Co zrobić, gdy paruje przednia szyba?

 Jazda z zaparowaną szybą skutecznie ogranicza widoczność oraz prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Za niesprawny układ odparowania i ogrzewania szyby może odpowiadać uszkodzona dmuchawa lub rezystor dmuchawy, niski poziom płynu chłodzącego oraz uszkodzona nagrzewnica. Aby nie narażać się na zbędne ryzyko najlepiej szybko umowić się do mechanika na naprawę.

Znajdź warsztat i umów naprawę

Przeglądaj 205678 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ

Parowanie szyby jest naturalnym zjawiskiem jeżeli temperatura i wilgotność powietrza jest inna na zewnątrz i wewnątrz samochodu. Ciepłe i wilgotne powietrze skrapla się i osiada na szybie z uwagi na kontakt z zimną częścią szyby po drugiej stronie. O ile nagromadzenie wilgoci na zewnętrznej stronie szyby można usunąć włączając wycieraczki, to zaparowana szyba od wewnątrz może być już większym problemem.

Jako, że parowanie szyby jest naturalnym procesem samochód został wyposażony w systemy pomagające odprowadzić wilgoć. Zaparowana szyba skutecznie zmniejsza widoczność i zwiększa niebezpieczeństwo podczas jazdy. Układy rozmrażania i suszenia szyby są już standardem na wyposażeniu samochodów, jednak nie oznacza to, że nie ulegają one zużyciu z biegiem czasu i mogą ulegać awarii.

zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego

Przyczyny usterki:

  • Uszkodzona dmuchawa lub rezystor dmuchawy - jeżeli po włączeniu nawiewu z otworów wentylacyjnych nie wydostaje się żadne powietrze, oznacza to, że dmuchawa nie działa. Powodem takiego stanu rzeczy może być zarówno usterka samej dmuchawy, jak również tylko przepalonego bezpiecznika.
  • Niski poziom płynu chłodzącego - niski poziom płynu chłodzącego w układzie wpływa na działanie układu rozmrażania i odparowywania szyb. Może to spowodować, że przez nagrzewnicę i tak dostaje się do kabiny tylko zimne powietrze. Zweryfikować to można sprawdzając poziom płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym.
  • Uszkodzona nagrzewnica - jeżeli uruchomione zostanie odmrażanie szyby a z otworów wentylacyjnych wydostawać się będzie tylko zimne powietrze, to problem może leżeć w niesprawnej nagrzewnicy.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza układy odpowiedzialne za usuwanie pary z szyby, jak również za jej odmrażanie. Po znalezieniu przyczyny przystępuje do naprawy.

Jak to jest ważne?

Zaparowana szyba nie unieruchamia samochodu, jednak jazda z ograniczoną widocznością jest niezwykle niebezpieczna i niekomfortowa. Usterki związane z utrudnioną widocznością powinny być jak najszybciej usuwane. Jakakolwiek nie byłaby przyczyna usterki, szybkie jej usunięcie pozwoli zapobiec dalszym uszkodzeniom zwiększającym koszt całej naprawy.
 




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Jaki olej do silnika – mineralny czy syntetyczny?

Jaki olej do silnika – mineralny czy syntetyczny?

Wybór odpowiedniego oleju do silnika to rzecz bardzo ważna, nie należy więc traktować jej po macoszemu. Na rynku występuje wiele gatunków, podstawowy podział wyróżnia jednak oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Który z nich jest najlepszy dla jednostki napędowej? I jakiego użyć, kiedy...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ