Średnia cena usługi: od 115,40 PLN do 205,63 PLN
Amortyzatory pełnią bardzo ważną funkcję w samochodzie, ponieważ to właśnie one odpowiadają za przyczepność kół do nawierzchni – tłumią wszelkie wahania zawieszenia, a także zapobiegają podskakiwaniu kół na nierównościach drogi. Ma to ogromny wpływ na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Ryzyko jest szczególnie duże, jeśli posiadasz samochód z ABS-em lub kontrolą trakcji, ponieważ problemy z amortyzatorami mają bezpośredni wpływ na działanie tych systemów.
O ile auto wyposażone jest w popularny układ zawieszenia, usługa wymiany amortyzatora nie powinna być droga. Na podstawie poniższej tabeli, mechanicy wyceniają wymianę jednego amortyzatora już od ok. 50 zł. W bardziej skomplikowanych zawieszeniach usługa może wynieść nawet 250 zł za sztukę, jednak takich aut jest mniejszość. Standardowo warto nastawić się na przedział 100-200 zł za oba amortyzatory na osi.
Białystok | 44-103 PLN | Wybierz serwis |
Bydgoszcz | 64-134 PLN | Wybierz serwis |
Gdańsk | 70-132 PLN | Wybierz serwis |
Gorzów Wlkp. |
65-110 PLN | Wybierz serwis |
Katowice | 64-128 PLN | Wybierz serwis |
Kielce | 37-122 PLN | Wybierz serwis |
Kraków | 56-162 PLN | Wybierz serwis |
Lublin | 38-262 PLN | Wybierz serwis |
Łódź | 65-126 PLN | Wybierz serwis |
Olsztyn | 47-110 PLN | Wybierz serwis |
Poznań | 76-145 PLN | Wybierz serwis |
Szczecin | 48-250 PLN | Wybierz serwis |
Toruń | 64-178 PLN | Wybierz serwis |
Warszawa | 76-183 PLN | Wybierz serwis |
Wrocław | 63-141 PLN | Wybierz serwis |
Zielona Góra | 55-175 PLN | Wybierz serwis |
Zakłada się, że przeciętnie użytkowany amortyzator powinien wytrzymać przebiegi rzędu 60-80 tys. km. Jak łatwo się domyślić, amortyzator się zużywa na skutek intensywnej pracy. Im mniej tej pracy, tym dłużej będzie służył, stąd nie powinna dziwić obecność oryginalnych amortyzatorów w autach z przebiegami 120 tys. km., które poruszały się głównie drogami ekspresowymi i autostradami. Poza naturalnym zużyciem, mogą wystąpić przyspieszone awarie amortyzatora:
Teoretycznie zbieżność powinno się ustawiać po ingerencji w układ kierowniczy, czyli po wymianie drążków kierowniczych czy końcówki drążków. Sama wymiana elementów zawieszenia nie powinna wpłynąć na prowadzenie auta. Wręcz powinna je poprawić z racji skasowania luzów wynikających z zużytych elementów metalowo-gumowych. W praktyce jednak kierowcy odczuwają pewne zmiany po naprawach zawieszenia, w postaci znoszenia auta, czy przekrzywionej kierownicy. Wtedy oddanie auta do sprawdzenia zbieżności okazywało sie zasadne i układ wymagał ponownej regulacji. Jeżeli auto po naprawie zachowuje się tak jak powinno, nie ma konieczności ustawiania zbieżności. Jeżeli kierowca ma zastrzeżenia co do prowadzenia auta, warto wydać te 100 zł i uniknąć szybkiego zużycia opon czy elementów układu zawieszenia i kierowniczego.
Amortyzatory to część eksploatacyjna, której sprawność spada stopniowo. Gdy mówimy o normalnym zużyciu, amortyzator nie staje się niezdatny w jeden dzień, tylko jest to proces. Wymiana jednego amortyzatora nie ma zupełnie sensu, ponieważ dużo lepsze tłumienie jednej strony będzie prowadziło do dziwnych zachowań auta na nierównościach. Co więcej, sprawny amortyzator może się szybciej zużywać na skutek nieprawidłowej pracy zawieszenia na całej osi, wynikającej z niedomagań tego drugiego. Zawsze wymienia się amortyzatory czy sprężyny zawiesznia oba jednocześnie, dla jednej osi. Od sytuacji może być wyjątek. Np. gdy amortyzatory wymienione zostały oba, ale jeden z nich szybko uległ awarii, np. z powodu wady w produkcji. Wtedy można pokusić się o wymianę jedynie tego uszkodzonego, ponieważ różnica zużycia pomiędzy oboma nie będzie zauważalna.
Stan sprężyn można określić jedynie wizualnie. Podczas testu amortyzatora na platformie w SKP sprawdzany jest tylko amortyzator. Sprężyny zawieszenia nadają się do wymiany jedynie gdy są już pordzewiałe i grozi im pęknięcie, bądź właśnie któryś zwój pękł. Przy wymianie amortyzatorów, jeżeli sprężyny wizualnie nie budzą zastrzeżeń, nie trzeba ich wymieniać. Jeżeli planujesz dalekie podróże lub nie masz czasu na częste odstawianie auta do mechanika, w przypadku rozbierania zawieszenia być może warto byłoby wymienić sprężyny. Cała usługa może wzrosnąć głównie o koszt sprężyn, ponieważ do wymiany amortyzatora nie rzadko i tak trzeba zdemontować całą kolumnę zawieszenia.
Wymiana amortyzatorów to popularna czynność wykonywana przez serwisy samochodowe, dlatego mechanik nie powinien mieć z nią większych problemów. W zależności do konstrukcji zawieszenia, do wymiany amortyzatora może być potrzebny ściągacz do sprężyn. Takie urządzenie powinno być na wyposażeniu każdego warsztatu, jednak nie każdego przydomowego garażu. Dlatego zalecamy korzystanie z usług polecanych serwisów, aby nie wyrządzić sobie krzywdy przy samodzielnej próbie wymiany amortyzatora.
Zobacz gdzie wymienisz amortyzatory w Twojej okolicy | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Suzuki Grand Vitara II to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2005 do 2014 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi...
Audi Q3 to kompaktowy crossover SUV klasy premium. Jego produkcja rozpoczęła się w 2011 roku i trwa do teraz. I generacja modela produkowana była w latach 2011-2018, a II generacja jest na...
Bujanie i podskakiwanie samochodu podczas jazdy pochodzi bezpośrednio z podwozia samochodu. Przyczyną takiego zachowania mogą być uszkodzone amortyzatory, uszkodzona kolumna zawieszenia, zbyt...
Renault Captur to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 2013 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowane w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami...