztami naprawy skrzyni biegów. Trzeba też uważać, aby nie paść ofiarą nieuczciwych handlarzy. Konieczność wymiany dwumasy w używanych samochodach jest wysoce prawdopodobna, a niskie koszty samochodu od razu gotowego do sprzedaży są kuszące. Jeżeli zamierzasz używać auta prywatnie i przez wiele lat, lepiej zainwestować w tradycyjne koło dwumasowe.
Dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów również wyposażone są w sprzęgło, a nawet nie jedno. Akurat w tym przypadku kierowca ma dużo mniejszy wpływ na ich trwałość niż w przypadku manualnej skrzyni biegów. Objawy problemów ze sprzęgłem w DSG są podobne do tradycyjnego sprzęgła – szarpanie przy ruszaniu, problemy ze zmianą biegów czy ślizganie sprzęgła podczas przyspieszania. Wymiana zestawu sprzęgieł to poważna operacja, która powinna być wykonywana tylko przez specjalistę. Wymaga ona specjalnych narzędzi, doświadczenia oraz oprogramowania pozwalającego na adaptację nowego sprzęgła. Bez tego skrzynia może nie pracować poprawnie i ulec awarii. O ile sam zestaw sprzęgieł do DSG cenowo może być zbliżony do renomowanego sprzęgła z dwumasą dla diesla (1000-4000zł), to sama robocizna znacznie wzrasta ponad standardowe sprzęgło w skrzyni manualnej (800-3000zł).
Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych...
Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych o...
Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych...
Opel Astra G oferowany był w nadwoziach coupe, cabrio, kombi, hatchback oraz sedan. Pojazd produkowano w latach 1998-2009. To jeden z najpopularniejszych modeli Opla, który w swojej ofercie silników benzynowych zaprezentował aż 17 możliwości do wyboru, gdzie silników diesla było dostępnych...