Serwis opon i felg, wulkanizacja

Opony to jedyny element trzymający pojazd w kontakcie z nawierzchnią. Niestety wielu kierowców chyba o tym zapomina, nie dbając o ogumienie w swoim pojeździe. Wizyta w serwisie opon czy popularnie zwanej wulkanizacji nie ogranicza się jedynie do wymiany opon. Usług świadczonych przez warsztaty związanych z kołami jest kilkanaście, a większość z nich opisujemy poniżej.

serwis opon i felg

W zasadzie jedyną czynnością związaną z kołami jaką obciążony jest kierowca, jest pilnowanie odpowiedniego ciśnienia w ogumieniu swojego pojazdu. Nowsze auta wyposażone w czujniki TPMS nawet ograniczają rolę kierowcy, informując go w przypadku wykrycia spadku ciśnienia w którejś z opon. Pozostałe czynności warto zlecić specjalistom. 

Jakie usługi świadczy serwis wulkanizacyjny i ile kosztują?

  • wymiana opon - to najpopularniejsza usługa w branży oponiarskiej, chociaż mocno sezonowa. Do tego stopnia, że powstają tymczasowe stanowiska wymiany opon nawet na parkingach supermarketów. wymiana opon kosztuje od ok. 60 do 200 zł. Cena zależy od felgi (aluminiowa/stalowa) oraz średnicy opony.
  • montaż lub programowanie czujników ciśnienia TPMS - po zakupie nowych felg warto zamontować w nich czujniki TPMS, jeżeli układ samochodu jest do nich dostosowany. Po takim zabiegu należy je zaprogramować, aby poprawnie komunikowały się ze sterownikiem auta. Czujniki potrafią także same się rozkalibrować, co wymaga ponownej kalibracji. Za programowanie czujników TPMS zapłacisz 60 - 100 zł.
  • komputerowe wyważanie kół - generalnie co sezonową zmianę kół powinno się poddać je wyważeniu, ponieważ w poprzednim sezonie na skutek uderzeń w dziury czy krawężniki, opona mogła zmienić rozkład mas. Przy wymianie opon na feldze jest to już obowiązek. komputerowe wyważanie kół podnosi cenę całej wymiany o ok. 20 - 40 zł.
  • doważanie kół na samochodzie - inaczej nazywane dynamicznym wyważaniem kół na pojeździe. Zdarza się, że nawet po idealnym wyważaniu komputerowym, koła nadal biją. Bicie może wynikać z elementów mechanicznych jak np. bicie piasty, której wyważarka stacjonarna nie bierze pod uwagę. Doważanie kół na aucie polega na rozpędzeniu zamontowanego koła do nawet 140 km/h i dokładaniu ciężarków we wskazane miejsca, tym razem po stronie zewnętrznej. Cena takiej usługi to ok. 100 zł za komplet kół. Minusem jest konieczność ponownego doważania, jeżeli koło zostanie zdjęte. Po ponownym montazu jego ustawienie względem piasty już będzie  nawet minimalnie inne.
  • napełnianie kół azotem - azot jako gaz obojętny na temperaturę nie zmienia swojego ciśnienia w upalne dni, czy podczas intensywnej jazdy. Ma to znaczenie w motorsporcie, jednak podczas codziennej jazdy standardowym samochodem wydaje się to być przerostem formy nad treścią. Nie mniej, serwisy pompują koła azotem w cenie ok. 20 zł za komplet kół. Decyzja pozostaje kierowcy.
  • naprawa opon - naprawę rozumiemy przez załatanie dziury np. po najechaniu na wkręt. Opony da się naprawić o ile rozmiar uszkodzenia nie zagraża bezpieczeństwu. Usługa ta jest wykonywana bardzo szybko i niewiele kosztuje. Wprawiony wulkanista wypłeni dziurę i sprawdzi szczelność w 30 minut. Koszt naprawy opony zaczyna się od 20 zł.
  • prostowanie i spawanie felg aluminiowych i stalowych - nie każda uszkodzona felga od razu nadaje się do wyrzucenia. Prostowanie felg stalowych jest normalną procedurą o ile odkształcenie nie jest zbyt duże. Felgi aluminiowe są bardziej skłonne do pękania, a ratunkiem może okazać się spawanie. Jednak aby spawać felgi aluminiowe, pęknięcie nie może znajdować się na ramionie felgi, lub oś felgi nie może być zbyt skrzywiona. Odchylenie ponad 1 mm od osi także uniemożliwia renowację felgi aluminiowej. Usługa prostowania kosztuje od 50 do 250 zł w zależności od średnicy felgi oraz rozmiaru uszkodzeń.
  • przechowywanie kół lub opon - dla posiadaczy sezonowego zestawu kół, którzy nie mają garażu ani pojemnej piwnicy serwisy wulkanizacyjne udostępniają przestrzeń magazynową. Całe koła lub opony można zostawić u wulkanizatora na pół roku, za tak naprawdę symboliczną kwotę 60 - 100 zł. Przechowywanie opon jest też o tyle wygodne, że jadąc do tego samego warsztatu na zmianę kół pomijamy cały proces z przekładaniem ich z czeluści piwnicy do auta. To bardzo wygodna propozycja szczególnie dla starszych osób lub kobiet.
  • wymiana wentyli w feldze - wentyle są jednym z miejsc, które z czasem może stracić na szczelności. Na trasie nie ma za bardzo możliwości uszczelnienia wentyla, dlatego warto wymienić je zawczasu. Wymiana wentyla w jednej feldze to koszt jedynie 5 zł, za które zyskujemy spokój na kilka kolejnych lat.
  • polerowanie felg aluminiowych - z czasem alufelgi mogą stracić swój blask. Są też takie, które nigdy nie zostały "odkryte" za pomocą polerowania. Z niektórych niebłyszczących stopów aluminiów można uzyskać efekt lustra, tylko trzeba wiedzieć jak. Profesjonaliści zdejmą warstwę zewnętrzną, a potem wypolerują powierzchnię i nałożą warstwę ochronną. Nie jest to jednak tania usługa, ponieważ cena polerowania felg aluminiowych osiąga wartość nawet od. 400 zł za sztukę.
  • zakup opon nowych lub używanych - serwisy oponiarskie mają często wielkie stojaki wypełnione używanymi oponami na sprzedaż. Plusem tego rozwiązania jest możliwość zakupu opon sprawdzonych wcześniej przez specjalistę. Pomoże on także dobrać odpowiedni model do konkretnego samochodu, a sama usługa montażu może być wykonana gratis. Przez wulkanizatora można także poradzić się podczas wyboru opon nowych oraz zamówić je prosto do serwisu z możliwością darmowego montażu. Ceny opon są bardzo różnorodne zależnie od przeznaczenia i średnicy. Mogą kosztować od 150 zł do nawet ponad 2 000 zł za sztukę.
  • odkręcanie śrub zabezpieczających przed kradzieżą - inwestując w ciekawe alufelgi warto zainwestować także w zabezpieczenie antykradzieżowe. Tak zwane złodziejki, to specjalne śruby, których nie da się odkręcić bez dedykowanego adaptera. Utrudnia to okazjonalną kradzież kół. Zdarza się jednak, że kierowca zgubi gdzieś lub uszkodzi adapter. Wtedy sam nie może odkręcić własnych kół. Serwis wulknizacyjny sprawnie rozwierci śrubę zabezpieczającą i uwolni koło z piasty. Usługa taka zaczyna się od kwoty 50 zł za sztukę.

Awaria opony jest sytuacją trudną do przewidzenia i może zdarzyć się w każdej chwili. Dodatkowo w okresie sezonowej zmiany opon, serwisy wulkanizacyjne oblegane są od rana do wieczora. Z myślą o tych wszystkich przypadkach powstały wulkanizacje 24h. To miejsce w którym naprawisz oponę np. w trakcie podróży nawet w niedzielę w nocy. Wulkanizacja całodobowa staje się coraz popularniejsza i nie problem znaleźć taki serwis w większych miastach Polski. 

Zobacz serwisy wulkanizacyjne w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Jak sprawdzić głębokość bieżnika?

Jak sprawdzić głębokość bieżnika?

Prawidłowa kondycja ogumienia jest bardzo istotna, jeśli zależy nam na bezpieczeństwie i komforcie jazdy. Duże znaczenie ma w tym przypadku głębokość bieżnika, którego stan powinien kierowca na...

więcej

Czy opony bieżnikowane są trafnym wyborem?

Czy opony bieżnikowane są trafnym wyborem?

Kwestia bieżnikowania opon jest bardzo zróżnicowana, ponieważ są zwolennicy oraz przeciwnicy, a każda ze stron ma całą masę argumentów na ten temat. Jedni uważają, że bieżnikowane opony to dobre i...

więcej

Jak przechowywać opony samochodowe?

Jak przechowywać opony samochodowe?

Przy każdorazowej wymianie opon pojawia się problem – co zrobić ze zdjętym ogumieniem? Pytanie to może wydawać się banalne, jednak odpowiednie przechowywanie opon ma niezwykle istotne znaczenie -...

więcej

Opony sezonowe czy całoroczne?

Bez dobrego ogumienia samochód daleko nie zajedzie, dlatego też wysoka ich jakość jest bardzo ważnym elementem każdego samochodu Każdy sezon niesie ze sobą inne warunki atmosferyczne i drogowe,...

więcej