Wymiana świec zapłonowych, cena

Średnia cena usługi: od 25,31 PLN do 97,25 PLN | sprawdź w okolicy

wymiana świec zapłonowych

Świece zapłonowe to eksploatacyjny element silnika, który podlega okresowej wymianie. W dzisiejszych czasach trwałość świec zapłonowych może sięgać przebiegów nawet 100 tys. km. jednak eksperci twierdzą, że profilaktycznie powinno się to robić co 30 tys. Jeżeli samochód wyposażony jest w instalację gazową LPG, interwał ten należy skrócić, a najlepiej stosować też świece najlepiej sprawdzające się przy LPG. Są to świece jednoelektrodowe, które generują większą energię zapłonu dla trudniejszej do zapalenia mieszanki, oraz odporniejsze na przewlekły proces spalania. Zużyte świece zapłonowe objawią się zmniejszeniem mocy silnika, zwiększeniem zużycia paliwa, trudniejszym uruchamianiem silnika i nierównomierną pracą wynikającą z wypadania zapłonów. Zmiany te nie nastąpią z dnia na dzień, dlatego kierowca może przyzwyczajać się do objawów i przeoczyć odpowiedni moment wymiany świec zapłonowych.

Świece zapłonowe są bardzo ważnym elementem, odpowiadającym za prawidłowe działanie silnika, ponieważ to właśnie one powodują powstanie iskry niezbędnej do zapłonu. Należy więc pamiętać o ich wymianie. Jest to teoretycznie prosta czynność, którą możemy wykonać samodzielnie. Należy jednak dysponować odpowiednimi narzędziami. Inaczej możemy łatwo doprowadzić do jej uszkodzenia, czy pęknięcia, a nawet awarii jednostki napędowej. Warto więc powierzyć to zadanie specjaliście.

świece zapłonowe

Czy powinno się wymieniać świece samodzielnie? Niekoniecznie. Potrzebna jest do tego spora wiedza – jej brak może skończyć się uszkodzeniem silnika. Jeśli źle wykręcisz świecę, możesz złamać izolator ceramiczny, co stanowi spory problem. Jej wykręcenie w takiej sytuacji może być naprawdę trudne. Ważna jest też odpowiednia siła dokręcenia – zbyt mała uszkodzi głowicę, a zbyt duża doprowadzi do pęknięcia stożka świecy. Poza tym istnieje ryzyko uszkodzenia gwintu, co skończy się demontażem całej głowicy w warsztacie i sporymi kosztami. I najważniejsze – świecie zawsze powinny być nowe. Nigdy nie próbuj czyścić starych! Tym bardziej, że są naprawdę niedrogie…

Jak wygląda wymiana świec? Silnik powinien być zimny, a zapłon wyłączony. Jeśli pod pokrywą silnika są przewody wysokiego napięcia, wymieniaj świece pojedynczo – unikniesz w ten sposób pomyłki. W nowszych samochodach występują natomiast cewki, które należy zdemontować.

Najpierw oczyść gniazda świec z wszelkiego brudu, np. przy pomocy odkurzacza. Przygotuj świece i sprawdź w instrukcji, jaka powinna być szczelina między elektrodami. Teraz możesz wykręcić świecę przy pomocy specjalnego klucza i sprawdzić, czy gniazdo nie jest zanieczyszczone (w takim wypadku delikatnie je oczyść). Gwint nowej świecy pokryj odrobiną oleju silnikowego i zacznij ją ręcznie wkręcać. Potem dokręć kluczem, aż poczujesz opór. Możesz zamiast tego użyć klucza dynamometrycznego, na którym ustawia się odpowiedni moment dokręcenia. Po zamontowaniu świec wystarczy już tylko podłączyć kable według kolejności z instrukcji.

Dawniej wymianę świec traktowano, tak samo, jak wymianę oleju – było to coś oczywistego i wykonywanego przy każdym okresowym przeglądzie. Czasy jednak się zmieniły, ponieważ współcześnie są one o wiele bardziej wytrzymałe i można na nich przejechać nawet 100 tys. km! A to już powoduje, że zapominamy o nich zupełnie.
Po czym poznać, że już czas na wymianę? Pierwszym objawem są słabsze osiągi i wzrost zużycia paliwa, poza tym także problemy z odpalaniem i nierówna praca silnika. Całkowite zaprzestanie działania świecy zdarza się niezwykle rzadko, ale na pewno go nie przeoczymy, bo z pewnością skończy się awarią silnika. Przyjęło się, że w przypadku standardowych świec wymiany należy dokonywać co 30 tys. przejechanych kilometrów. Wystarczy więc pilnować przebieg. Pamiętaj też, że świec nie wolno dobierać dowolnie – powinny odpowiadać zaleceniom producenta. Tylko wtedy samochód będzie funkcjonował prawidłowo.

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady