Ile kosztuje podstawowy serwis motocykla?
Motocykl mimo, że jest znacznie mniejszy od samochodu, potrafi być drogi w serwisowaniu. Niektóre usługi kosztują tyle samo co w aucie, a część znacząco je przewyższa. Poniżej przedstawiono przykładowe ceny najczęściej wykonywanych usług napraw i serwisu motocykla
Serwis motocyklowy - cennik
Usługa |
Cena |
wymiana płynu hamulcowego |
od 30 do 120 PLN |
regeneracja zacisku hamulcowego |
od 100 do 200 PLN |
wymiana oleju silnikowego z filtrem |
od 30 do 120 PLN |
wymiana płynu chłodniczego |
od 40 do 70 PLN |
wymiana łożyska w kole |
od 50 do 130 PLN |
wymiana łożyska główki ramy |
od 150 do 300 PLN |
wymiana świecy zapłonowej |
od 30 do 60 PLN |
serwis łańcucha |
od 80 do 150 PLN |
serwis gaźników (regulacja, synchronizacja, czyszczenie) |
od 150 do 800 PLN |
regulacja luzów zaworowych |
od 200 do 1000 PLN |
wymiana koła z wyważeniem |
od 75 do 200 PLN |
Co spradzić w motocyklu podczas przeglądu?
Przegląd motocykla nie licząc tego rejestracyjnego, powinno się wykonywać na początku i końcu sezonu. Jeżeli motocykl używany jest bardzo intensywnie, przeglądy warto robić nawet w środku lata. Podobną listę przeglądową można wykorzystać podczas wstępnego sprawdzania motocykla przed zakupem.
- luz łożyska główki ramy
- naciąg łańcucha oraz równomierne wyciągnięcie, a także stan tylnej zębatki
- stan przewodów hamulcowych
- uszczelnienia w układzie zawieszenia
- zawartość wody w układzie hamulcowym
- temperaturę wrzenia płynu chłodniczego
- poziom oleju silnikowego
- działanie oświetlenia i sygnału dźwiękowego
- dokręcenie śrub owiewek
- zużycie opon
- poziom zanieczyszczenia filtra powietrza
- stan świec zapłonowych
- stan zacisków hamulcowych
- grubość tarcz i klocków hamulcowych
Jak dbać o motocykl?
Motocykl wymaga większej troski niż samochód osobowy. Przeciążenia i prędkości jakim poddawane są elementy motocykla wpływają na jego szybsze zużycie. Pełna sprawność motocykla gwarantuje także pewne bezpieczeństwo, dlatego nie wolno jeździć motocyklem jeżeli kierowca ma świadomość wystąpienia jakiejkolwiek usterki.
- Regularnie myj motocykl - motocykl nie ma karoserii ochronnej, a w przypadku motocykli typu naked czy cross zanieczyszczenia dostają się bezpośrednio na elementu silnika, osprzęt, łańcuch. Zanieczyszczenia w połączeniach ruchomych przyspieszą ich zużycie.
- Kontroluj układ zawieszenia - regularnie sprawdzaj uszczelniacze lag przedniego amortyzatora czy szczelność tylnego. Utrata zdolności tłumienia zawieszenia w trakcie jazdy może doprowadzić do groźnego wypadku. Wczesne wykrycie problemów z zawieszeniem może zmniejszyć koszty naprawy.
- Czyść i regeneruj układ hamulcowy - tłoczki hamulcowe w zaciskach potrafią się co jakiś czas zapiec. Powodować to może ciągłe hamowanie z racji nieodbijania tłoczka i klocków hamulcowych, lub przeciwnie. Zacisk nie będzie miał siły skutecznie docisnąć klocków do tarczy.
- Kontroluj ciśnienie w oponach - ciśnienie powietrza w oponach w przypadku motocykla jest jeszcze bardziej istotne niż w przypadku samochodu. Opony są jedynym miejscem kontaktu pojazdu z podłożem, a w tym przypadku punkty są tylko 2. Źle dobrane ciśnienie może jeszcze bardziej zmniejszyć przyczepność pojazdu, a także przyspieszyć zużycie opon. Warto wspomnieć, że opony motocyklowe są znacznie droższe od opon samochodowych.
- Regularnie naciągaj i smaruj łańcuch - producent określa swobodny luz łańcucha w motocyklu. Ta informacja często zapisana jest na wahaczu. Jeżeli wartość będzie za duża lub za mała, układ napędowy będzie się zużywał znacznie szybciej. Trzeba też pamiętać o regularnym smarowaniu łańcucha. W zależności od środowiska, typu motocykla oraz stosowanego smaru jest to okres co 500-1000 km. Nienasmarowany łańcuch zaczyna szarpać i grzechotać w trakcie jazdy ze stałą prędkością.
- Przechowuj motocykl w suchym, ciepłym miejscu - elementy motocykla z racji braku ochrony (nie licząc plastikowych owiewek w niektórych modelach) są bardziej narażone na warunki atmosferyczne niż samochód. Motocykl rozwija też dużo większe prędkości od samochodu, dlatego warto chronić wszystkie połączenia mechaniczne, elementy ruchome i przewody gumowe przed starzeniem i rdzą. Najlepiej trzymając pojazd w suchym, ciepłym garażu.
- Używaj motocykla zgodnie z przeznaczeniem - palenie gumy bardzo szybko przyspiesza zużycie tylnej opony, powoduje ciężko zmywalne zabrudzenia ogona, wahacza i elementów towarzyszących. Jazda na jednym kole obciąża przednie zawieszenie i główkę ramy podczas opuszczania koła. Agresywna jazda znacznie przyspiesza zużycie układu napędowego oraz hamulcowego. Jeżeli chcesz, aby motocykl nie był skarbonką bez dna, korzystaj z niego w prawidłowy sposób.
- Rób regularne przeglądy - olej w silniku motocyklowym wymieniany jest dwa razy częściej niż w samochodzie - co 6 000 km. Regularne przeglądy pozwolą także wykryć nieodpowiednio naciągnięty łańcuch, luzy w zawieszeniu czy układzie kierowniczym, oraz stan płynu chłodniczego i hamulcowego. Płyn hamulcowy potrafi nadawać się do zmiany już po roku eksploatacji, jeżeli pojazd użytkowany był dynamicznie.
- Kontroluj stan opon i oświetlenia - motocykl przez swoje rozmiary jest ciężko zauważalny w normalnym ruchu drogowym. Oświetlenie znacząco podnosi szanse motocyklisty na bycie zauważonym, dlatego powinno być ono zawsze sprawne. Prawidłowy stan opon gwarantuje motocykliście pewne prowadzenie w zakrętach i na prostej drodze. Zaniedbanie opon może prowadzić do uślizgów w najmniej oczekiwanych momentach.
- Tankuj sprawdzone paliwo - układ wtryskowy wysokoobrotowego silnika sportowego może być bardzo czuły na paliwo oraz drogi w naprawach. W silnikach gaźnikowych zanieczyszczenia lubią zbierać się w gaźnikach powodując konieczność ich regularnej regulacji i czyszczenia. Jeżeli chcesz ograniczać koszty, chociaż raz na jakiś czas zatankuj pełny zbiornik 98 Pb.
- Ograniczaj jazdę w deszczu i zimą - mimo odporności smarów łańcuchowych na wodę, deszcz w pewnym stopniu go wypłukuje zmuszając kierowcę do szybszego ponownego smarowania. Sól obecna zimą na drogach w łatwy sposób znajdzie się na metalowych elementach motocykla zwiększajac ryzyko rozwinięcia się rdzy.
Gdzie oddać motocykl na przegląd lub naprawę?
Serwisów motocyklowych jest zdecydowanie mniej od samochodowych. Zawód mechanika motocyklowego jest stosunkowo młody i większość obecnych specjalistów to mechanicy samochodowi, którzy szkolili się we własnym zakresie z mechaniki motocyklowej. Motocykl to stosunkowo mała maszyna, która rozpędza się do ogromnych prędkości i znosi duże przeciążenia. W trosce o własne życie, powinno się serwisować motocykle tylko w sprawdzonym i renomowanych warsztatach motocyklowych.