Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w Skoda Fabia II i III wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
Skoda Fabia II | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.2 i HTP 60KM 44kW |
185 PLN |
245 PLN |
|||
1.2 TSI 85KM 63kW | ||||||
1.2 TSI 105KM 77kW | ||||||
1.4 86KM 63kW | ||||||
Diesel | 1.4 TDI 70KM 51kW | |||||
1.4 TDI 80KM 59kW | ||||||
1.9 TDI 105KM 77kW | ||||||
Skoda Fabia III | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 TSI 110KM 81kW | 185 PLN | 305 PLN | ||
1.2 TSI 90KM 66kW | 183 PLN | 303 PLN | |||
1.0 TSI 110KM 81kW | 189 PLN | 309 PLN | |||
1.0 TSI 95KM 70kW | 166 PLN | 286 PLN | |||
1.0 MPI 75KM 55kW | 145 PLN | 265 PLN | |||
1.0 MPI 60KM 44kW | 123 PLN | 243 PLN | |||
Diesel |
1.4 TDI 90KM 66kW | 183 PLN | 303 PLN | ||
1.4 TDI 105KM 77kW | 185 PLN | 305 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Skoda Fabia II i III dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
Skoda Fabia II | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
1.2 i HTP 60KM 44kW |
185 PLN |
245 PLN |
|||
1.2 TSI 85KM 63kW | ||||||
1.2 TSI 105KM 77kW | ||||||
1.4 86KM 63kW | ||||||
Diesel | 1.4 TDI 70KM 51kW | |||||
1.4 TDI 80KM 59kW | ||||||
1.9 TDI 105KM 77kW | ||||||
Skoda Fabia III | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.2 TSI 110KM 81kW | 128 PLN | 248 PLN | ||
1.2 TSI 90KM 66kW | 141 PLN | 261 PLN | |||
1.0 TSI 110KM 81kW | 137 PLN | 257 PLN | |||
1.0 TSI 95KM 70kW | 126 PLN | 246 PLN | |||
1.0 MPI 75KM 55kW | 115 PLN | 235 PLN | |||
1.0 MPI 60KM 44kW | 101 PLN | 221 PLN | |||
Diesel |
1.4 TDI 90KM 66kW | 128 PLN | 248 PLN | ||
1.4 TDI 105KM 77kW | 137 PLN | 257 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku Skoda Fabia II i III wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Skoda Fabia to auto klasy aut miejskich segmentu B, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Dacia Sandero, Fiat Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio i Toyota Yaris. Skoda Fabia pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz...
Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz...
Skoda Fabia to czeski samochód klasy aut miejskich produkowany od 1999 roku do dzisiaj. Do tej pory powstały 3 generacje modelu. Fabia produkowana jest w nadwoziu hatchback 5d, sedan oraz kombi. Jej bezpośrednią konkurencją jest Volkswagen Polo i Seat Ibiza.