Wymiana przewodów zapłonowych

Przewody zapłonowe w Twoim aucie nie funkcjonują prawidłowo? Wzrasta zużycie paliwa, zauważalna jest nadmierna ilość dwutlenku węgla lub sadza w spalinach? A może przy próbie rozruchu rozładowuje się akumulator? Prawdopodobnie czas na wymianę przewodów zapłonowych. Nie jest to trudna operacja, wymaga jednak staranności i dbałości o drobne szczegóły. Zobacz, jak wykonać tą czynność i nie daj się niczym zaskoczyć.

wymiana przewodów zapłonowych

Corocznie na przełomie jesieni i zimy mnóstwo posiadaczy aut zgłasza się do warsztatów, aby wymienić przewody zapłonowe. Dlaczego właśnie w tym okresie? Gdy temperatura spada poniżej zera, pojawiają się pierwsze problemy z układem zapłonowym. Nic więc dziwnego, że mechanicy mają ręce pełne roboty.

Co jest potrzebne do wymiany przewodów?

  • szczypce do ściągania zapieczonych osłon z izolatorów świec zapłonowych,
  • małe kleszcze zewnętrzne i wewnętrzne do ściskania lub rozwierania zatrzaskowych końcówek przewodów
  • aerozolowy preparat do konserwacji powierzchni kontaktowych gniazd
  • klucze do obsługi głęboko osadzonych świec

Same przewody zapłonowe nie są drogie, jednak zaniedbanie tego elementu może nas narazić na spore koszty. Auto może stanąć w najmniej odpowiednim miejscu, a wzywanie lawety nie należy do najtańszych usług. Dobrze więc mieć zapasowe przewody na długo przed wymianą. Pamiętaj jednak przy tym, że muszą być dopasowane do modelu twojego auta.

Przyjęte jest, że co 3-4 lata lub po przejechaniu około 50 tys. km powinno się wymieniać kable wysokiego napięcia bez względu na ich stan. Oprócz tego co kilka miesięcy należy sprawdzać ich stan – czy nie ma na metalowych końcówkach korozji, czy nie występują ubytki w zewnętrznej izolacji lub mocne zagięcia. Nie należy wymieniać pojedynczych przewodów w wiązce – najlepiej od razu cały komplet, ponieważ uszkodzenie jednego zwiastuje problem z kolejnymi w najbliższej przyszłości. Wyjątkiem od tej reguły jest nagła, awaryjna sytuacja, gdy musisz wymienić uszkodzony w drodze kabel.

Wymiany przewodów zapłonowych można dokonać wyłącznie przy zimnym silniku. Przewody powinny być zgodne z zaleceniami producenta pojazdu. Żeby uniknąć wszelkich pomyłek, należy dokonywać wymiany pojedynczo i po kolei. Najpierw zdejmujemy przewód ze świecy, a następnie odłączamy drugi koniec od kopułki aparatu zapłonowego lub wielobiegunowej cewki zespolonej. Teraz możesz zamocować na tych miejscach identyczny, nowy kabel. Metalowe końcówki muszą wyczuwalnie zatrzasnąć się na nakrętce świecy i w gnieździe cewki lub kopułki rozdzielacza zapłonu. Jeżeli któraś z końcówek nie chce się w ten sposób zatrzasnąć, oznacza to, że jest uszkodzona. Kiedy wszystko jest już zamocowane, na końcówki nasuwamy specjalne osłony. Tak samo należy postąpić z pozostałymi kablami wiązki. Jeśli wszystko zostanie wykonane prawidłowo, silnik bez problemu odpali.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

BMW Serii 5 E61 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

BMW Serii 5 E61 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane...

więcej

Audi A8 D3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Audi A8 D3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane...

więcej

BMW X5 E70 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

BMW X5 E70 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane...

więcej

Co zrobić, gdy silnik nierówno pracuje na wolnych obrotach?

Co zrobić, gdy silnik nierówno pracuje na wolnych obrotach?

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach z pewnością jest frustrująca, ale poza tym może prowadzić do poważnych usterek. Za ciężką i nierówną pracę odpowiadać mogą niedrożne wtryskiwacze paliwa,...

więcej