SKP - stacja kontroli pojazdów

Chociaż byś miał najbardziej niezawodne auto na świecie, nie ominie Cię wizyta w Stacji Kontroli Pojazdów. Badanie techniczne obowiązuje wszystkich bez wyjątku, a zapomnieć na jakiś czas mogą o nim tylko właściciele nowych samochodów. Zobacz, czym różni się Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów od Podstawowej, ile kosztuje przegląd, jak wygląda badanie oraz gdzie najlepiej je przeprowadzić.

stacja kontroli pojazdów

Ile kosztuje badanie techniczne?

Większość kierowców odwiedza SKP jedynie w celu dokonania badania samochodu osobowego, ewentualnie motocykla. W cenniku widnieje jednak wiele dodatkowych pozycji, z którymi warto się zapoznać.

Cennik badań okresowych 
Pojazd Cena [PLN]
motorower 50
motocykl 62
samochód osobowy do 3,5t 98
samochód z LPG 161
pierwsza rejestracja w kraju 98
TAXI 140
samochód do nauki jazdy 146
autobus przewożący ponad 15 osób łącznie z kierowcą 199
ciągnik rolniczy 62
przyczepa ciężarowa rolnicza do 1,5t d.m.c. 40
przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 1,5t do 3,5t d.m.c. 50
przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna powyżej 16 t d.m.c. 177
samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 16 t d.m.c 176

O ile cena przeglądu przyczepy rolniczej może nie insteresować większości użytkowników dróg, to warto znać ceny badania konkretnych podzespołów w pojeździe. Wizyta w SKP nie zawsze kończy się wystawieniem rachunku na prawie 100 zł. Można umówić się na sprawdzenie np. samego stanu zawieszenia i układu kierowniczego przed planowaną daleką podróżą, za jedyne 20 zł. 

Cennik badań cząstkowych 
Badanie Cena [PLN]
sprawdzenie skuteczności hamulców 20
sprawdzenie ustawienia świateł 14
sprawdzenie zawieszenia i układu kierowniczego 20
sprawdzenie toksyczności spalin 14
sprawdzenie poziomu hałasu 20
sprawdzenie geometrii kół jednej osi 36
sprawdzenie amortyzatorów jednej osi 16
wszystkie inne usterki razem 20
sprawdzenie elementu po negatywnym wyniku badania 20

Co to jest badanie techniczne pojazdu?

To obowiązkowa kontrola sprawności samochodu przeprowadzana w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów lub Podstawowej Stacji Kontroli Pojazdów, bez której nie ma on prawa uczestniczyć w ruchu po drogach publicznych. Zwolnione z tego obowiązku są nowe auta, które pierwszemu badaniu muszą być poddane dopiero po trzech latach od rejestracji. Czym innym jest natomiast przegląd okresowy, czyli wizyta w serwisie (najczęściej ASO), która zalecana jest przez producenta, w celu wymiany części eksploatacyjnych i sprawdzenia stanu technicznego auta.

Przegląd rejestracyjny a przegląd okresowy

Przegląd rejestracyjny to popularniejsza nazwa, dla badania technicznego. Jest to badanie dopuszczające pojazd do ruchu, które wykonywać trzeba co roku. Od tego okresu są wyjątki, o których przeczytasz w dalszej części opisu. Potwierdzeniem wykonania badania jest pieczątka w dowodzie rejestracyjnym z datą ważności. Informacja wprowadzona jest także do bazy komputerowej, umożliwiająca sprawdzenie auta np. przez policję w trakcie kontroli drogowej. W bazie zapisywany jest także przebieg auta, co pozwala wykryć ewentualne cofanie licznika w okresie między przeglądowym. Przegląd okresowy to czynności serwisowe, a nie tylko kontrolne. Opiera się na cyklicznej wymianie płynów eksploatacyjnych, filtrów i w razie potrzeby innych podzespołów jak np. klocki czy tarcze hamulcowe. Przegląd okresowy można wykonać jedynie w warsztacie samochodowym, a nie na stacji kontroli.

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów a Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów

Jaka jest różnica między tymi oba miejscami? W Podstawowej Stacji Kontroli Pojazdów dostaniecie przegląd na pojazdy osobowe do 3,5t, motocykle czy przyczepki. Jeżeli poruszacie się pojazdem przekraczającym 3,5t na przegląd musicie pojechać do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Trafiają tam także auta powypadkowe, a także te, których dowód rejestracyjny został odebrany przez policję.

Jak wygląda coroczny przegląd rejestracyjny na Stacji Kontroli Pojazdów?

Diagnosta jest zobowiązany sprawdzić:

  • czy dane w dowodzie rejestracyjnym odpowiadają autu podstawionemu na badanie (m.in. numer VIN)
  • stan opon - minimalną głębokość bieżnika (1,6 mm), wiek, ogólny stan, jakość gumy oraz czy na osi znajdują się opony tego samego modelu
  • światła - należy włączyć wszystkie światła zewnętrzne w jakie wyposażony jest pojazd. Wszystkie światła muszą być homologowane. W reflektorach zostaje zbadany strumień światła, poziom jasności i barwa
  • hamulce - poza wizualną kontrolą stanu przewodów elastycznych i sztywnych oraz ewentualnych wycieków, skuteczność hamulców sprawdzana jest na specjalnych rolkach. Badane są hamulce robocze i awaryjne (ręczne). Sprawdza się ogólną siłę hamowania wyrażoną w kN dla każdego koła. Wartość ta uzależniona jest od masy pojazdu. Drugi parametr to różnica w sile hamowania pomiędzy kołami jednej osi. Nie może być większa niż 30%
  • układ kierowniczy i zawieszenie - na tzw. szarpakach sprawdzane są połączenia w zawieszeniu i wykrywane luzy. Kontrolowane są sworznie i tuleje wahaczy, belek, zewnętrzny stan amortyzatorów i sprężyn (wycieki/pęknięcia) oraz zbieżność kół przez płyty najazdowe. Kontroli podlegają także drążki kierownicze, zwrotnice czy przekładnia kierownicza. Dodatkowo amortyzatory zostają sprawdzone komuterowo pod kątem tłumienia drgań. Badanie amortyzatorów nie jest obowiązkowe i może być jedynie informacją dla kierowcy, czy warto je już wymienić. Sprawność poniżej 25% oznacza amortyzatory zużyte. Nowe osiągają wartości w przedziale 75-60%. Różnica pomiędzy oboma amortyzatorami przekraczająca 30% dla jednej osi, oznacza konieczność wymiany kompletu.
  • nadwozie - sprawdzany jest ogólny stan karoserii i elementów ozdobnych. Auto nie może posiadać wystających elementów, które nie są fabryczne. Stanowią one poważne zagrożenie dla pieszych w trakcie kolizji. Diagnosta poszukuje także ognisk rdzy, które z czasem skutecznie osłabiają elementy samochodu. Dziury w poszyciu czy podwoziu samochodu mogą dyskwalifikować auto z dalszego użytku.

Co jeśli auto nie przejdzie badania?

Kierowca dostaje w tym przypadku wykaz usterek i będzie miał 14 dni na naprawę. Potem musi wrócić do stacji kontroli pojazdów i ponownie przejść procedurę – jeśli jednak wróci do tej samej, sprawdzone zostaną tylko elementy, które wcześniej nie przeszły przeglądu. Według cennika, sprawdzenie jednego z niezaliczonych wcześniej elementów to koszt 20 zł.

Kiedy należy wykonać badanie techniczne?

Pierwsze badanie techniczne w przypadku nowych aut kupionych w salonie należy wykonać po 3 latach. Kolejny przegląd po 2 latach, a następnie jak wszystkie starsze auta - co roku. Zdarza się jednak, że przegląd trzeba wykonać ponadprogramowo. Dzieje się tak, gdy auto zostanie sprowadzone z zagranicy, było poddawane modyfikacjom, uczestniczyło w wypadku i zostało naprawione, lub dowód rejestracyjny został odebrany przez policję.

Gdzie wykonać badanie techniczne?

Jeżeli planujesz wykonać zwykłe, coroczne badanie techniczne to udać się możesz do Okręgowej lub Podstawowej stacji kontroli pojazdów. Jeżeli auto wymaga dodatkowego badania na skutek kolizji, utraty dowodu rejestracyjnego czy został sprowadzony z zagranicy, musisz poszukać Okręgowej SKP. Poniżej znajdziesz listę takich miejsc w najpopularniejszych miastach w Polsce.

Zobacz, gdzie zrobisz badanie techniczne w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Mazda 3 I - Cena wymiany rozrządu

Mazda 3 I - Cena wymiany rozrządu

  Samochód klasy kompaktowej produkowany w 2008 - 2013. Mazda 3 jest następcą modelu 323. W roku 2011 auto przeszło facelifting. Oferowany w 3 odmianach benzynowych od 105KM do 260KM oraz...

więcej

Przegląd techniczny samochodu - na co zwrócić uwagę przed

Przegląd techniczny samochodu - na co zwrócić uwagę przed

Przegląd techniczny to badanie samochodu, które musi przeprowadzać każdy posiadacz auta w Polsce. Niestety, im starsze auto, tym większe prawdopodobieństwo, że podczas takiej kontroli zostaną...

więcej

Mazda 6 II - Cena wymiany rozrządu

Mazda 6 II - Cena wymiany rozrządu

 Mazda 6 II produkowana w latach 2007 - 2012. Zbudowany na platformie podłogowej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2010 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki...

więcej

Honda CR-V III - Cena wymiany rozrządu

Honda CR-V III - Cena wymiany rozrządu

 Model produkowany w latach 2001 - 2006. Powstał na bazie płyty podłogowej Hondy Civic VII. W 2005 auto przeszło facelifting. Honda CR-V II oferowała 2 silniki benzynowe o mocy od 150KM do...

więcej