Co zrobić, gdy silnik chodzi głośniej niż zawsze?

Jak to działa?

Mimo, że wiele elementów może powodować głośniejszą pracę silnika, najczęściej przyczyną jest układ wydechowy. 

Układ wydechowy odpowiada za przechwycenie gazów spalinowych wydobywających się z cylindrów i odprowadzenie ich za pojazd. Jest to realizowane za pomocą metalowych rur prowadzonych po podwoziu auta. Układ wydechowy podzielony jest na kilka elementów. W pierwszej kolejności gazy trafiają do kolektora wydechowego. Następnie prowadzone są do reaktora katalitycznego w celu utlenienia CO i HC oraz redukcji NOx. W kolejnym etapie gazy spalinowe trafiają do tłumika. Jak sama nazwa wskazuje, ma on na celu zmniejszenie generowanego hałasu a także dostosowanie prędkości spalin w układzie. Ostatnim etapem do pokonania jest końcowa rura wydechowa. 

Dlaczego silnik chodzi głośniej niż zawsze?

Dlaczego silnik chodzi głośniej niż zawsze?

  • Uszkodzenie tłumika - tłumiki są stale narażone na wysoką temperaturę i ciśnienie przepływających spalin, nie wspominając o soli i zanieczyszczeniach na drodze oraz czynnikach pogodowych. Z upływem czasu w układzie wydechowym pojawi się rdza i pęknięcia oraz dziury. Jeżeli silnik pracuje głośniej niż zazwyczaj może być to spodowowane właśnie nieszczelnością układu wydechowego. Towarzyszy temu także podniesione spalanie paliwa oraz zwiększenie ilości spalin. Uszkodzone elementy układu wydechowego powinny być jak najszybciej wymienione na sprawne, ponieważ niepoprawna praca silnika może doprowadzić do jego uszkodzeń lub np. katalizatora.
  • Awaria katalizatora - reaktor katalityczny jest kluczowym elementem układu wydechowego i jego uszkodzenie wpłynie na generowany poziom hałasu. Silnik będzie pracował ciężej, a z rury wydechowej czuć będzie zapach podobny do zgniłych jaj. W większości przypadków awaria katalizatora zasygnalizowana będzie także kontrolką Check Engine. Zapach zgniłych jaj z wydechu wynika z niesprawności reaktora i niemożności przeprowadzenia reakcji chemicznych. Jeżeli katalizator ulegnie zapchaniu, silnik może nie dać się w ogóle uruchomić.
  • Uszkodzona rura wydechowa - końcowy fragment rury odpowiada za odprowadzenie spalin z tłumika do atmosfery. To miejsce często poddaje się rdzy, dlatego warto sprawdzić końcówkę rury pod kątem szczelności.
  • Nieszczelny kolektor wydechowy - kolektor odpowiada za przechwycenie spalin z cylindrów do układu wydechowego. Jeżeli połączenie kolektora z silnikiem nie będzie szczelne, wygenerowany zostanie większy hałas, a sam silnik będzie chodził nierówno. Konsekwencją nieszczelnego kolektora mogą być stopione plastikowe elementy znajdujące się w sąsiedztwie gorącego strumienia gazów spalinowych wydobywających się przez szczelinę. Spaliny mogą także się dostać do wnętrza kabiny otworami wentylacyjnymi. 
  • Zużyte uszczelki - Układ wydechowy wyposażony jest w kilka uszczelek i uszczelniaczy. Jak łatwo się domyslić ich przedmuchy powodują wydostawanie się nadmiernego hałasu na zewnątrz. Zużycie uszczelek jest naturalnym procesem, z którym trzeba się liczyć użytkując samochód. Brak prawidłowego uszczelnienia kolektora wydechowego może powodować jego przyspieszone zużycie.
  • Awaria sondy lambda - sonda lambda odpowiada za pomiar jakości spalin wydobywających się z silnika. Na tej podstawie określana jest bogata lub uboga mieszanka i odpowiednio sterowana ilość paliwa dostarczanego do spalenia. W przypadku awarii sondy do komory spalania dostaje się nieodpowiednia ilość paliwa, powodując jego ciężką, nierówną i głośniejszą pracę niż zazwyczaj.
  • Brudne lub uszkodzone świece zapłonowe - niesprawne świece zapłonowe prowadzą do wypadania zapłonu. Efektem tego będzie nierówna i głośniejsza praca silnika. Iskra ma za zadanie wywołać zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, a jej niesprawność powoduje tzw. wypadnięcie zapłonu, czyli pominięcie procesu zapalenia paliwa podczas pracy cylindra. Takie świece powinny być wymienione lub oczyszczone.
  • Brudny przepływomierz - przepływomierz powietrza mierzy masę powietrza doprowadzoną do silnika, na podstawie której dobierana jest odpowiednia ilość paliwa. Tylko odpowiedni stosunek powietrza do paliwa pozwala na całkowite i zupełne spalenie mieszanki i uzyskanie najwydajniejszego procesu. W przypadku zabrudzenia przepływomierza efekt będzie podobny do uszkodzonej sondy lambda. Do silnika dostarczana będzie niewłaściwa ilość paliwa powodując nieprawidłową i głośniejszą pracę silnika.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza szczelność układu wydechowego, sprawność katalizatora, poprawne działanie sondy lambda i przepływomierza oraz innych elementów mogących powodować większy hałas. 

Jak to jest ważne?

 Awaria układu wydechowego nie tylko sprawia, że samochód jest głośniejszy, ale także jazda nim jest bardziej niebezpieczna. Spaliny uciekające z nieszczelnego układu mogą dostać się do kabiny pasażerskiej powodując problemy zdrowotne. Zużyta uszczelka, wymieniona w odpowiednim czasie wygeneruje dużo mniejszy koszt, niż uszkodzony w konsekwencji reaktor katalityczny. 

 


Przeczytaj także

Co zrobić, gdy samochód nie ma mocy?

Co zrobić, gdy samochód nie ma mocy?

 Jazda samochodem z ograniczoną mocą silnika może być dość stresująca. Za brak mocy może odpowiadać wadliwy układ paliwowy, problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości powietrza, czy zatkany katalizator. Jazda z ograniczoną mocą i niesprawnymi elementami w którymś z układów może...

więcej

Co zrobić, gdy pedał gazu nie reaguje?

Co zrobić, gdy pedał gazu nie reaguje?

Brak reakcji na gaz skutecznie uniemożliwia lub utrudnia poruszanie się samochodem. Jeżeli nie jest to wina objektów blokujących ruch pedału gazu, to być może jest to zablokowana przepustnica, awaria czujnika położenia pedału gazu, uszkodzona linka gazu lub uszkodzona sprężyna powrotna gazu....

więcej

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany oleju silnikowego

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany oleju silnikowego

 Na tamte czasy kształty zarówno zewnątrz jak i wewnątrz Focusa I generacji były dość futurystyczne. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą występów w rajdach WRC z Colinem McRae w...

więcej

Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje

Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje

Ładny, stylowy i przede wszystkim tani samochód segmentu B, który będzie też niedrogi w utrzymaniu. Seat Ibiza III kosztuje nie więcej niż 15 tys. zł, a mnogość wersji pozwala znaleźć coś dla każdego i na każdą okazję. Zarówno dla tych, którzy potrzebują mało wymagającego serwisowo środka...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę