Najczęstszym powodem zmiany koloru płynu hamulcowego jest jego silne zużycie i zabrudzenie. Wpływ na to ma kilka czynników, jednak wszystkie one prowadzą do pogorszenia właściwości płynu i zmniejszenia siły hamowania. Jest to szczególnie niebezpieczna sytuacja, która nie powinna mieć miejsca, tym bardziej, że wymiana płynu hamulcowego nie jest kosztowna.
Generalnie samochód zalany jest kilkoma typami płynów. Olejem silnikowym, olejem do skrzyni biegów, płynem wspomagania układu kierowniczego i płynem chłodniczym. Kolejnym bardzo istotnym płynem jest płyn hamulcowy i to właśnie jemu jest poświęcony poniższy materiał. Tak jak każdy płyn, z biegiem czasu ulega zużyciu, traci swoje właściwości i podlega wymianie. Jeżeli zauważysz, że płyn hamulcowy zrobił się brązowy lub czarny, to dawno przekroczony został termin jego wymiany.
Układ hamulcowy pracuje dzięki ciśnieniu płynu hydraulicznego. Ciśnienie w układzie wytwarzane jest przez pompę hamulcową i serwo hamulcowe. Dzięki temu, za pomocą płynu ruch przenoszony jest na ruchome elementy takie jak zaciski hamulcowe czy cylinderki. Dalej za pomocą klocków hamulcowych czy szczęk hamulcowych uruchamiany jest proces tarcia, a samochód wytraca prędkość. W prawidłowo działającym układzie hamulcowym płyn hamulcowy jest czysty, przejrzysty i jasny. Płyny stosowane do układów hamulcowych określone są jako DOT 3, 4 i 5.
Płyn hamulcowy przechowywany jest w zbiorniczku wyrównawczym pompy hamulcowej, jednak jednocześnie wypełnia także wszystkie przewody hamulcowe, które biegną od pompy do każdego z kół samochodu. Rozróżniamy dwa typy przewodów hamulcowych - elastyczne (wykonane z tworzywa) i sztywne (wykonane z metalu). Z upływem czasu płyn zostaje zanieczyszczony. Dotyczy to każdego samochodu, nawet niedawno wyprodukowanego.
Wystarczy zaledwie kilka lat eksploatacji, aby płyn hamulcowy znacząco zmienił swój kolor i stracił właściwości. Każdego roku kolor będzie zmieniał się z jasno złotego w ciemny. W niektórych przypadkach płyn hamulcowy może przybrać kolor brązowy lub czarny, przypominający zużyty olej silnikowy.
Istotnym jest, aby zmieniać płyn hamulcowy zanim zmieni on drastycznie swój kolor. Ciemny płyn hamulcowy oznacza, że jest on mocno zanieczyszczony i może zawierać niebezpieczne ilości wody. Wpłynie to znacząco na skuteczność hamowania, ponieważ czysty płyn hamulcowy nie ulega sprężaniu. Jeżeli w układzie znajdzie się woda, energia z pedału hamulca nie zostanie skutecznie przeniesiona na klocki hamulcowe. Pedał hamulca będzie chodził miękko i sprężyście. W przypadku mocno zanieczyszczonego płynu hamulcowego, będzie wymagane pompowanie pedału hamulca w celu uzyskania odpowiedniej siły hamowania.
Mechanik sprawdza pompę hamulcową, przewody hamulcowe i pozostałe elementy układu. Sprawdza także stan płynu hamulcowego i ostatni termin jego wymiany. W zależności od wyniku płyn hamulcowy zostaje wymieniony lub nie.
Zmiana koloru płynu hamulcowego jest naturalnym zjawiskiem zachodzącym z biegiem czasu eksploatacji samochodu. Mimo to, powinien być regularnie wymieniany, jeżeli kierowca nie chce narażać siebie i podróżujących na uszkodzenia układu hamulcowego i niebezpieczne sytuacje.
Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów
Peugeot 407 to samochód osobowy klasy średniej. Produkcję pojazdu rozpoczęto w 2004 roku. Auto zdobyło w błyskawicznym tempie bardzo silną pozycję na rynku. W porównaniu do wcześniejszej generacji „407” sylwetka pojazdu znacznie się zmieniła. W 2008 roku samochód poddano liftingowi. Do...
Produkcja BMW Serii 5 E39 rozpoczęła się w 1995 roku i trwała 9 lat. To kolejny pojazd w grupie premium należący do klasy wyższej średniej. Auto występowało w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Topowa wersja określana została legendarnym znaczkiem M, a w ofercie znalazło się 13...
Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz...
Model Swift ze stajni Suzuki, to samochód z długą historią. Produkcję rozpoczęto już w 1983 roku, a omawiana generacja V wypuszczona na świat została w 2010. Przez kolejne 6 lat, kierowcy do dyspozycji mieli 3 silniki benzynowe o pojemności 1.2 i 1.6 VVT od 94 do 136KM, oraz jednego diesla 1.3...