Czyszczenie EGR, cena

Średnia cena usługi: od 80,00 PLN do 400,00 PLN

Ile kosztuje czyszczenie EGR?

Czyszczenie zaworu EGR nie jest czynnością bardzo pracochłonną, a w większości przypadków dostęp do elementu jest dość prosty i szybki. Zdarza się jednak, że po czyszczeniu EGR wymagana jest diagnostyka komputerowa, dlatego lepiej zlecić tę pracę wyspecjalizowanemu serwisowi. Cena czyszczenia jest kilkakrotnie niższa, niż zakup nowego zaworu recyrkulacji spalin.

 Białystok 150-330 PLN Wybierz serwis
 Bydgoszcz 200-350 PLN Wybierz serwis
 Gdańsk 180-420 PLN Wybierz serwis

 Gorzów Wlkp.

 150-300 PLN Wybierz serwis
 Katowice  220-390 PLN Wybierz serwis
 Kielce  190-340 PLN Wybierz serwis
 Kraków  250-450 PLN Wybierz serwis
 Lublin 150-310 PLN Wybierz serwis
 Łódź  210-375 PLN Wybierz serwis
 Olsztyn 190-335 PLN Wybierz serwis
 Poznań 270-460 PLN Wybierz serwis
Szczecin 195-315 PLN Wybierz serwis
Toruń 180-320 PLN Wybierz serwis
Warszawa 220-490 PLN Wybierz serwis
Wrocław 200-340 PLN Wybierz serwis
Zielona Góra 175-280 PLN Wybierz serwis

 egr naprawa czyszczenie

Co to jest zawór EGR?

EGR to zawór umożliwiający recyrkulację spalin, czyli ponowne doprowadzenie spalin do komory spalania (Exhaust Gas Recirculation). Zabieg ten ma na celu m.in. zmniejszenie szkodliwości spalin. Chemicznym efektem procesu spalania jest uzyskanie węglowodorów (HC) i tlenków azotu (NOx) oraz tlenku węgla (CO) i minimalne ilości cząstek stałych PM. Większa ilość wyprodukowanych węglowodorów spodowowana jest spalaniem bogatej mieszanki (przekroczony prawidłowy stosunek paliwa do powietrza w cylindrze). Dzięki doprowadzeniu gorących gazów spalinowych do cylindra, paliwo zostaje szybciej odparowane co pozwala je w większej mierze spalić. W przypadku mieszanki ubogiej (za dużo powietrza w stosunku do paliwa)  temperatura osiągana w cylindrze jest wyższa niż w przypadku mieszanki stechiometrycznej, powodując wzrost emisji tlenków azotu NOx. Dzięki doprowadzeniu spalin, ogranicza się dostęp nadmiaru tlenu, redukując tym samym jego ilość możliwą do przemiany w tlenki azotu. W silnikach benzynowych ilość spalin powtórnie wykorzystanych zawiera się w przedziale 15-25%, a w dieslu 35-50%. Temperatura spalin w dieslu jest obniżana za pomocą dodatkowej chłodnicy spalin.

Przyczyny i objawy awarii zaworu recyrkulacji spalin

Zawór EGR jako element pracujący ulega zablokowaniu na skutek nadmiaru nagaru na elementach ruchomych. Podobnie do termostatu, może on się zaciąć w pozycji otwartej lub zamkniętej. Zablokowanie w pozycji zamkniętej jest o tyle dobre, że silnik będzie dalej pracował prawidłowo, jedynie nie korzystając z nowoczesnego systemu recyrkulacji spalin. Jednak znacznie częściej zawór zacina się w pozycji otwartej, co prowadzi do niekontrolowanego i ciągłego dostarczania spalin do cylindrów, powodując poniższe konsekwencje.

Przyczyny:

  • zapchanie nagromadzonym nagarem
  • nieszczelność przewodów doprowadzających spaliny
  • nieszczelność przewodów podciśnieniowych (niektóre typy zaworów EGR)
  • olej w układzie dolotowym (niesprawna odma, przeciekająca turbospreżarka, zużyte pierścienie)

Objawy:

  • nierówna praca silnika
  • nadmierne dymienie z układu wydechowego
  • nieprawidłowa reakcja pedału gazu
  • zwiększone zużycie paliwa
  • przegrzewanie się silnika
  • czasami spalanie stukowe
  • spadek mocy

Jak sprawdzić czy działa EGR?

Jeżeli auto nie ma objawów opisanych wyżej, profilaktyczne sprawdzenie poprawności działania zaworu EGR odbyć się może za pomocą komputera diagnostycznego. Jeżeli nie pojawiają się żadne błędy bezpośrednio związane z pracą układu recyrkulacji spalin, należy sprawdzić wartości rzeczywiste w trakcie pracy silnika. Mechanik sprawdza wtedy m.in. pracę silnika na obrotach jałowych oraz takie parametry jak; położenie przepustnicy recyrkulacji spalin (V), obwód zaworu roboczego recyrkulacji spalin (%), położenie zaworu recyrkulacji spalin (V), masa powietrza zassanego (g/s). Na podstawie odczytu pracy tych podzespołów określić można pracę zaworu EGR.

Zleć sprawdzenie EGR w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

Gdzie jest zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin umieszczany jest z reguły na kolektorze wydechowym. Kolektor to metalowy zestaw rur zbierający spaliny ze wszystkich cylindrów i zbiegający się do jednej rury układu wydechowego. Obecność zaworu EGR blisko ujścia spalin z komory jest kluczowe, ponieważ pozwala skrócić drogę powrotną części spalin oraz wykorzystać gazy spalinowe o wysokiej temperaturze. Im dalej spaliny przemieszczają się w układzie wydechowym tym niższa ich temperatura. Niektóre zawory wyposażone są także w chłodnicę EGR (chłodnicę spalin).

Zaślepiać czy nie zaślepiać zawór EGR

Przed decyzją o zaślepieniu zaworu EGR stają kierowcy, u których wystąpił właśnie problem z tym elementem. Decyzja nie jest prosta, ponieważ kupno nowego zaworu to wydatek kilkuset, a nawet ponad tysiąca złotych. Czyszczenie (jeżeli jest jeszcze możliwe), jest dużo tańsze, jednak to rozwiązanie na kilkadziesiąt tysięcy km. W aucie użytkowanym intensywnie problem może szybko powrócić. Z punktu widzenia prawno/etycznego, zaślepianie EGR nie jest działaniem legalnym. Kierowca w ten sposób pozbawia swoje auto usprawnienia, wpływającego na ekologię transportu drogowego. Jednak zaślepienie zaworu jest trudne do wykrycia ponieważ element w układzie jest nadal obecny. Polega to na jego trwałym zamknięciu oraz wprowadzeniu zmian w oprogramowaniu w celu nie generowania kodów błędów. Zaślepienie EGR to koszt ok. 300 - 800 zł. w zależności od zastosowanej technologii.

Jak i czym wyczyścić EGR?

Czyszczenie zaworu EGR ma sens tylko i wyłącznie, gdy zawór nie uległ uszkodzeniu. Przykładowy sposób czyszczenia przedstawiamy poniżej:

  1. odłączenie przewodów od zaworu 
  2. demontaż zaworu z kolektora
  3. zeskrobanie najgrubszej warstwy nagaru z kanałów np. śrubokrętem
  4. dokładne czyszczenie zaworu dedykowanym detergentem lub benzyną ekstrakcyjną
  5. rozpuszczenie i wyskrobanie nagaru w kolekotrze w miejscu łączenia z zaworem
  6. ponowny montaż zaworu i jazda próbna
  7. czasami może być konieczne podpięcie komputera diagnostycznego

Gdzie wyczyścić EGR?

Usługa czyszczenia zaworu recyrkulacji spalin nie jest skomplikowana i powinna być do zreazliwania w prawie każdym serwisie samochodowym. W przeciwieństwie do domowych sposób, serwis może być wyposażony w specjalne myjki i detergenty umożliwiające bardzo dokładnei skuteczne umycie części przywracając sprawność auto w krótkim czasie.

Znajdź serwis w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

BMW Serii 5 (E39, E60, F10) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

BMW Serii 5 (E39, E60, F10) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

 BMW Serii 5 to niemieckie auto klasy wyższej produkowane od 1972 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 8 generacji modelu. BMW opisuje swoje modele litera i cyfrą. W tym wypadku...

więcej

Mitsubishi ASX - Cena wymiany rozrządu

Mitsubishi ASX - Cena wymiany rozrządu

Mitsubishi ASX to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2010 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu razem z kilkoma liftingami, produkowanego w nadwoziu...

więcej

Suzuki Swift (IV, V, VI) - Cena wymiany rozrządu

Suzuki Swift (IV, V, VI) - Cena wymiany rozrządu

Suzuki Swift to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1983 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi...

więcej

Hyundai i30 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Hyundai i30 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Hyundai i30 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi i liftback....

więcej