Co zrobić, gdy silnik faluje po włączeniu klimatyzacji?

Falowanie obrotów po włączeniu klimatyzacji może być związane zarówno z samym silnikiem jak i z układem klimatyzacji. Odpowiadać za to może zanieczyszczenie takich elementów jak silniczek krokowy, zawór EGR czy przepustnicy. Może to być także zbyt niska lub zbyt wysoka ilość czynnika chłodniczego, zużycie paska klinowego i sprężarki oraz presostatu. Jazda z wyłączoną klimatyzacją to rozwiązanie tylko tymczasowe. Najlepiej umówić się na diagnostykę i naprawę zanim wystąpią poważne awarie.

Znajdź warsztat i umów naprawę

Przeglądaj 253676 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ

Dla większości z nas włączenie klimatyzacji latem przynosi ulgę. Chłodne powietrze wypełnia kabinę, uprzyjemniając jazdę samochodem. Jeżeli w samochodzie zaczynają falować obroty silnika po załączeniu klimatyzacji, to bez wątpienia jest z nim jakiś problem, który powinien zostać szybko naprawiony.

Jak to działa:

Najpierw trzeba zdać sobie sprawę, że działanie klimatyzacji nie opiera się tylko o jeden układ. Gdy kierowca włącza klimatyzację, silnik zostaje obciążony poprzez napędzanie kompresora klimatyzacji. Kompresor ten wytwarza ciśnienie w układzie, które któremu czynnik przemieszcza się w układzie i przechodzi przez różne stany skupienia.

Gdy silnik zostaje obciążony, jego prędkość obrotowa na biegu jałowym maleje. Zadaniem komputera jest automatyczne zwiększenie prędkości obrotowej do prawidłowej wartości przy ciągłym napędzaniu kompresora. Jeżeli taki element jak silniczek krokowy, przepustnicy czy zawór EGR zostanie zabrudzony, obroty silnika zaczną falować. Komputer silnika błędnie kalkuluje zapotrzebowanie na moc, powodując zwiększanie i zmniejszanie prędkości obrotowej – inaczej mówiąc falowanie.
Problemy z układem klimatyzacji również mogą się tak objawiać. Na przykład niski poziom czynnika chłodniczego wpływa na pracę kompresora, a kompresor na pracę silnika.

sprężarka klimatyzacji

Przyczyny usterki:

  • Zanieczyszczenie – wiele elementów silnika z czasem ulega zabrudzeniu, dodatkowo obciążając silnik np. zmniejszeniem przepływu powietrza. Gdy dochodzi do dodatkowego obciążenia sprężarką klimatyzacji, silnik nie radzi sobie z odpowiednim zwiększeniem prędkości obrotowej co skutkuje falowaniem obrotów. Główny wpływ na taki stan rzeczy ma zabrudzenie silniczka krokowego, zaworu EGR czy przepustnicy.
  • Niski poziom czynnika chłodniczego w układzie – zbyt niski poziom czynnika w układzie powoduje przerywanie pracy kompresora, który ma wpływ na pracę silnika. Cykliczna praca kompresora będzie powodowała falowanie prędkości obrotowej.
  • Zużycie kompresora klimatyzacji – pogorszona praca sprężarki klimatyzacji na skutek jej zużycia także powoduje falowanie prędkości obrotowej silnika po włączeniu klimatyzacji.
  • Zużyty pasek klinowy – jedną z częstych przyczyn falowania obrotów po włączeniu klimatyzacji jest zużyty pasek osprzętu. Jeżeli pasek jest rozciągnięty lub zużyty może zacząć się ślizgać. Powoduje to znaczne obciążenie silnika, które może prowadzić do falowania obrotów. Wymiana paska rozwiąże problem, zapewniając prawidłową pracę klimatyzacji.
  • Zużyty presostat – jest to czujnik ciśnienia, który zabezpiecza układ klimatyzacji przed zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem. W sytuacji zagrożenia wyłącza on sprężarkę aby nie uległa uszkodzeniu. Zużyty presostat może wpłynąć na pracę kompresora, a w konsekwencji na pracę silnika. Może powodować to dodatkowe obciążenie silnika, prowadzące do falowania obrotów.
  • Zbyt duża ilość czynnika chłodzącego – poziom czynnika chłodzącego musi być taki jak zaleca producent. Zarówno jego zbyt niski poziom opisany wcześniej jak i zbyt wysoki będzie powodował problemy.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza układ klimatyzacji oraz silnik i jego elementy mające związek z pracą klimatyzacji. Może okazać się, że konieczne jest przeprowadzenie jazdy próbnej, jeżeli usterka występuje tylko w trakcie jazdy.

Jak to jest ważne?

Jeżeli obroty silnika zaczynają falować po włączeniu klimatyzacji, nie oznacza to nic dobrego. Jazda bez używania klimatyzacji może okazać się skuteczna, ale tylko na chwilę. Należy umówić się do warsztatu na diagnostykę i naprawę zanim dojdzie do poważnych uszkodzeń np. drogich elementów jak sprężarka klimatyzacji.


Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje

Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje

Ładny, stylowy i przede wszystkim tani samochód segmentu B, który będzie też niedrogi w utrzymaniu. Seat Ibiza III kosztuje nie więcej niż 15 tys. zł, a mnogość wersji pozwala znaleźć coś dla każdego i na każdą okazję. Zarówno dla tych, którzy potrzebują mało wymagającego serwisowo środka...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?