Średnia cena usługi: od 135,00 PLN do 357,50 PLN
Czyszczenie zaworu EGR nie jest czynnością bardzo pracochłonną, a w większości przypadków dostęp do elementu jest dość prosty i szybki. Zdarza się jednak, że po czyszczeniu EGR wymagana jest diagnostyka komputerowa, dlatego lepiej zlecić tę pracę wyspecjalizowanemu serwisowi. Cena czyszczenia jest kilkakrotnie niższa, niż zakup nowego zaworu recyrkulacji spalin.
Białystok | 150-330 PLN | Wybierz serwis |
Bydgoszcz | 200-350 PLN | Wybierz serwis |
Gdańsk | 180-420 PLN | Wybierz serwis |
Gorzów Wlkp. |
150-300 PLN | Wybierz serwis |
Katowice | 220-390 PLN | Wybierz serwis |
Kielce | 190-340 PLN | Wybierz serwis |
Kraków | 250-450 PLN | Wybierz serwis |
Lublin | 150-310 PLN | Wybierz serwis |
Łódź | 210-375 PLN | Wybierz serwis |
Olsztyn | 190-335 PLN | Wybierz serwis |
Poznań | 270-460 PLN | Wybierz serwis |
Szczecin | 195-315 PLN | Wybierz serwis |
Toruń | 180-320 PLN | Wybierz serwis |
Warszawa | 220-490 PLN | Wybierz serwis |
Wrocław | 200-340 PLN | Wybierz serwis |
Zielona Góra | 175-280 PLN | Wybierz serwis |
EGR to zawór umożliwiający recyrkulację spalin, czyli ponowne doprowadzenie spalin do komory spalania (Exhaust Gas Recirculation). Zabieg ten ma na celu m.in. zmniejszenie szkodliwości spalin. Chemicznym efektem procesu spalania jest uzyskanie węglowodorów (HC) i tlenków azotu (NOx) oraz tlenku węgla (CO) i minimalne ilości cząstek stałych PM. Większa ilość wyprodukowanych węglowodorów spodowowana jest spalaniem bogatej mieszanki (przekroczony prawidłowy stosunek paliwa do powietrza w cylindrze). Dzięki doprowadzeniu gorących gazów spalinowych do cylindra, paliwo zostaje szybciej odparowane co pozwala je w większej mierze spalić. W przypadku mieszanki ubogiej (za dużo powietrza w stosunku do paliwa) temperatura osiągana w cylindrze jest wyższa niż w przypadku mieszanki stechiometrycznej, powodując wzrost emisji tlenków azotu NOx. Dzięki doprowadzeniu spalin, ogranicza się dostęp nadmiaru tlenu, redukując tym samym jego ilość możliwą do przemiany w tlenki azotu. W silnikach benzynowych ilość spalin powtórnie wykorzystanych zawiera się w przedziale 15-25%, a w dieslu 35-50%. Temperatura spalin w dieslu jest obniżana za pomocą dodatkowej chłodnicy spalin.
Zawór EGR jako element pracujący ulega zablokowaniu na skutek nadmiaru nagaru na elementach ruchomych. Podobnie do termostatu, może on się zaciąć w pozycji otwartej lub zamkniętej. Zablokowanie w pozycji zamkniętej jest o tyle dobre, że silnik będzie dalej pracował prawidłowo, jedynie nie korzystając z nowoczesnego systemu recyrkulacji spalin. Jednak znacznie częściej zawór zacina się w pozycji otwartej, co prowadzi do niekontrolowanego i ciągłego dostarczania spalin do cylindrów, powodując poniższe konsekwencje.
Jeżeli auto nie ma objawów opisanych wyżej, profilaktyczne sprawdzenie poprawności działania zaworu EGR odbyć się może za pomocą komputera diagnostycznego. Jeżeli nie pojawiają się żadne błędy bezpośrednio związane z pracą układu recyrkulacji spalin, należy sprawdzić wartości rzeczywiste w trakcie pracy silnika. Mechanik sprawdza wtedy m.in. pracę silnika na obrotach jałowych oraz takie parametry jak; położenie przepustnicy recyrkulacji spalin (V), obwód zaworu roboczego recyrkulacji spalin (%), położenie zaworu recyrkulacji spalin (V), masa powietrza zassanego (g/s). Na podstawie odczytu pracy tych podzespołów określić można pracę zaworu EGR.
Zleć sprawdzenie EGR w Twojej okolicy |
||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Zawór recyrkulacji spalin umieszczany jest z reguły na kolektorze wydechowym. Kolektor to metalowy zestaw rur zbierający spaliny ze wszystkich cylindrów i zbiegający się do jednej rury układu wydechowego. Obecność zaworu EGR blisko ujścia spalin z komory jest kluczowe, ponieważ pozwala skrócić drogę powrotną części spalin oraz wykorzystać gazy spalinowe o wysokiej temperaturze. Im dalej spaliny przemieszczają się w układzie wydechowym tym niższa ich temperatura. Niektóre zawory wyposażone są także w chłodnicę EGR (chłodnicę spalin).
Przed decyzją o zaślepieniu zaworu EGR stają kierowcy, u których wystąpił właśnie problem z tym elementem. Decyzja nie jest prosta, ponieważ kupno nowego zaworu to wydatek kilkuset, a nawet ponad tysiąca złotych. Czyszczenie (jeżeli jest jeszcze możliwe), jest dużo tańsze, jednak to rozwiązanie na kilkadziesiąt tysięcy km. W aucie użytkowanym intensywnie problem może szybko powrócić. Z punktu widzenia prawno/etycznego, zaślepianie EGR nie jest działaniem legalnym. Kierowca w ten sposób pozbawia swoje auto usprawnienia, wpływającego na ekologię transportu drogowego. Jednak zaślepienie zaworu jest trudne do wykrycia ponieważ element w układzie jest nadal obecny. Polega to na jego trwałym zamknięciu oraz wprowadzeniu zmian w oprogramowaniu w celu nie generowania kodów błędów. Zaślepienie EGR to koszt ok. 300 - 800 zł. w zależności od zastosowanej technologii.
Czyszczenie zaworu EGR ma sens tylko i wyłącznie, gdy zawór nie uległ uszkodzeniu. Przykładowy sposób czyszczenia przedstawiamy poniżej:
Usługa czyszczenia zaworu recyrkulacji spalin nie jest skomplikowana i powinna być do zreazliwania w prawie każdym serwisie samochodowym. W przeciwieństwie do domowych sposób, serwis może być wyposażony w specjalne myjki i detergenty umożliwiające bardzo dokładnei skuteczne umycie części przywracając sprawność auto w krótkim czasie.
Znajdź serwis w Twojej okolicy |
||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Produkcję Forda Focusa pierwszej generacji rozpoczęto w 1998 roku. Sylwetka pojazdu zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz była dość futurystyczna. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu...
Volkswagenem Golf IV jest obecnie jednym z najpopularniejszych samochodów poszukiwanych w internecie. Produkowany w latach 1997-2006 w nadwoziach hatchback, kombi i cabrio, oraz sedan. Auto...
Niegdyś do najpopularniejszych samochodów segmentu aut miejskich należał Opel Corsa C. Jego sylwetka jak na ówczesne czasy była nowoczesna, a cena auta przystępna. Produkcja pojazdu...
Ford Focus Mk2 pojawił się dwa lata przed zakończeniem produkcji swojego poprzednika. Sylwetka pojazdu niższej klasy średniej znacznie się zmieniła, kształty samochodu nabrały powagi. Do...