Pobierz darmową aplikację mobilną

Diesel LPG

LPG w silniku diesla jest paliwem dodatkowym. Gaz dodany do mieszanki paliwa powoduje efektywniejsze wykorzystanie oleju napędowego. Czy jednak montaż instalacji LPG w samochodzie z jednostką wysokoprężną nie jest już lekką przesadą? Otóż nie! Z połączenia tych dwóch rozwiązań może wyjść naprawdę ekonomiczne auto. Niestety, nie każdy pojazd z dieslem ma taką możliwość. Zanim więc popędzisz do warsztatu, dowiedz się, czy taka opcja jest dla ciebie dostępna.

Instalacja gazowa stosowana w silnikach diesla różni się nieznacznie od tej dedykowanej „benzyniakom”. W jej skład wchodzi jednostka sterująca, zestaw czujników, wtryskiwacze i zbiornik LPG. Oczywiście zamontowanie jej w autach z silnikami wysokoprężnymi nie oznacza, że stosowany będzie wyłącznie gaz – wręcz przeciwnie. Zastosowanie takiej opcji jest oczywiście możliwe, jednak wymagałoby poważnej ingerencji w silnik, byłoby więc zwyczajnie nieopłacalne.

Założenie instalacji LPG w silniku diesla wymaga oczywiście wgrania odpowiedniego oprogramowania do komputera sterującego pracą jednostki napędowej. Aby silnik mógł prawidłowo działać, do komory spalania wtryskiwany jest zarówno gaz, jak i olej napędowy. Tego drugiego jest zaledwie 5-30% w mieszance paliwowej – tyle tylko, ile potrzeba do zainicjowania procesu spalania. Jest to tzw. instalacja dual fuel. Niestety, nie należy ona do tanich w montażu.

Istnieje jednak tańsza opcja, czyli układ diesel gaz. Polega ona na tym, że rozruch odbywa się wyłącznie przy pomocy oleju napędowego, natomiast w trakcie jazdy do komory spalania dostaje się mieszanka z ropy i gazu. Czym się różni od dual fuel? Przede wszystkim proporcją rodzajów paliw – zawartość gazu wynosi w mieszance maksymalnie 30%. Poza tym jednostka napędowa nie wymaga w tym przypadku praktycznie żadnej modyfikacji. Jest to rozwiązanie proekologiczne, ponieważ paliwo wypala się niemal w stu procentach, a co za tym idzie, mamy mniejszą emisję spalin.

Eksperci wskazują, że zastosowanie instalacji gazowej przy silnikach diesla ma duży wpływ na osiągi pojazdu – wielu z nich twierdzi, że moment obrotowy i moc jednostki napędowej wzrasta nawet o 30%! Dodatkowo rozwiązanie to stanowi ulgę dla portfela przy częstej eksploatacji auta – zastąpienie części oleju napędowego przez gaz oznacza spore oszczędności.

Zanim jednak wybierzesz się do warsztatu w celu zamontowania instalacji LPG, dobrze przekalkuluj sprawę. Założenie gazu w samochodzie zasilanym dieslem to koszt około 4,5 tys. zł. Żeby „odrobić” tę kwotę w postaci oszczędności podczas tankowania, trzeba by więc przejechać kilkadziesiąt tysięcy kilometrów (w przypadku auta o średniej pojemności silnika i przy założeniu o jeździe miejskiej). Rozwiązanie to będzie więc dla ciebie opłacalne tylko wtedy, gdy masz silnik o dużej pojemności i jeździsz głownie po terenach zurbanizowanych. Prawda jest jednak taka, że przy obecnych realiach najlepiej się sprawdzi dla samochodów ciężarowych, wykonujących duże przebiegi.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU
Szukasz pracy w warsztacie? Aplikuj w 60 sekund

Nasze porady

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Producenci samochodów prześcigają się we wdrażaniu nowoczesnych technologii, by ograniczyć spalanie. Jakie daje to efekty? Patryk Mikiciuk z Team TOTAL postanowił to sprawdzić na przykładzie...

więcej

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Volkswagena Passata zna chyba każdy. Obiekt wielu kawałów, dowcipów i drwin. Model poddawany mniej lub bardziej profesjonalnym tunningom. Wół roboczy taksówkarzy, przedstawicieli handlowych, ale...

więcej

Co tanie, to drogie, czyli jak najlepiej kupić AC

Co tanie, to drogie, czyli jak najlepiej kupić AC

Podczas poszukiwań autocasco, powiedzenie „co tanie, to drogie” możemy traktować jako zasadę numer jeden. Nieprzemyślany zakup polisy AC zbyt często daje nam złudny spokój. Niekiedy uważamy, że...

więcej

LPG – legalizować czy wymieniać?

LPG – legalizować czy wymieniać?

Każdy, kto posiada instalację LPG w swoim aucie wie, że butla jest homologowana na dziesięć lat. Po tym okresie trzeba ją ponownie zalegalizować lub wymienić. Które rozwiązanie jest bardziej...

więcej




Darmowa aplikacja mobilna

Nasza aplikacja działa poprawnie na wszystkich platformach mobilnych.
W celu jej pobrania wystarczy przejść do wybranego sklepu.

Pobierz z App Store

Pobierz ze Sklepu Windows

Wyślij aplikację na Twój telefon

SMS-em otrzymasz link do pobrania naszej aplikacji.

Pobierz