Co zrobić, gdy samochód słabo przyspiesza?

Przyspieszanie samochodu związane jest bezpośrednio z dostarczeniem do silnika odpowiedniej ilości mieszanki paliwa i powietrza. W związku z tym, powodem problemów z prawidłowym przyspieszaniem może być uszkodzony lub zatkany wtryskiwacz, zatkany filtr paliwa, brudny przepływomierz, zatkany lub zużyty katalizator, nieszczelność podciśnienia czy przeciekające przewody paliwowe, uniemożliwiające dostarczenie wystarczającej ilości paliwa do silnika.

Samochód w którym nie brakuje paliwa, oraz jest poprawnie zestrojony powinien szybko przyspieszać, gdy tylko naciśniemy pedał przyspieszenia. Samochód który ma problemy z płynnym i dynamicznym przyspieszaniem stanowi spore zagrożenie w ruchu ulicznym, szczególnie na skrzyżowaniach, gdzie liczy się dynamiczne włączenie do ruchu czy przecięcie innego pasa ruchu.
Współczesne silniki posiadają zaawansowane systemy zasilania paliwem, oraz układy wydechowe odprowadzające efekt spalania paliwa w postaci spalin. Problem z którymkolwiek elementem w tych systemach może spowodować osłabienie samochodu i wolne przyspieszanie. Głównie odpowiada za to jednak układ paliwowy.

 

Jak to działa:

Układ paliwowy odpowiada za dostarczenie paliwa do silnika. Paliwo zostaje zmieszane z powietrzem, wtryśnięte i zamienione w mgiełkę w układzie dolotowym. Tak zostaje dostarczona energia w postaci paliwa, która po zainicjowaniu zapłonu, zmienia się w rozprężające spaliny, popychające tłok w silniku. Istnieje wiele różnych układów zasilania paliwem, jednak wszystkie one składają się z tych samych podstawowych elementów.

filtr paliwa

Dlaczego samochód słabo przyspiesza?

  • Uszkodzony lub zatkany wtryskiwacz paliwa - wtryskiwacz paliwa może zostać zatkany zanieczyszczeniami znajdującymi się w paliwie. Z uwagi na bardzo wysoką dokładność wtryskiwanej dawki paliwa, wtryskiwacz musi być precyzyjnie kontrolowany. Aby dawka wtryskiwana do komory spalania była odpowiednia, kanaliki dostarczające paliwo są bardzo małe. W efekcie mogą zostać łatwo zatkane, gdy paliwo zawiera zanieczyszczenia.

Gdy wtryskiwacz jest zatkany, możliwości silnika zostają natychmiast ograniczone. Samochód wolno przyspiesza, lub nie ma wystarczającej mocy podczas jazdy. Poza tym praca silnika na wolnych obrotach jest nierówna, oraz występują problemy podczas uruchamiania silnika.

  • Zatkany filtr paliwa - Zadaniem filtra paliwa jest oczyszczenie paliwa z zanieczyszczeń. Jeżeli filtr zostanie zatkany, ograniczy się jego przepustowość, zmniejszając jednocześnie ilość paliwa jaka trafia do wtryskiwacza. W efekcie samochód ma problem z przyspieszaniem. Filtr paliwa jest elementem eksploatacyjnym, który podlega okresowej wymianie.
  • Brudny przepływomierz - przepływomierz ma za zadanie zmierzenie masy powietrza, która dostaje się do układu dolotowego silnika. Na podstawie tej informacji, komputer dobiera odpowiednią ilość paliwa do zassanego powietrza, w celu przygotowania mieszanki stechiometrycznej. Czujnik przepływomierza może zostać zabrudzony, czego efektem będzie wysyłanie niepoprawnych danych do komputera. Ilość dostarczanego paliwa będzie nieodpowiednia, proces spalania niewłaściwy, co ostatecznie objawi się utratą mocy silnika. W tym przypadku może także zaświecić się kontrolka Check Engine.
  • Przeciekające przewody paliwowe - wyciek paliwa przez przewody paliwowe może być na tyle duży, że do wtryskiwacza zostanie doprowadzona zbyt mała jego ilość. Usterka ta nie tylko powoduje utratę mocy, ale też niebezpieczne sytuacje. Jeżeli w okolicach samochodu czuć zapach paliwa, lub pod podwoziem znajduje się kałuża paliwa, samochód powinien trafić do mechanika jak najszybciej.
  • Nieszczelność podciśnienia - tutaj sytuacja jest podobna jak w przypadku zabrudzonego przepływomierza, tylko w drugą stronę. Jeżeli do układu dostaje się dodatkowe powietrze, poza tym obliczonym przez komputer, to nie będzie się zgadzał stosunek paliwa do powietrza. W efekcie silnik nie uzyska pełnej mocy podczas przyspieszania. Dodatkowo może zaświecić się kontrolka Check Engine.
  • Zużyty lub zatkany katalizator - zatkanie katalizatora spowoduje pogorszenie przepływu spalin, co jednocześnie wpływa na ilość zasysanego paliwa do cylindrów. W takiej sytuacji temperatura silnika będzie także wyższa, samochód będzie wolno przyspieszał i odczuwalny będzie brak mocy. Niestety, problemy z katalizatorem z reguły kończą się kosztowną naprawą.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza układ paliwowy w poszukiwaniu awarii lub wycieków. Sprawdzone zostają wtryskiwacze, pompa paliwa, filtr paliwa, przepływomierz masy powietrza i inne elementy mające wpływ na dynamikę silnika. Może się okazać, że wymagana także będzie diagnostyka wykonywana na bieżąco w trakcie jazdy testowej.

Jak to jest ważne?

Samochód, który wolno przyspiesza stanowi zagrożenie, szczególnie na skrzyżowaniach i pasach rozbiegowych. Zwlekanie z naprawą małej usterki układu paliwowego może doprowadzić do poważnych awarii unieruchamiających samochód w drodze i generujących wysokie koszty naprawy.

 


Przeczytaj także

Volkswagen Passat B5 - Cena diagnostyki komputerowej

Volkswagen Passat B5 - Cena diagnostyki komputerowej

 VW Passat B5 produkowano w latach 1996-2005. W 2000 roku nudny model B5 przeszedł facelifting. „B5” to dotychczas najpopularniejsza generacja na całym świecie. W swojej ofercie prezentowała 20 silników benzynowych i 13 diesla. Najsłabszy silnik oferowany w Passacie to 1.6 100KM, a...

więcej

Opel Zafira B - Cena diagnostyki komputerowej

Opel Zafira B - Cena diagnostyki komputerowej

 Produkcję modelu Zafira B rozpoczęto w 2005 roku, a zakończono po 9 latach, w roku 2014. Zafira jest ściśle powiązana z innym model marki - Oplem Astrą. Auto przeszło facelifting w 2008 roku i było oferowane 5 odmianach silnikowych o mocach od 105KM do 150KM oraz silnikach diesla o mocach...

więcej

Volkswagen Golf IV - Cena diagnostyki komputerowej

Volkswagen Golf IV - Cena diagnostyki komputerowej

Produkcja piątej generacji Volkswagen Golf rozpoczęła się w 2003 roku, a zakończyła w 2008. Zainteresowanie modelem było bardzo duże, przez co produkcje starszej i nowszej generacji kontynuowano przez kolejne 3 lata. Samochód w porównaniu do swojego poprzednika przybrał na rozmiarze oraz...

więcej

Toyota Yaris I - Cena diagnostyki komputerowej

Toyota Yaris I - Cena diagnostyki komputerowej

 Produkcję pierwszej generacji Toyoty Yaris zainicjowano w 1999 roku, a zakończono sześć lat później, w roku 2005. Po roku od rozpoczęcia produkcji auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 2000. Pojazd w 2003 roku przeszedł drobny facelifting. Do sprzedaży trafiły silniki benzynowe od 68KM do...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę