Stacyjka samochodowa to ważny element każdego pojazdu – jeśli się zepsuje, nie ruszymy go nawet o metr. Nie możesz odpalić auta? Stacyjka się zacięła? A może w środku utkwił kluczyk? W takiej sytuacji sam z pewnością nic nie zrobisz. Najlepiej od razu wezwij specjalistę, który rozpozna problem i wyeliminuje go w mig. Niestety, w wielu przypadkach będzie się to wiązało z wymianą stacyjki, dlatego warto być przygotowanym na spore wydatki.
Stacyjka jest dość skomplikowanym układem, który załącza odpowiednie obwody elektryczne w zależności od ustawienia kluczyka. Jest to jeden z tych mechanizmów w samochodzie, którego używamy za każdym razem, gdy chcemy gdzieś jechać. Nic więc dziwnego, że z czasem stacyjki się zużywają i ulegają awariom. Wraz z ciągłą eksploatacją jej styki powoli się wycierają, co znacznie utrudnia przepływ prądu i obciąża cały układ elektryczny. Może ona też ulec mechanicznemu uszkodzeniu, w wyniku którego nie przekręcimy kluczyka, a co za tym idzie, samochód pozostanie unieruchomiony.
Po czym można poznać, że z naszą stacyjką coś jest nie tak? Objawów jest kilka: problemy z przekręceniem kluczyka, a także z jego włożeniem i wyjęciem oraz niesprawność powiązanych ze stacyjką urządzeń elektrycznych. W takim wypadku należy wymienić kostkę stacyjki i bębenek – często tylko jeden z tych elementów jest odpowiedzialny za usterkę, potrzebna jest więc diagnoza fachowca. Jak wygląda wymiana stacyjki? Należy w tym celu rozmontować całą kolumnę kierowniczą i wyciągnąć trefny mechanizm. Przy okazji należy sprawdzić stan połączeń elektrycznych i użyć środka, który poprawi kontakt.
Jeśli chcesz samodzielnie kupić części zamienne, pamiętaj, żeby postawić na uznanego producenta. Kosta stacyjki musi bowiem spełniać normę jakościową dla danego modelu auta. Nie powinno się na tym oszczędzać, ponieważ kiepskiej jakości zamienniki szybko doprowadzą do kolejnej awarii. Stacyjka ma wpływ na wiele podzespołów w samochodzie, więc jeśli nie chcesz mieć z nimi problemów, zainwestuj w lepsze części.
A co w przypadku, gdy klucz złamał się w stacyjce? Pierwsze, co należy zrobić, to ocenić, jak duża część klucza się ułamała. Jeśli choć część wystaje z otworu stacyjki, nie jest źle – możesz spróbować wyciągnąć ją za pomocą pęsety. Jeśli jej nie posiadasz, dobrą opcją jest też twardy drut, który trzeba wygiąć na końcu i zaczepić o wystający ząbek. Ostatnią rzeczą, jaką powinieneś zrobić, jest rozbieranie stacyjki – to zadanie wyłącznie dla mechanika. Niektórzy stosują też metodę na klej – część klucza, która została w ręce, trzeba przytwierdzić przy jego pomocy do pozostałości w stacyjce. Jest to jednak ryzykowne rozwiązanie, ponieważ można w ten sposób zablokować całość na amen. Nie polecamy więc tego rozwiązania. Pamiętaj, że przy takich działaniach, zawsze istnieje ryzyko uszkodzenia stacyjki, a wtedy już na pewno czeka cię wymiana. Lepiej więc od razu wezwać ślusarza i nie kombinować.
Fiat Panda to auto klasy aut najmniejszych segmentu A, które jest produkowane od 1980 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi...
Fiat 500 II to auto klasy aut miejskich segmentu A, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback i kabriolet. Głównymi...
Fiat Punto II to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modelów samochodów klasy miejskiej. W drugiej wersji Punto znacznie podkreślono kształty nadwozia, lecz większość mechanizmów auto...
Produkowana w latach 2006 - 2012 Toyota Rav4 III znacznie odróżniła się od swojej wcześniejszej wersji. Przede wszystkim zwiększono rozmiar pojazdu, a sylwetkę unowocześniono. Konstrukcja...