Ile kosztuje montaż LPG? Fakty i mity oraz wpływ na OC/AC

Instalacje LPG nie tracą na popularności, a ich najnowsze generacje pozwalają coraz mniej odczuwać różnicę podczas jazdy na tym tanim paliwie alternatywnym. Okazuje się, że instalację LPG warto zamontować nawet do taniego, używanego samochodu.

ile kosztuje montaz lpg

Ile kosztuje montaż instalacji LPG?

Ceny instalacji podlegają indywidualnej wycenie, ponieważ brane pod uwagę jest kilka czynników:

  • Pojemność silnika
  • Typ silnika (wtrysk pośredni/bezpośredni)
  • Generacja instalacji
  • Producent instalacji
  • Typ zbiornika (toroidalny/walcowy)

Pojemność silnika, a w nierzadko wtedy większa moc wymagają zarządzania za pomocą bardziej zaawansowanego sterownika i wtryskiwaczy. W przypadku wtrysku bezpośredniego konieczny jest montaż instalacji podającej gaz w fazie ciekłej, co znacząco zwiększa jej koszt. Generacji instalacji jest 5, jednak obecnie najczęściej spotyka się generację IV – sekwencyjną, popularną dla zwykłych silników z wtryskiem pośrednim. Droższa V generacja LPG w fazie ciekłej sprawdzi się szczególnie w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, jednak i tam montować można także generację IV. Producent instalacji może mieć duży wpływ na cenę końcową, a poniżej możesz zobaczyć dlaczego.

Producent
 
Cena [PLN]
Od Do
KME/STAG 2 600 6 500
LOVATO 2 700 4 900
LANDI RENZO 3 100 6 700
BRC 2 700 6 700
PRINS 4 600 9 800
TARTARINI 4 000 5 400
ZAVOLI 4 900 7 500

Fakty i mity o LPG

Mit:

  • Gaz skraca żywotność silnika – tylko źle wyregulowana instalacja może wypalić gniazda zaworowe z uwagi na podniesioną temperaturę spalin. W efekcie może też ucierpieć wkład katalizatora. Jeżeli instalacja jest zamontowana na dobrych podzespołach i przez fachowca, z silnikiem nic się nie stanie. W dodatku gaz jest paliwem czystszym od benzyny.
  • Butla wybuchnie w trakcie wypadku/jazdy – udowodniono wieloma eksperymentami, że butla z gazem LPG sama z siebie nie wybucha. Nawet strzelanie do niej z broni czy uderzenie w tył samochodu nie powoduje żadnej eksplozji. Wyposażona jest ona także w zawory bezpieczeństwa przed wzrostem ciśnienia na skutek np. pożaru. Wszystkie wybuchy zarejestrowane kiedykolwiek wynikały z nieprawidłowego montażu. Jest to kolejna przesłanka, aby udać się na montaż instalacji LPG w odpowiednie miejsce.
  • Silnik na LPG ma mniej mocy – to kolejny mit wynikający z nieprofesjonalnie przeprowadzonego montażu układu LPG. Zmniejszenie mocy jest wynikiem źle dobranej dawki paliwa. Samo paliwo LPG posiada większą liczbę oktanową od benzyny, także udowodniono możliwość uzyskania nawet większej mocy na LPG niż na benzynie w odpowiednio zestrojonym silniku.
  • Nie w każdym silniku można zamontować autogaz – to mit, ponieważ każdy silnik benzynowy działa na tej samej zasadzie. Po prostu niektóre silniki są lepiej przystosowane konstrukcyjnie to LPG niż inne. Głównie chodzi o sposób regulowania luzów zaworowych. Silniki z hydraulicznymi popychaczami zaworów nie wymagają aż tak częstej uwagi stąd polecane są do LPG. Nadal jednak można jeździć na gazie Hondą czy Toyotą z mechaniczną regulacją luzów zaworowych, jednak trzeba pamiętać o częstszej ich kontroli niż podczas jazdy na benzynie. Jeżeli zawory zostały wykonane z materiału mniej odpornego na wysoką temperaturę, stosuje się tak zwaną lubryfikację w celu chłodzenia komory.
  • Holenderskie LPG jest najlepsze – faktem jest, że jednym z pionierów profesjonalnego montażu LPG jest Holandia, jednak obecnie polskie solidne serwisy nie ustępują w żaden sposób tym zagranicznym. Ważne, aby nie dopuścić do montażu instalacji po kosztach na tanich podzespołach.
  • Jazda na LPG wpływa na olej silnikowy – faktycznie, siarka obecna w paliwie może wpłynąć na skład oleju silnikowego. Wystarczy tankować na sprawdzonych stacjach paliwowych, dlatego ciężko przypisać ten proces jako fakt. Właśnie LPG jako paliwo czystsze od benzyny, powoduje dłuższe utrzymanie się oleju silnikowego w dobrej kondycji, przejrzystości i nie powoduje gromadzenia się osadu w silniku.

Fakt:

  • Samochodem z LPG możesz nie wjechać na parking podziemny – chodzi o przystosowanie budynku do obecności sprężonego gazu. Wiele parkingów nie posiada odpowiedniej wentylacji stąd wjazd dla takich samochodów jest zabroniony. Przełączenie z LPG na benzynę nie zmienia w tej sytuacji nic. Praktycznie można nie stosować się do znaków o zakazie, ponieważ są one stawiane przez administratora budynku i ich nieprzestrzeganie nie jest łamaniem kodeksu ruchu drogowego.
  • Silnik zasilany LPG pali więcej niż na benzynie – mimo wyższej liczby oktanowej i potencjału w uzyskaniu większej mocy, tutaj znaczenie ma kaloryczność. A tej LPG ma mniej, stąd potrzeba jego większej objętości w celu napędzenia samochodu. W większości standardowych przypadków na LPG można doliczyć litr gazu więcej w stosunku do benzyny. Są już jednak na rynku układy, które nie powodują zwiększenia zużycia.
  • Oszczędzamy na paliwie LPG, ale dopłacamy w serwisie – po części to prawda, ponieważ coroczny przegląd rejestracyjny kosztuje 162zł, dodatkowo co 10-15 tys. km. należy przeprowadzić przegląd instalacji, jej szczelności oraz wymienić filtry. Poza tym skrócić trzeba interwał wymiany świec i przewodów zapłonowych. Mimo wszystko w ogólnym rozrachunku, jeżeli samochód jest użytkowany na bieżąco, zyski będą nadal atrakcyjne.
  • Gaz zimą jest inny niż latem – wynika to z fizyki. Butan skrapla się w temp. -7°C jednocześnie mając większą wartość opałową niż drugi składnik – propan. W mieszance zimowej jest mniej butanu niż latem, co w efekcie zmniejsza wydajność całej mieszanki.

Wpływ LPG na OC/AC

Niestety, obecność instalacji LPG w samochodzie podnosi wartość ubezpieczenia komunikacyjnego. Z założenia instalacje LPG montuje się po to, aby pokonywać więcej kilometrów. Częsta jazda to więcej okazji do ewentualnej stłuczki, stąd zabezpieczenie ubezpieczyciela. Ucierpią na tym osoby, które jeżdżą nadal takie same dystanse, tylko chcą robić to niższym kosztem. Wzrost stawki nie powinien być jednak dotkliwy. Na cenę wpływa także wartość pojazdu, a ta zostaje podniesiona poprzez inwestycję pod postacią układu zasilania paliwem alternatywnym.

Czym się różni gaz LPG zimowy od letniego?

Zimą i latem producenci paliwa propan-butan muszą tworzyć tę mieszankę w innych proporcjach. Wynika to z większej wartości opałowej butanu oraz jego skraplania poniżej -7°C. W efekcie paliwo LPG zimą jest trochę mniej wydajne.

Większe spalanie LPG niż benzyny

Większe zużycie autogazu wynika z właściwości fizycznych obu tych paliw i nie jest to objaw żadnej usterki. Wpływa też na to sposób zasilania silników benzynowych, dlatego dopiero w najnowszej V generacji instalacji LPG można uzyskać zużycie gazu na bliskim poziomie z benzyną. Ilość zużywanego konkretnego paliwa zależy bowiem od m.in. stopnia sprężania czy układu dolotowego. Wartość opałowa LPG przy tej samej objętości benzyny jest o 20% niższa, stąd konieczność nadrobienia tej niedostarczonej energii poprzez większe zużycie.

Wiesz już wszystko na ten temat?

ZNAJDŹ WARSZTAT



Przeczytaj także

LPG - Zalety i wady, hybrydy, adaptacja i bezpieczeństwo

LPG - Zalety i wady, hybrydy, adaptacja i bezpieczeństwo

 Jak zwiększyć ekonomię jazdy do granic możliwości? Zamontować instalację LPG do auta z napędem hybrydowym! Z artykułu dowiesz się, czy to bezpieczne oraz na czym polega adaptacja instalacji gazowej, a także poznasz zalety i wady zasilania paliwem alternatywnym.

więcej

Instalacja LPG – fakty i mity

Instalacja LPG – fakty i mity

Ceny paliw od zawsze spędzają kierowcom sen z powiek. Wielu posiadaczy aut stosuje różne metody, aby jak najmniej tracić na eksploatacji. Jednym z najbardziej popularnych sposobów jest instalacja LPG – litr gazu kosztuje w końcu o wiele mniej, niż benzyny. Technologia instalacji LPG jest coraz...

więcej

Najlepsze silniki z wtryskiem bezpośrednim do zasilania LPG

Najlepsze silniki z wtryskiem bezpośrednim do zasilania LPG

Wybór silnika przy zakupie auta, to bardzo trudny moment. W zależności od tego jaki wybierzesz, późniejsze dołożenie instalacji LPG może wpłynąć na jego żywoność. Co więcej, bezpośredni wtrysk paliwa powoduje konieczność stosowania specjalnych instalacji gazowych. Zobacz, jakie silniki polecane...

więcej

LPG do Diesla, jak tankować? Zalety i wady fabrycznej instalacji gazowej oraz okres homologacji butli LPG

LPG do Diesla, jak tankować? Zalety i wady fabrycznej instalacji gazowej oraz okres homologacji butli LPG

 Instalację LPG można zamontować nawet w samochodzie z silnikiem diesla. Niektóre marki oferują nawet fabryczne instalacje gazowe montowane już przed pierwszą sprzedażą auta. W tym artykule dowiesz się jakie są wady i zalety takiego rozwiązania, a także kiedy należy zmienić ziornik LPG i...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę