Średnia cena usługi: od 143,50 PLN do 216,77 PLN
Wymiana tulei wahacza nie jest drogą usługą, biorąc pod uwagę zakres prac do wykonania i niezbędne narzędzia. Sama konieczność użycia prasy hydraulicznej uniemożliwia podjęcie takiego przedsięwzięcia w byle garażu. Same tuleje są bardzo tanie i sięgają kwot 40-80 zł za komplet, a usługa ich wymiany mieści się z reguły w zakresie 80-120 zł. Jeżeli auto już wisi na podnośniku, a wahacze są zdemontowane to warto wymienić pozostałe tuleje na zapas. Po wymianie tylko jednej z pewnością niedługo odezwą się drugie.
Białystok | 75-115 PLN | Wybierz serwis |
Bydgoszcz | 68-120 PLN | Wybierz serwis |
Gdańsk | 140-230 PLN | Wybierz serwis |
Gorzów Wlkp. |
45-65 PLN | Wybierz serwis |
Katowice | 30-55 PLN | Wybierz serwis |
Kielce | 56-126 PLN | Wybierz serwis |
Kraków | 62-166 PLN | Wybierz serwis |
Lublin | 43-103 PLN | Wybierz serwis |
Łódź | 50-97 PLN | Wybierz serwis |
Olsztyn | 65-115- PLN | Wybierz serwis |
Poznań | 82-180 PLN | Wybierz serwis |
Szczecin | 63-183 PLN | Wybierz serwis |
Toruń | 50-80 PLN | Wybierz serwis |
Warszawa | 76-127 PLN | Wybierz serwis |
Wrocław | 53-125 PLN | Wybierz serwis |
Zielona Góra | 50-300 PLN | Wybierz serwis |
Sam wahacz jako element całkowicie metalowy nie jest niewymienialny. Z upływem czasu, uderzeń kamieni na drodze, warunków atmosferycznych, ulega korozji. Samych tulej nie można wymieniać w nieskończoność, dlatego co jakiś czas warto wymienić kompletny wahacz zawieszenia. Najbezpieczniejszy scenariusz przewiduje wymianę wahacza co dwie wymiany tulei metalowo-gumowych.
To elementy gumowo-metalowe tłumiące uderzenia koła, które mogłyby przenieść się dalej na karoserię. Drugim zadaniem tulei w połączeniu z wahaczem jest prowadzenie koła i utrzymywanie jego prawidłowej geometrii w trakcie jazdy. Wahacze pracują w pionie razem z ugięciem np. kolumny zawieszenia, składającej się z amortyzatora i sprężyny. Gdyby nie obecność wahacza, koło wyjechałoby spod auta. Przedni wahacz składa się z reguły z dwóch tulej i sworznia wahacza. Tuleje opisane są jako przednia i tylna, mimo znajdowania się w przedniej części zawieszenia. Stąd wymianie podlega - przednia tuleja wahacza przedniego, oraz tylna tuleja wahacza przedniego.
Gumowo-metalowe tuleje wahacza są elementem eksploatacyjnym zawieszenia, które podlegają wielokrotnej wymianie w trakcie cyklu życia samochodu. Przeciętny okres zdatności gumowych elementów tłumiących określony jest na 20-30 tys. km. Najistotniejsza tutaj jest droga po jakiej auto się przemieszcza. Silne uderzenia kół w nierówności mogą dużo szybciej wybić popularnie nazywane też Silentblocki, doprowadzając do ich szybszej wymiany. Tuleje gumowo-metalowe sprawdzane są zawsze podczas badania technicznego na stacji kontroli pojazdów.
Z teoretycznego punktu widzenia, wymiany elementów zawieszenia nie powinny wpływać na zmianę ustawienia koła. Zmiany powinny powstać jedynie podczas ingerencji w elementy układu kierowniczego. W praktyce jednak w trakcie jazdy próbnej po wymianie silentblocków wyczuwalne jest nadal niepewne prowadzenie auta. Zniknęły głównie stuki wywoływane luzami. Może się okazać, że ustawiana wcześniej geometria wykonywana była na zużytych elementach zawieszenia. W takim przypadku nowe tuleje inaczej ustawią koło i zbieżność nie zostanie prawidłowo zachowana. Jeżeli po wymianie elementów zawieszenia auto nie prowadzi się stabilnie, warto zlecić sprawdzenie zbieżności i geometrii kół.
Zanim tuleja zostanie zdemontowana z wahacza, z auta wyjąć trzeba sam wahacz. Jest on z reguły montowany za pomocą długich grubych śrub, które szybko można wykręcić kluczem pneumatycznym. Kolejny etap to wyciśnięcie tulei z otworu w wahaczu prasą, a następnie oczyszczenie krawędzi. Dopiero w tak przygotowany otwór można wprasować nową tuleję. Do wymiany tulei stworzono także specjalne zestawy do wyciskania i wciskania tulej, jeżeli nie ma na wyposażeniu prasy. Wprawionemu mechanikowi w standardowym zawieszeniu cały proces powinien zająć ok. 1 godziny licząc jedną stronę pojazdu.
Wymiana elementów zawieszenia to chleb powszedni każdego mechanika. Do fachowej wymiany silentblocków potrzebna jest prasa hydrauliczna. Zużytą tuleję trzeba wyprasować z wahacza, a następnie wprasować starannie nową. Metody na metalowy oring i młotek nie są polecane. Usługa jest tania, więc warto skorzystać z fachowej pomocy.
Zobacz, gdzie wymienisz tuleje wahacza w Twojej okolicy | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Mazda 6 to japońskie auto osobowe klasy średniej produkowane od 2002 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 3 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan, liftback...
Honda CR-V to japońskie auto osobowe typu SUV klasy kompaktowej produkowane od 1995 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu...
Mazda 3 to japońskie auto osobowe klasy kompaktowej produkowane od 2003 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz...
Mazda 2 to japońskie auto osobowe klasy aut miejskich produkowane od 1996 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstały 4 generacje modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan oraz...