Co zrobić, gdy kierownica drży podczas hamowania?

Drganie kierownicy podczas hamowania z reguły ma związek z tarczami hamulcowymi. Drgania mogą powodować zużyte i nierówne tarcze hamulcowe oraz niepoprawnie zamontowane lub zwichrowane tarcze. Z tego typu usterką nie warto zwlekać, ponieważ drgania powodują szybkie zużycie pozostałych elementów układu.

Drgania kierownicy występujące podczas hamowania nie są jedynie ostrzeżeniem, ponieważ mogą być także poważnym zagrożeniem. Układ hamulcowy jest kluczowym elementem samochodu, dlatego jakiekolwiek usterki z nim związane powinny być jak najszybciej usuwane.

Może być kilka przyczyn drgania kierownicy podczas hamowania, jednak większość z nich związana jest z tarczami hamulcowymi. Bez względu na przyczynę, należy jak najszybciej umówić się do warsztatu samochodowego.

 

Jak to działa:

W samochodach wykorzystywane są dwa typy hamulców, tarczowe i bębnowe. Oba działają wykorzystując zjawisko tarcia. Hamulce bębnowe posiadają bębny przymocowane do piasty, wewnątrz których znajdują się szczęki hamulcowe. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, szczęki zostają rozparte i dociśnięte do wnętrza bębna powodując hamowanie samochodu.

W przypadku hamulców tarczowych, układ ten składa się z tarczy przymocowanej do piasty oraz klocków hamulcowych umieszczonych w zaciskach hamulcowych. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje wysunięcie tłoczka w zacisku i przyciśnięcie klocków hamulcowych do tarczy, wytwarzając tarcie.

Z uwagi na powyższe zjawisko, zarówno klocki hamulcowe jak i szczęki hamulcowe ulegają zużyciu i podlegają okresowej wymianie. Nowe klocki hamulcowe mają z reguły grubość 8, 10 lub 12 mm, a za zużyte uznaje się te, które będą cieńsze niż 3mm.

zużyta tarcza hamulcowa

Dlaczego kierownica drży podczas hamowania?

  • Zużyte i nierówne tarcze hamulcowe – sytuacja ma miejsce gdy tarcze są zużyte w taki sposób, że ich krawędź podczas obrotu przemieszcza się poziomo powyżej tolerancji. Granica ustalona została na 0.05mm i większe odchylenia powodują bicie na kierownicy. Takie uczucie mogą także powodować rdzawe lub brudne fragmenty na tarczy.
  • Niepoprawnie zamontowane tarcze – Jeżeli niedawno przeprowadzany był serwis hamulców lub ich wymiana na nowe, to być może nie zostały one poprawnie zamontowane. Tarcze hamulcowe powinny być montowane na gładkiej, oczyszczonej pieście oraz dokręcane w odpowiedniej kolejności i z odpowiednim momentem obrotowym. Krzywe przykręcenie tarczy hamulcowej będzie powodowało drgania kierownicy podczas hamowania, ale może także szybko uszkodzić same tarcze hamulcowe.
  • Zwichrowane tarcze – do zwichrowania tarcz hamulcowych może dojść podczas długotrwałego użytkowania hamulców w niekorzystnych warunkach. Sytuacja taka ma miejsce podczas jazdy w górach, holowania przyczepy czy szybkiego schłodzenia tarczy wodą z kałuży.

Jak to jest ważne?

Jakiekolwiek usterki związane z układem hamulcowym powinny być usuwane priorytetowo. Jazda z drgającym układem hamulcowym może powodować przyspieszone zużycie pozostałych elementów a w konsekwencji zwiększenie kosztów napraw. Jednak najważniejszym czynnikiem motywującym do szybkiej wizyty w warsztacie powinno być bezpieczeństwo podróżujących.

 


Przeczytaj także

Volvo V60 I - cena wymiany tarcz hamulcowych

Volvo V60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2011 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A4, BMW serii 3, Mercedes-Benz Klasy C i Lexus IS. Volvo V60 pojawia się z napędem...

więcej

Volkswagen Polo III - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Volkswagen Polo III - Cena wymiany tarcz hamulcowych

 Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1995. Do dyspozycji kierowców pozostawiono 13...

więcej

Ford Fiesta Mk6 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Ford Fiesta Mk6 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

 Ford Fiesta Mk6 w Europie produkowany był w latach 2001-2008, a w takich miejscach jak RPA czy Brazylia produkcja trwa do dziś. W 2005 roku model przeszedł facelifting zyskując na urodzie za sprawą kilku detali. Fiesta oferowała 8 silników benzynowych o pojemnościach 1.2 - 2.0 oraz tylko...

więcej

Seat Ateca - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Seat Ateca - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Seat Ateca to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2016 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Hyundai Tucson, Kia Sportage i Peugeot 3008. Seat Ateca pojawia się z napędem spalinowym...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty