Klocki hamulcowe to element eksploatacyjny podlegający okresowej wymianie, jednak ich zbyt szybkie zużycie świadczy o problemie z układem hamulcowym. Usterka może być spowodowana przez skorodowane trzpienie zacisków hamulcowych, nadmierne zużycie tarczy hamulcowej, zastosowanie produktów o niskiej jakości, czy nieszczelny tłoczek w zacisku. Jazda z niesprawnym układem hamulcowym jest niebezpieczna, dlatego zaleca się jak najszybszą wizytę w warsztacie samochodowym.
Współczesne hamulce tarczowe są znacznie lepsze od starych hamulców bębnowych pod wieloma względami. Oferują dużo lepszą siłę hamowania, oraz mogą być wyposażone w systemu antyblokujące (ABS), podnosząc poziom bezpieczeństwa. Mimo to, mają też swoje słabe punkty. Klocki hamulcowe zużywają się szybciej niż szczęki hamulcowe stosowane w bębnach. W związku z tym, jeżeli klocki hamulcowe zużywają się ponad przeciętnie szybko, warto jak najszybciej zdiagnozować problem, zanim cała starta zostanie cała okładzina cierna.
Klocki hamulcowe są elementem, który najaktywniej bierze udział w procesie hamowania. Ich zużycie jest normalnym, przewidzianym zjawiskiem. Zasada działania tarczowego układu hamulcowe jest dość prosta i łatwa w zrozumieniu.
Standardowy zestaw hamulca tarczowego składa się z zacisku, dwóch klocków hamulcowych i tarczy hamulcowej (na każde koło). Gdy kierowca naciska pedał hamulca, płyn hamulcowy zostaje przeciśnięty z pompy hamulcowej do zacisku hamulcowego. Tłoczek znajdujący się w zacisku hamulcowym zaczyna napierać na klocki hamulcowe umieszczone po obu stronach tarczy hamulcowej, powodując tarcie. Podczas procesu hamowania tarcie zostaje zamienione w ciepło, a drobinki startej okładziny ciernej klocków hamulcowych przedostają się do środowiska.
Po tysiącach takich procesów okładzina cierna klocków zostaje wytarta, dlatego producent przewidział interwały ich wymiany. Oczywiście ilość możliwych do przejechania kilometrów zależeć będzie od stylu jazdy i nawyków. Jeżeli samochód jest używany głównie w mieście, gdzie bardzo często hamuje się i przyspiesza, należy spodziewać się dużo szybszego zużycia klocków hamulcowych.
Jeżeli klocki hamulcowe zużywają się jednak w ponad przeciętnym tempie, może być to spowodowane kilkoma czynnikami.
Mechanik sprawdza stan zarówno tarcz hamulcowych jak i klocków. Następnie sprawdza się szczelność i stan przewodów hamulcowych, zacisków, tłoczków itd. Prawdopodobnie mechanik będzie musiał zdjąć koła z samochodu, aby przeprowadzić dokładną diagnostykę.
Jeżeli klocki hamulcowe ulegają szybkiemu zużyciu, to koszty eksploatacji samochodu mogą drastycznie wzrosnąć. Dodatkowo bez sprawnego układu hamulcowego, jazda samochodem nie jest bezpieczna. Układ hamulcowy powinien być kontrolowany podczas każdej obsługi pojazdu, a kierowca powinien znać jego stanu w każdej chwili.
Honda Civic to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1972 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 10 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan, coupe i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Mazda 3, Kia cee'd, Opel Astra, Renault Megane, Toyota...
Skoda Superb to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2001 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Opel...
VW Passat B5 produkowano w latach 1996-2005. W 2000 roku nudny model B5 przeszedł facelifting. „B5” to dotychczas najpopularniejsza generacja na całym świecie. W swojej ofercie prezentowała 20 silników benzynowych i 13 diesla. Najsłabszy silnik oferowany w Passacie to 1.6 100KM, a...
Kia Optima to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Opel Insignia, Skoda Superb, Toyota Avensis i Volkswagen Passat. Kia Optima pojawia...