Nagła głośniejsza niż zazwyczaj praca silnika może sygnalizować jego poważny problem. W większości przypadków niedomagania silnika objawiają się m.in. dudnieniem czy stukami. Spowodowane może być to tak błachą przyczyną jak zużyte świece zapłonowe, a także poważniejszymi jak uszkodzony tłumik czy katalizator.
Mimo, że wiele elementów może powodować głośniejszą pracę silnika, najczęściej przyczyną jest układ wydechowy.
Układ wydechowy odpowiada za przechwycenie gazów spalinowych wydobywających się z cylindrów i odprowadzenie ich za pojazd. Jest to realizowane za pomocą metalowych rur prowadzonych po podwoziu auta. Układ wydechowy podzielony jest na kilka elementów. W pierwszej kolejności gazy trafiają do kolektora wydechowego. Następnie prowadzone są do reaktora katalitycznego w celu utlenienia CO i HC oraz redukcji NOx. W kolejnym etapie gazy spalinowe trafiają do tłumika. Jak sama nazwa wskazuje, ma on na celu zmniejszenie generowanego hałasu a także dostosowanie prędkości spalin w układzie. Ostatnim etapem do pokonania jest końcowa rura wydechowa.
Mechanik sprawdza szczelność układu wydechowego, sprawność katalizatora, poprawne działanie sondy lambda i przepływomierza oraz innych elementów mogących powodować większy hałas.
Awaria układu wydechowego nie tylko sprawia, że samochód jest głośniejszy, ale także jazda nim jest bardziej niebezpieczna. Spaliny uciekające z nieszczelnego układu mogą dostać się do kabiny pasażerskiej powodując problemy zdrowotne. Zużyta uszczelka, wymieniona w odpowiednim czasie wygeneruje dużo mniejszy koszt, niż uszkodzony w konsekwencji reaktor katalityczny.
Konieczność pompowania pedału hamulca jest oznaką poważnej usterki układu hamulcowego. Kierowca powinien mieć możliwość natychmiastowego zatrzymania samochodu, a problem z pompowaniem pedału może być spowodowany zapowietrzonym układem, awarią pompy hamulcowej, czy niewłaściwy stan i poziom...
Jeśli posiadasz auto, prędzej, czy później dojdzie w nim do usterki. Czasem niewielkiej, innym razem poważnej. Samochód z reguły daje nam znak, że coś jest nie tak. Większość z nas jednak nie rozpoznaje typowym objawów awarii. Warto więc je poznać i zawczasu zdiagnozować problem.
Korek wlewu paliwa zapobiega rozlewaniu, parowaniu i zanieczyszczaniu paliwa. Za wyświetlenie kontrolki może odpowiadać brak korka, niepoprawne zamontowanie korka lub usterka elektroniki samochodu.
Przegrzewanie się silnika to usterka mogąca w krótkim czasie doprowadzić do jego kompletnego uszkodzenia. Za problemy z temperaturą odpowiadać może awaria praktycznie każdego z elementów układu chłodzenia. Sprawdzić należy chłodnicę, rury chłodnicy, pompę wody, termostat, wentylator...