Renault Clio II to popularny mały samochód miejski. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku i trwała aż do 2010. Dostępny był w nadwoziach hatchback oraz sedan. Najmniejszy silnik benzynowy to 1.1 o mocy 58 KM, a największy 3.0 V6 255 KM, który przy tej masie samochodu zmienia go w pocisk. Dla oszczędnych przewidziano diesle o pojemności 1.5 dCi o mocy 65-100 KM i 1.9 64-80 KM.
Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarowanie ruchomych elementów silnika, oczyszczanie go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzanie wysokiej temperatury. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Renault Clio II przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja | Średnia cena oleju | Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna |
1.1 58KM 43kW | 4 | 5W-40 | 100 PLN | 24 PLN | 184 PLN |
1.2 60KM 44kW | 4 | 5W-40 | 100 PLN | 25 PLN | 185 PLN | |
1.2 i 16V 75KM 55kW | 4 | 5W-40 | 100 PLN | 25 PLN | 185 PLN | |
1.4 75KM 55kW | 3,1 | 5W-40 | 100 PLN | 19 PLN | 179 PLN | |
1.4 16V 98KM 72kW | 4,9 | 5W-40 | 100 PLN | 18 PLN | 178 PLN | |
1.6 16V 110KM 81kW | 4,9 | 5W-40 | 100 PLN | 17 PLN | 177 PLN | |
Diesel |
1.5 dCi 65KM 48kW | 5 | 5W-40 | 100 PLN | 16 PLN | 176 PLN |
1.5 dCi 80KM 59kW | 5 | 5W-40 | 100 PLN | 18 PLN | 178 PLN | |
1.9 D 64KM 47kW | 5,5 | 5W-40 | 130 PLN | 16 PLN | 206 PLN |
Cena filtra może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich producentów jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju trwa 30 minut i wyceniona jest na ok. 60 PLN. Cena za robociznę może być także różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika, wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Renault Clio to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 1990 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C3, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, SEAT Ibiza, Skoda Fabia i...
Trzecia już generacja miejskiej propozycji od Renault produkowana była w latach 2005-2012. Tym razem do dyspozycji klientów pozostawiono benzynowe jednostki napędowe o pojemnościach 1.2 - 2.0 generujących moce od 65 KM do 203 KM. W gamie diesli pozostała już jedynie pojemności 1.5 dCi...
Renault Clio to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 1990 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanych w nadwoziu hatchback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C3, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, SEAT Ibiza, Skoda Fabia i...
Renault Clio II to popularny mały samochód miejski. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku i trwała aż do 2010. Dostępny był w nadwoziach hatchback oraz sedan. Najmniejszy silnik benzynowy to 1.1 o mocy 58 KM, a największy 3.0 V6 255 KM, który przy tej masie samochodu zmienia go w pocisk. Dla...