Wymiana klocków hamulcowych to jeden z najpopularniejszych elementów obsługi eksploatacyjnej. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej od tarczy hamulcowej, dlatego wymiana samych klocków hamulcowych może przypaść 2-3 razy na jedną wymianę tarcz hamulcowych. Szybkość zużycia klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy kierowcy oraz ukształtowania terenu i rodzaju dróg na jakich auto jest używane.
Cena wymiany klocków hamulcowych w BMW X5 E70 i F15 wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach dla przedniej osi przedstawiono poniżej.
BMW X5 E70 | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Przednia oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
3.0 si 272KM 200kW | 394 PLN | 484 PLN | |||
4.4 V8 M 555KM 408kW | 590 PLN | 680 PLN | ||||
4.8 i 355KM 261kW |
394 PLN |
484 PLN |
||||
Diesel | 3.0 d 235KM 173kW | |||||
xDrive30d 245KM 180kW | ||||||
3.0 sd 286KM 210kW | ||||||
xDrive40d 306KM 225kW |
BMW X5 F15 | |||||
Paliwo | Silnik | Przednia oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
xDrive35i 306KM 225kW | 404 PLN | 554 PLN | ||
2.0 30i 252KM 185kW | 603 PLN | 753 PLN | |||
M40i 354KM 260kW | 595 PLN | 745 PLN | |||
Diesel |
2.0 18d 150KM 110kW | 519 PLN | 669 PLN | ||
2.0 20d 190KM 140kW | 400 PLN | 550 PLN | |||
3.0 30d 265KM 195kW | 367 PLN | 517 PLN | |||
M40d 326KM 240kW | 594 PLN | 744 PLN | |||
Hybryda |
2.0 30e 252KM 185kW | 518 PLN | 668 PLN |
Ceny klocków hamulcowych wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach BMW X5 E70 i F15 dla tylnej osi przedstawiono poniżej.
BMW X5 E70 | ||||||
Paliwo |
Silnik |
Tylna oś | ||||
Średnia cena |
Średni koszt + wymiana |
|||||
Benzyna |
3.0 si 272KM 200kW | 311 PLN | 391 PLN | |||
4.4 V8 M 555KM 408kW | 284 PLN | 364 PLN | ||||
4.8 i 355KM 261kW | 271 PLN | 351 PLN | ||||
292 PLN |
372 PLN |
|||||
Diesel | 3.0 d 235KM 173kW | |||||
xDrive30d 245KM 180kW | ||||||
3.0 sd 286KM 210kW | 271 PLN | 351 PLN | ||||
xDrive40d 306KM 225kW | 292 PLN | 372 PLN |
BMW X5 F15 | |||||
Paliwo | Silnik | Tylna oś | |||
Średnia cena | Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
2.0 20i 184KM 135kW | 294 PLN | 444 PLN | ||
2.0 30i 252KM 185kW | 284 PLN | 434 PLN | |||
M40i 354KM 260kW | 304 PLN | 454 PLN | |||
Diesel |
2.0 18d 150KM 110kW | 278 PLN | 428 PLN | ||
2.0 20d 190KM 140kW | 275 PLN | 425 PLN | |||
3.0 30d 265KM 195kW | 316 PLN | 466 PLN | |||
M40d 326KM 240kW | 489 PLN | 639 PLN | |||
Hybryda |
2.0 30e 252KM 185kW | 471 PLN | 621 PLN |
Cena wymiany klocków hamulcowych może być stała dla wszystkich jednostek napędowych w danym modelu samochodu, jeżeli producent przewiduje te same klocki hamulcowe bez względu na generowaną moc oraz procedura wymiany klocków zajmuje tyle samo czasu dla wszystkich odmian modelu.
Kierowca może zdecydować się na montaż ekonomicznych klocków hamulcowych takich producentów jak ABE czy BRECK, renomowanych i polecanych takich jak TRW czy FERODO, lub marek premium jak np. ATE. W przypadku BMW X5 E70 i F15 wymiana klocków hamulcowych zarówno na przedniej jak i tylnej osi wynosi ok 50 minut. Należy pamiętać, aby klocki hamulcowe wymieniać parami dla danej osi pojazdu. Jeżeli tarcza hamulcowa nosi znaki zużycia lub innych uszkodzeń, należy wymienić ją na nową a dopiero do niej zamontować nowe klocki. Cena wymiany może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
BMW X5 to auto klasy wyższej segmentu E, który produkowany jest od 1999 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV i SUV Coupe. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q7, Porsche Cayenne, Lexus RX i Mercedes-Benz ML. BMW pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Klocki hamulcowe w które wyposażony jest tarczowy układ hamulcowy wywierają nacisk na tarczę za pośrednictwem ruchomych tłoczków. Zjawisko tarcia pozwalające zatrzymać samochód uzyskiwane jest na powierzchni okładziny ciernej klocka hamulcowego. Okładzina ta ściera się z upływem czasu osiągając wartość graniczną. Wartość ta określona jest przez producenta klocków, jednak uznać można, że gdy grubość okładziny będzie mniejsza niż 3mm to najwyższy czas na wymianę klocków. Piszczące hamulce to również sygnał, że pora na serwis układu hamulcowego. Niektóre klocki hamulcowe posiadają wbudowane blaszki, które po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny zaczynają trzeć o tarczę generując pisk. W ekstremalnych przypadkach okładzina może zostać całkowicie zużyta, a metalowa część klocka hamulcowego w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia tarcz hamulcowych, nie wspominając o znikomej sile hamowania.
Dobrej jakości klocki hamulcowe powinny wytrzymać przebieg na poziomie 30-40 tyś. km. jednak wpływ na ich żywotność ma także styl jazdy oraz środowisko. Agresywne i częste hamowanie skutecznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych jak i pozostałych komponentów układu hamulcowego. Zużycie klocków hamulcowych można także poznać po obniżeniu się poziomu płynu hamulcowego, kiedy to tłoczek w zacisku hamulcowym jest bardzie wysunięty.
Największy z SUV-ów oferowanych przez BMW to model X5 E53. Produkcję pojazdu rozpoczęto w 2000 roku, a zakończono 6 lat później, w roku 2006. W ofercie było 5 silników benzynowych o mocach od 231KM do 360KM oraz 2 silniki diesla o mocy 184KM i 218KM.
Największy z SUV-ów oferowanych przez BMW to model X5 E53. Produkcję pojazdu rozpoczęto w 2000 roku, a zakończono 6 lat później, w roku 2006. W ofercie było 5 silników benzynowych o mocach od 231KM do 360KM oraz 2 silniki diesla o mocy 184KM i 218KM.
BMW X5 E70 to kolejne wcielenie największego modelu BMW oferowane w latach 2006-2013. Do oferty trafiło 5 silników benzynowych o mocach od 272KM do 555KM oraz 6 diesli od 235KM do 381KM.
Największy z SUV-ów oferowanych przez BMW to model X5 E53. Produkcję pojazdu rozpoczęto w 2000 roku, a zakończono 6 lat później, w roku 2006. W ofercie było 5 silników benzynowych o mocach od 231KM do 360KM oraz 2 silniki diesla o mocy 184KM i 218KM.