Co zrobić, gdy pedał hamulca drży lub wibruje?

Drżenie lub wibracje pedału hamulca nie pozbawiają kierowcy możliwości hamowania, jednak usterek związanych z hamulcami nie należy lekceważyć. Za drgania odpowiedzialne mogą być tarcze i bębny hamulcowe, klocki i szczęki hamulcowe, łożyska i śruby kół oraz opony. Jazda z wibrującymi hamulcami może powodować uszkodzenia w sąsiednich elementach wpływając np. na przyspieszone zużycie zawieszenia. 

Znajdź warsztat i umów naprawę

Przeglądaj 207434 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ

Hamowanie samochodem z reguły przebiega w sposób płynny. Może się jednak zdarzyć, że podczas hamowania pedał hamulca jak i samochód wpada w wibracje lub drgania. Drgania te najbardziej wyczuwalne będą na pedale oraz kierownicy, jednak nie trzeba się tym od razu bardzo przejmować, ponieważ może mieć to kilka źródeł.

łożysko z piastą

Przyczyny usterki:

  • Tarcze i bębny hamulcowe – w zależności od samochodu oraz od rozpatrywanej osi zastosowane mogą być hamulce tarczowe lub bębnowe. Tarcze i bębny montowane są do piasty koła, gdzie po wciśnięciu pedału hamulca wywierane jest ciśnienie na klocki lub szczęki hamulcowe, powodując ich dociśnięcie i w efekcie zwalnianie samochodu. Z biegiem czasu tarcze i bębny mogą ulec wykrzywieniu, szczególnie gdy były często przegrzewane. Podczas kontaktu klocków z tarczą czy szczęk z bębnem nie stykają się one wtedy całą powierzchnią powodując wibracje.
  • Klocki hamulcowe – proces hamowania oparty jest o tarcie występujące pomiędzy tarczą a klockami oraz bębnami i szczękami hamulcowymi. Podobnie jak w przypadku krzywych tarcz i bębnów, klocki i szczęki mogą powodować drgania i nierównomierne hamowanie. Na klockach hamulcowych może się też gromadzić brud, rdza i pozostałości po zużyciu klocków, które mogą powodować wibracje podczas hamowania.
  • Łożyska i śruby kół – łożyska kół i śruby mocujące felgę odpowiadają za pewne zamocowanie koła do samochodu i jego płynne toczenie. Gdy łożysko dostanie luzu, lub poluzują się szpilki koła, odczuwalny będzie efekt drgań i niepewności w prowadzeniu. Podczas szybkiej jazdy siła odśrodkowa będzie ustawiała koła poprawnie i efekt ten nie będzie tak odczuwalny, ale gdy tylko kierowca zacznie wolniej manewrować od razu poczuje nieprecyzyjne zachowanie samochodu.
  • Opony – odpowiednie ustawienie geometrii kół w samochodzie jest podstawą do płynnej i w pełni kontrolowanej jazdy. Gdy samochód opuszcza fabrykę, geometria jest tak ustawiona aby wszystkie opony stykały się z drogą w najlepszy dla nich sposób. Z biegiem czasu, szczególnie podczas usterek związanych z zawieszeniem geometria ulega przestawieniu. Opony mogą zacząć ścierać się bardziej od wewnątrz lub zewnątrz. Podobnie w przypadku poluzowanych śrub koła czy wyrobionego łożyska w piaście, brak właściwej geometrii będzie odczuwalny podczas przyspieszania oraz jazdy ze stałą prędkością. Również proces hamowania będzie nierówny i może powodować wibracje.

Jak to się robi:

W pierwszej kolejności mechanik ściąga koła i przeprowadza inspekcję układu hamulcowego. Z reguły ślady zauważalne są już na tarczach czy klockach.

Jak to jest ważne?

Do mechanika najlepiej zgłosić się od razu po wykryciu wibracji i drgań pedału hamulca. Samo wibrowanie pedału nie pozbawia kierowcy możliwości hamowania samochodem, jednak jakiekolwiek odchyły od normy w przypadku układu hamulcowego powinny być jak najszybciej naprawiane. Układ hamulcowy jest kluczowym elementem samochodu bezpośrednio wpływającym na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Przygotowanie samochodu do wyjazdu wakacyjnego

Przygotowanie samochodu do wyjazdu wakacyjnego

Wakacje to czas długo wyczekiwanego odpoczynku. Często planujemy wyjazd w góry, nad morze lub za granicę. Wycieczka samochodem to bardzo popularna forma podróży, sami decydujemy gdzie i kiedy mamy ochotę się wybrać. Jednak zanim udamy się na wymarzony wypoczynek, warto się przygotować, aby po...

więcej

Wypróbuj najlepsze oprogramowanie do zarządzania warsztatem.

Wypróbuj najlepsze oprogramowanie do zarządzania warsztatem.

Serwis GT PRO w pełni niezależny, rozbudowany system zarządzania serwisem motoryzacyjnym zapewniający pełną funkcjonalność do obsługi serwisu samochodowego czy serwisu motocykli. Program dedykowany jest serwisom zajmującym się obsługą pojazdów mechaniczny: serwisy samochodowe, serwisy motocykli,...

więcej

Ubezpieczenie AC – czy warto?

Ubezpieczenie AC – czy warto?

Każdy, kto posiada samochód, wie, że zawsze istnieje ryzyko nieprzewidzianego zdarzenia, takiego jak wypadek, kradzież, czy uszkodzenie. Niestety, w większości wypadków nie da się im zapobiec. Można za to się przed nimi ubezpieczyć, co daje gwarancję spokoju. Tylko 1/3 Polaków posiada autocasco...

więcej

VANOS w BMW – co to jest i jak działa?

VANOS w BMW – co to jest i jak działa?

Zastosowanie zmiennych faz rozrządu w motoryzacji stanowi bardzo duże udogodnienie dla kierowców – samochód jest bardziej dynamiczny, a przy tym oszczędniejszy. Nic więc dziwnego, że rozwiązanie to zostało wprowadzone do marki BMW w ramach systemu VANOS. Jak działa taki system? I na co wpływa?

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?