Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Toyota Rav4 II, III i IV wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Toyota Rav4 II | |||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | |||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna | 1.8 VVTi 125KM 92kW |
216 PLN |
324 PLN |
||
2.0 i 16V 150KM 110kW | |||||
Diesel | 2.0 16V D-4D 116KM 85kW |
Toyota Rav4 III | |||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | |||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
2.0 i 16V 152KM 112kW |
234 PLN |
342 PLN |
||
2.0 Valvematic 158KM 116kW | |||||
Diesel | 2.2 16V D-4D 136KM 100kW | ||||
2.2 D-4D 150KM 110kW | |||||
2.2 16V D-4D 177KM 130kW |
Toyota Rav4 IV | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
2.0 Valvematic 152KM 112kW | 269 PLN | 389 PLN | ||
2.5 Valvematic 180KM 132kW | 274 PLN | 394 PLN | |||
Diesel |
2.0 D-4D 125 124KM 91kW | 173 PLN | 293 PLN | ||
2.2 D-4D 150 150KM 110kW | 263 PLN | 383 PLN | |||
2.0 D-4D 143KM 105kW | 247 PLN | 367 PLN | |||
Hybryda |
2.5 Hybrid 197KM 145kW | 274 PLN | 394 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Toyota Rav4 II, III i IV dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Toyota Rav4 II | |||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | |||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna | 1.8 VVTi 125KM 92kW |
64 PLN |
154 PLN |
157 PLN |
226 PLN |
2.0 i 16V 150KM 110kW | |||||
Diesel | 2.0 16V D-4D 116KM 85kW |
Toyota Rav4 III | |||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | |||
Najtańsze |
Rekomendowane |
Premium | Średni koszt + wymiana |
||
Benzyna |
2.0 i 16V 152KM 112kW |
74 PLN |
166 PLN |
181 PLN |
238 PLN |
2.0 Valvematic 158KM 116kW | |||||
Diesel | 2.2 16V D-4D 136KM 100kW | ||||
2.2 D-4D 150KM 110kW | |||||
2.2 16V D-4D 177KM 130kW |
Toyota Rav4 IV | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
2.0 Valvematic 152KM 112kW | 201 PLN | 321 PLN | ||
2.5 Valvematic 180KM 132kW | 222 PLN | 342 PLN | |||
Diesel |
2.0 D-4D 125 124KM 91kW | 120 PLN | 240 PLN | ||
2.2 D-4D 150 150KM 110kW | 199 PLN | 319 PLN | |||
2.0 D-4D 143KM 105kW | 191 PLN | 311 PLN | |||
Hybryda |
2.5 Hybrid 197KM 145kW | 222 PLN | 342 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Toyota Rav4 II, III i IV wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Toyota Rav4 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu SUV i SUV cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest Honda CR-V, Forda Kuga, Volkswagen Tiguan, Kia Sorento i Mazda CX-5. Toyota Rav4 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Produkowana w latach 2006 - 2012 Toyota Rav4 III znacznie odróżniła się od swojej wcześniejszej wersji. Przede wszystkim zwiększono rozmiar pojazdu, a sylwetkę unowocześniono. Konstrukcja Rav4 III przeszła dwa faceliftingi w 2009 i 2010 roku. Toyota Rav4 III zdobyła tytuł Samochodu Roku...
Druga generacja Toyoty Rav4 ukazała się pierwszy raz w 2000 roku. Samochód w porównaniu do wcześniejszej generacji lekko się powiększył, a jego sylwetka została odświeżona. W 2004 roku auto przeszło facelifting, a dwa lata póżniej zakończono jego produkcję. Toyota Rav4 II oferowała 2...
Druga generacja Toyoty Rav4 ukazała się pierwszy raz w 2000 roku. Samochód w porównaniu do wcześniejszej generacji lekko się powiększył, a jego sylwetka została odświeżona. W 2004 roku auto przeszło facelifting, a dwa lata póżniej zakończono jego produkcję. Toyota Rav4 II oferowała 2...
Druga generacja Toyoty Rav4 ukazała się pierwszy raz w 2000 roku. Samochód w porównaniu do wcześniejszej generacji lekko się powiększył, a jego sylwetka została odświeżona. W 2004 roku auto przeszło facelifting, a dwa lata póżniej zakończono jego produkcję. Toyota Rav4 II oferowała 2...