Sprawdzenie szczelności klimatyzacji, cena

Średnia cena usługi: od 211,42 PLN do 213,37 PLN

Niesprawna lub słabo działająca klimatyzacja w samochodzie to częsty problem, szczególnie dokuczliwy w ciepłe dni. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest nieszczelność układu klimatyzacji i związany z nią ubytek czynnika chłodniczego. Regularne sprawdzanie szczelności klimatyzacji pozwala na wczesne wykrycie problemu, zapobiegając dalszym uszkodzeniom i zapewniając komfort jazdy. Dowiedz się, dlaczego ta usługa jest tak ważna i kiedy warto ją wykonać.

 sprawdzenie szczelności klimatyzacji

Dlaczego regularne sprawdzanie szczelności klimatyzacji jest kluczowe?

Nieszczelności w układzie klimatyzacji prowadzą do stopniowego ubywania czynnika chłodniczego, co ma szereg negatywnych konsekwencji dla Twojego samochodu i portfela:

  • Słabsze chłodzenie: Nawet niewielki ubytek czynnika znacząco obniża efektywność chłodzenia. Jeśli Twoja klimatyzacja nie chłodzi tak jak kiedyś, może to być pierwszy sygnał nieszczelności.
  • Ryzyko uszkodzenia sprężarki: Czynnik chłodniczy w układzie transportuje również olej smarujący sprężarkę. Jego niedobór, spowodowany wyciekiem, może doprowadzić do zatarcia tego kosztownego elementu układu klimatyzacji.
  • Wyższe koszty eksploatacji: Niewydajnie pracująca klimatyzacja może obciążać silnik, a ciągłe dobijanie czynnika bez usuwania przyczyny wycieku to tylko chwilowe i nieekonomiczne rozwiązanie.
  • Ochrona środowiska: Czynniki chłodnicze stosowane w klimatyzacjach samochodowych mogą być szkodliwe dla środowiska. Zapobieganie ich wyciekom to wyraz dbałości o naszą planetę.

Profesjonalny test szczelności klimatyzacji to inwestycja, która pozwala na wczesne zdiagnozowanie problemu, uniknięcie poważniejszych awarii i zapewnienie długotrwałej, efektywnej pracy systemu chłodzenia w Twoim aucie.

Kiedy zlecić sprawdzenie szczelności klimatyzacji? Poznaj typowe objawy nieszczelności

Istnieje kilka sygnałów, które powinny skłonić Cię do wizyty w warsztacie w celu kontroli szczelności klimatyzacji. Zwróć uwagę na następujące objawy nieszczelnej klimatyzacji:

  • Znaczne osłabienie siły chłodzenia lub całkowity brak zimnego powietrza z nawiewów.
  • Konieczność częstego nabijania klimatyzacji (uzupełniania czynnika chłodniczego).
  • Słyszalny charakterystyczny syk lub szum dobiegający z okolic deski rozdzielczej lub komory silnika, szczególnie po wyłączeniu klimatyzacji.
  • Wilgotne lub tłuste plamy na elementach układu klimatyzacji (np. na przewodach, sprężarce, skraplaczu) – olej krążący w układzie wraz z czynnikiem może wydostawać się na zewnątrz w miejscu nieszczelności.
  • Nieprzyjemny zapach z nawiewów – choć częściej jest objawem zagrzybienia parownika, czasem może towarzyszyć problemom ze szczelnością.
  • Automatyczne wyłączanie się układu klimatyzacji przez systemy zabezpieczające przed pracą przy zbyt niskim poziomie czynnika.

Zaleca się również profilaktyczne sprawdzanie szczelności układu klimatyzacji przynajmniej raz w roku, najlepiej podczas corocznego serwisu klimatyzacji.

Jak mechanik sprawdza szczelność klimatyzacji? Metody diagnostyczne

Profesjonalne warsztaty samochodowe, które znajdziesz na portalu DobryMechanik.pl, dysponują specjalistycznym sprzętem i wiedzą, aby precyzyjnie zlokalizować nawet najmniejsze wycieki czynnika chłodniczego. Do najczęściej stosowanych metod diagnostycznych należą:

  • Metoda z użyciem barwnika UV (kontrastu): Polega na wprowadzeniu do układu klimatyzacji specjalnego barwnika fluorescencyjnego. Po pewnym czasie pracy systemu, mechanik za pomocą lampy UV dokładnie ogląda wszystkie komponenty układu. Miejsca, w których barwnik się wydostał, świecą intensywnie, precyzyjnie wskazując lokalizację nieszczelności.
  • Metoda ciśnieniowa z użyciem azotu (tzw. próba azotowa): Układ jest opróżniany, a następnie napełniany suchym azotem pod odpowiednio wysokim ciśnieniem. Mechanik monitoruje ciśnienie przez określony czas. Jego spadek świadczy o nieszczelności. Do dokładniejszej lokalizacji wycieku używa się często specjalnej pianki lub elektronicznych detektorów.
  • Elektroniczny wykrywacz nieszczelności: To czułe urządzenie z sondą, która reaguje na obecność czynnika chłodniczego w powietrzu. Mechanik prowadzi sondę wzdłuż przewodów i elementów klimatyzacji, a sygnał dźwiękowy lub wizualny informuje o wykryciu nawet minimalnego wycieku gazu.
  • Metoda piankowa: Stosowana pomocniczo, polega na nałożeniu specjalnego preparatu pianotwórczego na podejrzane miejsca. Ulatniający się gaz tworzy pęcherzyki, wskazując miejsce nieszczelności.

Wybór konkretnej metody zależy od specyfiki układu, rodzaju podejrzewanej nieszczelności oraz wyposażenia danego serwisu.

Wykryto nieszczelność klimatyzacji – co dalej?

Samo zlokalizowanie wycieku to pierwszy krok. Następnie konieczna jest profesjonalna naprawa klimatyzacji. W zależności od miejsca i przyczyny nieszczelności, naprawa może obejmować wymianę uszkodzonych przewodów, chłodnicy klimatyzacji (skraplacza), parownika, osuszacza, zaworów czy uszczelek. Stosowanie doraźnych środków, takich jak chemiczne uszczelniacze do klimatyzacji, jest zazwyczaj niezalecane, ponieważ mogą one zanieczyścić układ lub uszkodzić elementy stacji do obsługi klimatyzacji.

Po skutecznej naprawie, układ jest ponownie sprawdzany pod kątem szczelności, dokładnie osuszany poprzez wytworzenie próżni, a na koniec napełniany odpowiednią, zgodną ze specyfikacją producenta ilością czynnika chłodniczego oraz oleju smarującego sprężarkę. Tylko wtedy można mieć pewność, że klimatyzacja będzie działać wydajnie i bezawaryjnie przez długi czas.

Umów sprawdzenie szczelności klimatyzacji w profesjonalnym warsztacie na DobryMechanik.pl

Nie pozwól, aby nieszczelna klimatyzacja obniżała komfort Twojej podróży lub narażała Cię na kosztowne naprawy. Jeśli zauważyłeś objawy wskazujące na wyciek czynnika z klimatyzacji, lub po prostu chcesz profilaktycznie skontrolować jej stan, skorzystaj z portalu DobryMechanik.pl.

Znajdź najlepszych specjalistów od klimatyzacji samochodowej w swojej okolicy i umów wizytę online na sprawdzenie szczelności klimatyzacji już dziś! Zadbaj o sprawność swojego pojazdu i ciesz się przyjemnym chłodem w każdych warunkach.

WYSZUKAJ NA MAPIE

WARSZTATY W POBLIŻU

Nasze porady

Citroen C3 (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Citroen C3 (II, III) - Cena wymiany rozrządu

Citroen C3 to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 2002 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami...

więcej

Seat Toledo (III, IV) - Cena wymiany rozrządu

Seat Toledo (III, IV) - Cena wymiany rozrządu

Seat Toledo był najpierw zaliczany jako auto kompaktowe segmentu C, a potem jako auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1991 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje...

więcej

Co zrobić, gdy silnik faluje po włączeniu klimatyzacji?

Co zrobić, gdy silnik faluje po włączeniu klimatyzacji?

Falowanie obrotów po włączeniu klimatyzacji może być związane zarówno z samym silnikiem jak i z układem klimatyzacji. Odpowiadać za to może zanieczyszczenie takich elementów jak silniczek krokowy,...

więcej

Citroen C1 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Citroen C1 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Citroen C1 to auto klasy najmniejszej segmentu A, które jest produkowane od 2005 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami...

więcej