Co zrobić, gdy paruje przednia szyba?

 Jazda z zaparowaną szybą skutecznie ogranicza widoczność oraz prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Za niesprawny układ odparowania i ogrzewania szyby może odpowiadać uszkodzona dmuchawa lub rezystor dmuchawy, niski poziom płynu chłodzącego oraz uszkodzona nagrzewnica. Aby nie narażać się na zbędne ryzyko najlepiej szybko umowić się do mechanika na naprawę.

Parowanie szyby jest naturalnym zjawiskiem jeżeli temperatura i wilgotność powietrza jest inna na zewnątrz i wewnątrz samochodu. Ciepłe i wilgotne powietrze skrapla się i osiada na szybie z uwagi na kontakt z zimną częścią szyby po drugiej stronie. O ile nagromadzenie wilgoci na zewnętrznej stronie szyby można usunąć włączając wycieraczki, to zaparowana szyba od wewnątrz może być już większym problemem.

Jako, że parowanie szyby jest naturalnym procesem samochód został wyposażony w systemy pomagające odprowadzić wilgoć. Zaparowana szyba skutecznie zmniejsza widoczność i zwiększa niebezpieczeństwo podczas jazdy. Układy rozmrażania i suszenia szyby są już standardem na wyposażeniu samochodów, jednak nie oznacza to, że nie ulegają one zużyciu z biegiem czasu i mogą ulegać awarii.

 

Dlaczego paruje przednia szyba?

  • Uszkodzona dmuchawa lub rezystor dmuchawy - jeżeli po włączeniu nawiewu z otworów wentylacyjnych nie wydostaje się żadne powietrze, oznacza to, że dmuchawa nie działa. Powodem takiego stanu rzeczy może być zarówno usterka samej dmuchawy, jak również tylko przepalonego bezpiecznika.
  • Niski poziom płynu chłodzącego - niski poziom płynu chłodzącego w układzie wpływa na działanie układu rozmrażania i odparowywania szyb. Może to spowodować, że przez nagrzewnicę i tak dostaje się do kabiny tylko zimne powietrze. Zweryfikować to można sprawdzając poziom płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym.
  • Uszkodzona nagrzewnica - jeżeli uruchomione zostanie odmrażanie szyby, a z otworów wentylacyjnych wydostawać się będzie tylko zimne powietrze, to problem może leżeć w niesprawnej nagrzewnicy.
  • Zatkany filtr kabinowy - jest to filtr, który oczyszcza powietrze dostające się do kabiny. Często umieszczany jest w podszybiu lub za schowkiem pasażera, czy w okolicy pedałów. Jeżeli będzie zapchany zebranymi zanieczyszczeniami, odpowiedni strumień powietrza zdolny do odparowania szyby nie zostanie przez niego przepuszczony.

zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza układy odpowiedzialne za usuwanie pary z szyby, jak również za jej odmrażanie. Po znalezieniu przyczyny przystępuje do naprawy.

Jak to jest ważne?

Zaparowana szyba nie unieruchamia samochodu, jednak jazda z ograniczoną widocznością jest niezwykle niebezpieczna i niekomfortowa. Usterki związane z utrudnioną widocznością powinny być jak najszybciej usuwane. Jakakolwiek nie byłaby przyczyna usterki, szybkie jej usunięcie pozwoli zapobiec dalszym uszkodzeniom zwiększającym koszt całej naprawy.

 





Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Co zrobić, gdy silnik trzęsie się, pulsuje lub wibruje?

Co zrobić, gdy silnik trzęsie się, pulsuje lub wibruje?

Trzęsienie i wibracje silnika mogą oznaczać prostą usterkę wynikającą ze zużycia np. świec i przewodów zapłonowych. Może za to odpowiadać też mocowanie silnika, które z czasem się wyrabia od tłumienia wibracji. Najgorzej jest, jeżeli wibracje spowodowane są wewnętrznymi awariami silnika. W celu...

więcej

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju?

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju?

Gdy zaświeci się kontrolka niskiego ciśnienia oleju jedyna rzecz jaką powinno się zrobić, to zatrzymać samochód. Olej silnikowy odpowiada za utrzymanie zaworów, tłoków i korbowodów w dobrym stanie. Jeżeli tego oleju zabraknie, lista elementów do wymiany może zrobić się na prawdę długa. Jeżeli...

więcej

Co zrobić, gdy wycieka płyn chłodniczy?

Co zrobić, gdy wycieka płyn chłodniczy?

Z pozoru niegroźny wyciek płynu chłodniczego może w krótkim czasie doprowadzić do przegrzania się silnika i w konsekwencji do poważnej usterki. Elementy najbardziej narażone na wycieki to: chłodnica, przewody chłodnicy, zbiorniczek wyrównawczy, pompa wody lub korek chłodnicy. Jeżeli pod...

więcej

Co zrobić, gdy płyn hamulcowy wycieka koło pedału sprzęgła?

Co zrobić, gdy płyn hamulcowy wycieka koło pedału sprzęgła?

Układ hydrauliczny sprzęgła korzysta z tego samego zasobu płynu co układ hamulcowy. Oznacza to, że wyciek płynu z okolic sprzęgła, może wpłynąć na pracę obu systemów. Usterka może pochodzić od wycieku z gumowych lub metalowych przewodów pompy hamulcowej, lub przecieku w samej pompie sprzęgła....

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę