LPG do Diesla, jak tankować? Zalety i wady fabrycznej instalacji gazowej oraz okres homologacji butli LPG

Instalacje LPG są już obecne w samochodach hybrydowych, a także dieslach. Popularne stało się także montowanie LPG w fabrycznie nowych samochodach przez producentów. Jakie są zalety i wady tego rozwiązania? Czy trzeba wymieniać filtry w instalacji LPG i jak zatankować taki samochód? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

fabryczna instalacja LPG

Fabryczna instalacja gazowa do auta

Fabryczna instalacja gazowa to rozwiązanie dla osób, które chcą jeździć na autogazie, ale boją się utraty gwarancji. Niektórzy producenci aut dokonują montażu instalacji LPG specjalnie przystosowanej do konkretnego silnika. Warunkiem jest zamontowanie instalacji gazowej, którą rekomenduje producent. Jeżeli pierwotnie silnik nadaje się do gazu, ale instalację kierowca założy we własnym zakresie, nadal grozi mu utrata gwarancji. Jak każde rozwiązanie ma ono swoje zalety i wady.

Zalety:

  • Brak utraty gwarancji
  • Z założenia dobrze wykonana usługa montażu instalacji LPG
  • Bardziej estetyczny przycisk przełączania na gaz wkomponowany w deskę rozdzielczą
  • Możliwość podglądu poziomu i zasięgu na LPG na wyświetlaczu pokładowym
  • Najczęściej zawór do tankowania znajduje się pod klapką z wlewem benzyny
  • Z racji montażu toroidalnej butli LPG we wnęce koła zapasowego, auto zostaje doposażone w zestaw naprawczy

Wady:

  • Wyższa cena instalacji niż w przypadku montażu we własnym zakresie
  • Brak wpływu na markę montowanej instalacji
  • Ograniczona liczba modeli aut dostępnych z fabrycznym zasilaniem LPG

LPG do Diesla

Widok samochodu z silnikiem diesla tankującego autogaz może zadziwić nie jednego kierowcę. Jak to działa i jaki ma to sens? Jeżeli chodzi o rozwiązania typowe dla samochodów osobowych to rozróżnia się gazo diesel i diesel gaz. Brzmi podobnie, jednak różnica tkwi w proporcjach paliw. Seryjny silnik diesla nigdy nie pojedzie na samym LPG, ponieważ nie ma świec do inicjacji zapłonu. W tym celu używa się oleju napędowego, którego samozapłon inicjuje też zapłon autogazu.

W przypadku mniej popularnego gazo diesla, wykorzystuje się wspomniany olej napędowy do inicjacji procesu spalania w ilości 10-30% normalnej dawki. Pozostałe 70% stanowi gaz LPG. Jednak aby silnik mógł pracować w ten sposób, należy ponieść nie małe koszty związane z montażem instalacji oraz ogranicznika dawki oleju napędowego.

Najpopularniejszy układ to diesel gaz, gdzie LPG jest tak naprawdę dodatkiem do oleju napędowego, który wpływa bardziej na kondycję silnika i podzespołów a oszczędność w paliwie jest znikoma. W tym przypadku autogaz zostaje zassany do komory spalania razem z powietrzem, gdzie wcześniej został wtryśnięty w kanale dolotowym. Olej napędowy miesza się z LPG pozwalając zaoszczędzić raptem 20% paliwa. Autogaz za to pomaga lepiej spalić olej napędowy, gdzie w dieslu panuje nadmiar powietrza w stosunku do paliwa. Oczyszcza on także zawory, turbosprężarkę, katalizatory czy filtr DPF. Cena instalacji LPG do Diesla to wydatek 2500-5000zł.

Ile jest ważna homologacja butli LPG?

Ważność butli LPG określają przepisy, które stanowią, że jej przydatność do użycia trwa 20 lat. Jednak po 10 latach należy przedłużyć jej legalizację lub wymienić na nową. Oznacza to dodatkowy wydatek ok. 600zł. Cykl życia takiej butli składa się w takim razie z dwóch takich okresów. Znalezienie odpowiedniego serwisu zajmującego się legalizacją butli LPG bywa nie lada wyzwaniem. Może to być nawet jeden zakład na wcale nie małe miasto. Listę obiektów znaleźć można na stronie Transportowego Dozoru Technicznego. Butla zostaje sprawdzona pod kątem utrzymania ciśnienia, jakości powłoki zewnętrznej i wewnętrznej.

Filtry w LPG – fazy ciekłej i lotnej

Wymiana filtrów w układzie LPG to jedna z najważniejszych czynności z nią związanych. Układ paliwowy, powietrza czy smarowania wyposażony jest w filtry. Analogicznie układ LPG musi zostać wyposażony w filtry, aby z paliwem do komory spalania nie dostały się zanieczyszczenia. W autogazie rozróżnia się dwa filtry. Filtr fazy lotnej (filtr gazowy) oraz fazy ciekłej.

Filtr fazy lotnej jest ważniejszym filtrem, ponieważ to on oczyszcza paliwo przed podaniem do czułych wtryskiwaczy. Jego interwał wymiany jest odpowiednio krótszy 10-15 tys. km. Warto go wymienić np. przy okazji wymiany oleju silnikowego, który zaleca się wymieniać również po pokonaniu takiego dystansu. W przypadku zaniedbania tego filtra, zimą w listwie wtryskowej zanieczyszczenia stężeją utrudniając jej pracę. Cena takiego filtra rozpoczyna się już od 10-15zł, także nie warto go nie pominąć podczas serwisu.

Filtr fazy ciekłej nie ma bezpośredniego wpływu na pracę wtryskiwaczy jednak również należy go okresowo wymieniać. Jego interwał zawiera się w przedziale 20-30 tys. km. Można powiedzieć, że na jedną wymianę filtra fazy ciekłej przypadają dwie wymiany filtra fazy lotnej. Filtr fazy ciekłej to także niewielki wydatek zaczynający się już poniżej 10zł.

Jak zatankować LPG?

Tankowanie LPG może wydawać się czarną magią, jednak niewiele różni się od tankowania benzyny czy oleju napędowego. Pistolet do LPG wygląda bardzo podobnie, jednak jego zasada działania jest nieco inna. Jeżeli naprawdę boisz się tankować autogaz, zawsze możesz poprosić o to pracownika stacji. W innym wypadku podążaj za wskazówkami:

  • Przygotuj wlew gazu poprzez odkręcenie zaślepki lub przykręcenie przejściówki, jeżeli wlew znajduje się obok wlewu benzyny pod klapką
  • Zanim weźmiesz pistolet LPG do ręki, zobacz czy nie leżą gdzieś rękawice ochronne. Mają one zapobiec ewentualnemu kontaktowi skóry z wydostającym się przez nieszczelności gazem. Możesz także do tego użyć chociaż jednorazowych rękawiczek foliowych. Takie powinny znajdować się koło dystrybutora.
  • Przyłóż pistolet do zaworu i naciśnij spust. W przypadku tankowania benzyny czy diesla, wtedy rozpocząłby się proces pompowania paliwa. Tutaj pistolet ma się zablokować w zaworze do tankowania.
  • Rozpocznij tankowanie pociągając za dźwignię lub naciskając przycisk (zależnie od stacji) na dystrybutorze. Obserwuj liczydło objętości.
  • Nie tankuj butli do pełna. Z reguły tankowanie odbywa się do poziomu ok. 80% aby gaz miał się gdzie rozprężać w wyższej temperaturze. Dystrybutor wyda charakterystyczny dźwięk buczenia, gdy zbliży się do bezpiecznej granicy ciśnienia. Przerwij tankowanie.
  • Naciśnij przycisk przy spuście pistoletu LPG w celu odblokowania go i zdjęcia z zaworu. W tym momencie może być słyszalny i widzialny mini wystrzał resztek gazu. Nie przejmuj się tym.
  • Wykręć adapter lub zakręć zawór po skończonym tankowaniu i udaj się do kasy.
Wiesz już wszystko na ten temat?

ZNAJDŹ WARSZTAT



Przeczytaj także

Instalacja LPG – fakty i mity

Instalacja LPG – fakty i mity

Ceny paliw od zawsze spędzają kierowcom sen z powiek. Wielu posiadaczy aut stosuje różne metody, aby jak najmniej tracić na eksploatacji. Jednym z najbardziej popularnych sposobów jest instalacja LPG – litr gazu kosztuje w końcu o wiele mniej, niż benzyny. Technologia instalacji LPG jest coraz...

więcej

Najlepsze silniki z wtryskiem bezpośrednim do zasilania LPG

Najlepsze silniki z wtryskiem bezpośrednim do zasilania LPG

Wybór silnika przy zakupie auta, to bardzo trudny moment. W zależności od tego jaki wybierzesz, późniejsze dołożenie instalacji LPG może wpłynąć na jego żywoność. Co więcej, bezpośredni wtrysk paliwa powoduje konieczność stosowania specjalnych instalacji gazowych. Zobacz, jakie silniki polecane...

więcej

Jak dbać o instalację gazową LPG?

Jak dbać o instalację gazową LPG?

 Powiedzenie jak dbasz, tak masz nie wzięło się z nikąd. Obecność instalacji LPG w samochodzie wiąże się z dodatkowymi przeglądami i serwisem o którym nie wolno zapomnieć. W tym artykule dowiesz się jak dbać o instalację gazową, aby służyła wiele lat.

więcej

20 najpopularniejszych usterek instalacji LPG

20 najpopularniejszych usterek instalacji LPG

 Zastanawiasz się jakie awarie mogą się pojawić podczas zasilania silnika LPG? W tym artykule opisujemy 20 najczęściej występujących awarii, które mogą być związane z instalacją LPG obecną w Twoim samochodzie.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę