Peugeot 307 II - Cena wymiany świec żarowych

Cena wymiany świec żarowych w Peugeot 307 II została przedstawiona w tabeli poniżej. Cena zawiera zestaw rekomendowanych świec żarowych do najpopularniejszych silników danego modelu, oraz koszt robocizny. Robocizna określona została na podstawie czasu potrzebnego do sprawnej wymiany świec, bez możliwych utrudnień.

Ile kosztuje wymiana świec żarowych?

Paliwo

Silnik

Świece żarowe
Rekomendowane

Napięcie

Rezystancja Wymiar gwintu Całkowity koszt +
wymiana

Diesel

1.6 HDi 16V 90KM 66kW

309 PLN

11 V

0,9 Ω

M10x1,0

393 PLN

1.6 HDi 16V 109KM 80kW
2.0 HDi 16V FAP 136KM 100kW

Ile trwa wymiana świec żarowych?

Kierowca do wyboru ma świece żarowe takich producentów jak m.in.: BOSCH, DENSO, NGK oraz BERU. Średni czas potrzebny na wymianę kompletu świec żarowych wynosi 25 minut. Rekomenduje się wymianę wszystkich świec żarowych za jednym razem.

Co ile wymieniać świece żarowe?

Świece żarowe z racji ich ograniczonego czasu pracy i innej budowy wytrzymują dłużej niż świece zapłonowe. Zakłada się, że powinny wytrzymać przebiegi rzędu 80-100 tys. km. O ich awarii najprędzej kierowca dowie się dopiero zimą, lub w niektórych samochodach poprzez kontrolkę check engine czy kontrolkę świec żarowych. Dlatego warto raz w roku skontrolować ich działanie, a zrobić to można za pomocą testera świec bez potrzeby ich demontażu. Świece można także sprawdzić multimetrem lub na tak zwany kabelek z akumulatora, jednak nowoczesne świece zasilane napięciem 5V mogą ulec przepaleniu a ich wymiana będzie bardzo kosztowna.

Jeżeli dojdzie do potwierdzonej awarii świec żarowych, poleca się wymienić cały komplet. Koszt takie usługi może być bardzo zmienny w zależności od zastosowanych świec i silnika. To drugie najbardziej wpływa na koszt wymiany, ponieważ niekiedy świece żarowe są ukryte i nie jest możliwe ich proste wykręcenie. Może się okazać, że np. należy opuścić trochę silnik i zdemontować inne podzespoły. Są też silniki słynące z urywających się świec żarowych podczas wykręcania. Usuwanie urwanej świecy z głowicy jest bardzo kosztowne i ostateczna wymiana wszystkich świec w kłopotliwym silniku może wynieść nawet i 3000zł lub więcej.

Co to jest i jak działa świeca żarowa?

Silnik spalinowy Diesla wyposażony jest w świece żarowe. Poza tym, że jest ona wkręcona w głowicę i jej część robocza znajduje się w komorze spalania, to ma niewiele więcej wspólnego ze świecą zapłonową stosowaną w silnikach benzynowych. W przypadku silnika o zapłonie samoczynnym, sam proces zapłonu zachodzi dzięki wysokiej temperaturze sprężonego w komorze spalania powietrza. Po wtryśnięciu oleju napędowego dochodzi do jego samozapłonu. Na początku, gdy komora spalania i cały silnik jest zimny, temperatura uzyskana na skutek sprężenia powietrza może być zbyt niska, stąd dogrzewane jest ono właśnie świecą żarową.

Świeca żarowa odpowiada zatem za wstępne podgrzanie powietrza w celu poprawnego uruchomienia silnika, chociaż nie jest ona niezbędna przy dodatnich temperaturach otoczenia. Oczywiście proces spalania w silniku z niesprawną świecą nie będzie przebiegał prawidłowo, dlatego wpłynie to na szybsze zużycie silnika oraz generowanie zanieczyszczeń do atmosfery. Wpłynie to także negatywnie na filtr cząstek stałych, w którego wypalaniu pomaga świeca żarowa poprzez podniesienie temperatury spalin. Zaledwie w kilka sekund świeca żarowa osiąga temperatury bliskie 1000 stopni Celsjusza i większe w zależności od typu.

Peugeot 307 II - Cena wymiany świec żarowych

Drugą generację Peugeota 307 produkowano w latach 2005 – 2012. Samochód należy do segmentu C, czyli niskiej klasy średniej. Auto uzyskało tytuł Samochodu Roku 2002. Wygląd nadwozia 307 II zmienił się po liftingu, który przeprowadzono w 2005 roku. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 88KM do 140 KM oraz 3 silniki diesla od 110KM do 136KM.

Typy świec żarowych

Świece żarowe podzielić można na ceramiczne i z metalowym prętem grzewczym. Kolejny podpodział to: standardowe, z czujnikami ciśnienia w komorze spalania, samoregulujące się oraz szybkiego rozruchu. W zależności od wariantu zmieniać się będzie ich cena oraz możliwości pracy.

Objawy uszkodzenia świecy żarowej

Gdy dojdzie do awarii świec żarowych silnik będzie miał problem z uruchomieniem szczególnie w ujemnych temperaturach. Jeżeli uda się go uruchomić, pracować będzie twardo i nierówno do czasu uzyskania temperatury w której świeca żarowa nie jest potrzebna do prawidłowej pracy.

Stan świecy żarowej może wiele powiedzieć mechanikowi na temat ogólnej kondycji silnika. Jeżeli zdemontowana świeca będzie osmolona, będzie to efektem nierównej pracy silnika. Jakiekolwiek ślady oleju i nagar na świecy żarowej oznaczać będzie problem z dużym zużyciem oleju lub awarii pompy wtryskowej. Zdarza się, że część grzewcza świecy może odpaść z powodu zbyt wczesnego zapłonu i niewłaściwego rozpylenia paliwa. Świeca ulec może przepaleniu także w przypadku niesprawności układu chłodzenia czy wypalonej uszczelki pod głowicą.

Wymieniać świece żarowe na ciepłym czy zimnym silniku?

Opinie na ten temat są sprzeczne. Podchodząc do tematu z punktu widzenia fizyki, samochody wyposażone w aluminiową głowicę, po rozgrzaniu silnika pozwalają łatwiej wykręcić świecę. Znowu na podstawie praktyki mechanicy wskazują na skuteczniejsze wykręcanie na zimnym silniku. To co jest pewne, to ponowne wkręcenie nowych świec powinno się odbyć na zimnym silniku, aby zachować odpowiedni moment dokręcania.






Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Peugeot 307 (I, II) - Cena wymiany sprzęgła

Peugeot 307 (I, II) - Cena wymiany sprzęgła

Peugeot 307 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2001 do 2012 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, combi, cabrio-coupe i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Honda Civic, Renault Megane, Toyota...

więcej

Peugeot 307 II - Cena serwisu klimatyzacji

Peugeot 307 II - Cena serwisu klimatyzacji

 Drugą generację Peugeota 307 produkowano w latach 2005 – 2012. Samochód należy do segmentu C, czyli niskiej klasy średniej. Auto uzyskało tytuł Samochodu Roku 2002. Wygląd nadwozia 307 II zmienił się po liftingu, który przeprowadzono w 2005 roku. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 88KM...

więcej

Peugeot 307 II - Cena wymiany rozrządu

Peugeot 307 II - Cena wymiany rozrządu

 Drugą generację Peugeota 307 produkowano w latach 2005 – 2012. Samochód należy do segmentu C, czyli niskiej klasy średniej. Auto uzyskało tytuł Samochodu Roku 2002. Wygląd nadwozia 307 II zmienił się po liftingu, który przeprowadzono w 2005 roku. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 88KM...

więcej

Peugeot 307 II - Cena ustawienia zbieżności kół

Peugeot 307 II - Cena ustawienia zbieżności kół

 Drugą generację Peugeota 307 produkowano w latach 2005 – 2012. Samochód należy do segmentu C, czyli niskiej klasy średniej. Auto uzyskało tytuł Samochodu Roku 2002. Wygląd nadwozia 307 II zmienił się po liftingu, który przeprowadzono w 2005 roku. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 88KM...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę