Co zrobić, gdy kierownica drży podczas hamowania?

Drganie kierownicy podczas hamowania z reguły ma związek z tarczami hamulcowymi. Drgania mogą powodować zużyte i nierówne tarcze hamulcowe oraz niepoprawnie zamontowane lub zwichrowane tarcze. Z tego typu usterką nie warto zwlekać, ponieważ drgania powodują szybkie zużycie pozostałych elementów układu.

Drgania kierownicy występujące podczas hamowania nie są jedynie ostrzeżeniem, ponieważ mogą być także poważnym zagrożeniem. Układ hamulcowy jest kluczowym elementem samochodu, dlatego jakiekolwiek usterki z nim związane powinny być jak najszybciej usuwane.

Może być kilka przyczyn drgania kierownicy podczas hamowania, jednak większość z nich związana jest z tarczami hamulcowymi. Bez względu na przyczynę, należy jak najszybciej umówić się do warsztatu samochodowego.

 

Jak to działa:

W samochodach wykorzystywane są dwa typy hamulców, tarczowe i bębnowe. Oba działają wykorzystując zjawisko tarcia. Hamulce bębnowe posiadają bębny przymocowane do piasty, wewnątrz których znajdują się szczęki hamulcowe. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, szczęki zostają rozparte i dociśnięte do wnętrza bębna powodując hamowanie samochodu.

W przypadku hamulców tarczowych, układ ten składa się z tarczy przymocowanej do piasty oraz klocków hamulcowych umieszczonych w zaciskach hamulcowych. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje wysunięcie tłoczka w zacisku i przyciśnięcie klocków hamulcowych do tarczy, wytwarzając tarcie.

Z uwagi na powyższe zjawisko, zarówno klocki hamulcowe jak i szczęki hamulcowe ulegają zużyciu i podlegają okresowej wymianie. Nowe klocki hamulcowe mają z reguły grubość 8, 10 lub 12 mm, a za zużyte uznaje się te, które będą cieńsze niż 3mm.

zużyta tarcza hamulcowa

Dlaczego kierownica drży podczas hamowania?

  • Zużyte i nierówne tarcze hamulcowe – sytuacja ma miejsce gdy tarcze są zużyte w taki sposób, że ich krawędź podczas obrotu przemieszcza się poziomo powyżej tolerancji. Granica ustalona została na 0.05mm i większe odchylenia powodują bicie na kierownicy. Takie uczucie mogą także powodować rdzawe lub brudne fragmenty na tarczy.
  • Niepoprawnie zamontowane tarcze – Jeżeli niedawno przeprowadzany był serwis hamulców lub ich wymiana na nowe, to być może nie zostały one poprawnie zamontowane. Tarcze hamulcowe powinny być montowane na gładkiej, oczyszczonej pieście oraz dokręcane w odpowiedniej kolejności i z odpowiednim momentem obrotowym. Krzywe przykręcenie tarczy hamulcowej będzie powodowało drgania kierownicy podczas hamowania, ale może także szybko uszkodzić same tarcze hamulcowe.
  • Zwichrowane tarcze – do zwichrowania tarcz hamulcowych może dojść podczas długotrwałego użytkowania hamulców w niekorzystnych warunkach. Sytuacja taka ma miejsce podczas jazdy w górach, holowania przyczepy czy szybkiego schłodzenia tarczy wodą z kałuży.

Jak to jest ważne?

Jakiekolwiek usterki związane z układem hamulcowym powinny być usuwane priorytetowo. Jazda z drgającym układem hamulcowym może powodować przyspieszone zużycie pozostałych elementów a w konsekwencji zwiększenie kosztów napraw. Jednak najważniejszym czynnikiem motywującym do szybkiej wizyty w warsztacie powinno być bezpieczeństwo podróżujących.

 


Przeczytaj także

Ford Fiesta (Mk7, Mk8) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Ford Fiesta (Mk7, Mk8) - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Ford Fiesta to auto klasy miejskiej segmentu B, które było produkowane od 1976 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 8 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i van. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Rio, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Skoda Fabia, Toyota Yaris i...

więcej

Peugeot 206 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Peugeot 206 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

  W 2001 roku rozpoczęto produkcję pierwszej generacji Peugeota 307, auta należącego do segmentu C (niska klasa średnia). Pojazd szybko zdobył dobrą opinie i w ten sposób otrzymał nagrodę Samochodu Roku 2002. W 2005 roku 307 I poddano faceliftingowi. Produkcję auta zakończono w 2007 roku. W...

więcej

Opel Mokka I - cena wymiany tarcz hamulcowych

Opel Mokka I - cena wymiany tarcz hamulcowych

Opel Mokka to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 2012 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanych w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat 500x, Ford EcoSport, Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008 i Renault...

więcej

Honda Civic VI - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Honda Civic VI - Cena wymiany tarcz hamulcowych

  Szósta generacji modelu Civic zadebiutowała na rynku w 1995r. Okres produkcji trwał 6 lat, a pojazd był oferowany w dwóch wersjach stylistycznych: sedan oraz hatchback. Facelifting modelu odbył się w 1999r. W ofercie znajdowało się aż 9 odmian silnikowych o mocach od 75KM do 160KM oraz 2...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty