Wymiana przewodu hamulcowego

wymiana przewodu hamulcowego

 Interwał wymiany przewodów hamulcowych jest trudny do określenia z uwagi na kilka czynników. Przewody hamulcowe dzielimy na elastyczne i sztywne. Teoretycznie ich trwałość określona jest na 5-7 lat pracy, jednak czas ten ulega skrócenia w przypadku samochodów używanych w trudnym terenie, przeznaczonych do sportu czy trzymanych pod chmurką. Przewody elastyczne z biegiem czasu zaczynają się rozszczelniać, lub mogą zostać przetarte w trakcie eksploatacji samochodu. Sztywne natomiast mogą korodować i w końcu puścić w najsłabszym punkcie. Korozja atakuje przewody sztywne także od wewnątrz. Znaczenie tu ma częstotliwość wymiany płynu hamulcowego, gdyż stary płyn zawierający duże ilości wody doprowadzi do korodowania ich wewnętrznej strony. Co gorsza, przewody hamulcowe z reguły pękają w wyniku wysokiego ciśnienia, które występuje podczas gwałtownego hamowania, dlatego warto sprawdzać ich stan podczas każdej kontroli samochodu na podnośniku.

Twój samochód potrzebuje wymiany przewodów hamulcowych? Jest to konieczne, gdy są one mocno skorodowane, bądź pęknięte, co może doprowadzić do wycieku płynu i awarii hamulców. Ich uszkodzenia nie można lekceważyć, ponieważ odmówienie posłuszeństwa przez hamulce może skończyć się tragicznie. Na ich żywotność wpływa wiele czynników, które warto znać. Czy wiesz, jak często należy wymieniać przewody hamulcowe? I jak rozpoznać objawy ich zużycia?

wymiana przewodu hamulcowego

Przewody hamulcowe dzielą się na elastyczne i twarde. Pierwsze z nich znajdują się bezpośrednio przy zaciskach tarcz hamulcowych i ze względu na swą konstrukcję są bardziej narażone na uszkodzenia. Na ich wytrzymałość wpływ ma nie tylko materiał wykonania, ale także przeznaczenie samochodu i styl prowadzenia kierowcy. Najkrócej wytrzymują więc w samochodach sportowych, ponieważ szybka jazda oznacza ostrzejsze hamowanie. Przy dużych prędkościach hamowanie generuje dla przewodów o wiele większe przeciążenia, przez co szybciej się zużywają. Mogą także ulec usterkom mechanicznym, co jest łatwo zauważalne w przypadku pojazdów terenowych. Z kolei przewody twarde, które łączą pompę hamulcową z przewodami miękkimi, wytrzymują około 5-8 lat, a do uszkodzenia dochodzi najczęściej w wyniku korozji. Kiedy zdecydujemy się na ich wymianę, zawsze musimy zakupić także nowe przewody elastyczne.

Po czym rozpoznać, że z przewodami hamulcowymi dzieje się coś niedobrego? Najczęściej sam układ hamulcowy nam to sygnalizuje. Jeśli zauważyłeś jakiekolwiek problemy związane z hamowaniem lub co gorsza, pedał hamulca jest „miękki”, koniecznie udaj się do mechanika i to natychmiast. Chodzi w końcu o twoje bezpieczeństwo. Samodzielne próby wymiany to zwyczajna głupota. Możesz mieć sporą wiedzę mechaniczną i dokonywać wielu napraw, ale z układem hamulcowym nie ma żartów. Wystarczy jeden błąd, w wyniku którego można stracić życie. Nie warto żałować kilkuset złotych, żeby tak ryzykować. Najlepiej więc zlecić usługę specjaliście z prawdziwego zdarzenia.

Wymiana przewodów wymaga posiadania specjalnych kluczy, a także użycia kanału lub podnośnika. Należy skontrolować wszystkie odcinki przewodów pod kątem ewentualnych wycieków. Przewody elastyczne często są tak sparciałe, że dosłownie się kruszą. Jeżeli chcesz sam kupić zestaw przewodów, masz dwie opcje. Najprościej jest wybrać takie, które są dedykowane konkretnie do twojego samochodu. Możesz też wybrać wersję na wymiar, którą wystarczy odpowiednio dogiąć. Koszt kompletu przewodów jest różny, w zależności od tego, czy są oryginalne. Za takie zapłacimy najwięcej. Z kolei zamienniki trafimy za 10-15zł za metr. W tym wypadku lepiej jednak postawić na droższe. Wymiana przewodów w jednym kole kosztuje w warsztacie około 100-200 zł. Do tego należy doliczyć jeszcze kolejną stówkę za odpowietrzenie układu i wymianę płynu.

Jak dbać o układ hamulcowy, aby zminimalizować ryzyko awarii? Przede wszystkim regularnie wymieniać płyn hamulcowy, co powinno się robić co dwa lata. Niestety, wiele osób o tym zapomina, co bywa bardzo niebezpieczne. Płyn bowiem pochłania wilgoć, której nawet niewielka ilość znacznie zmienia jego właściwości, a w efekcie może prowadzić do awarii hamulców.

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Czy sprawdzenie historii pojazdu przed zakupem jest opłacalne?

Czy sprawdzenie historii pojazdu przed zakupem jest opłacalne?

Wielokrotnie zakup samochodu na rynku wtórnym to dobra okazja do tego, aby w atrakcyjne cenie nabyć egzemplarz ekonomiczny, dynamiczny i komfortowy. Niezależnie od tego, jakiego samochodu szukamy,...

więcej

Koszt przeglądu auta. Ile zapłacisz za przegląd techniczny samochodu?

Koszt przeglądu auta. Ile zapłacisz za przegląd techniczny samochodu?

Jak wygląda przegląd techniczny samochodu? Jaka jest cena przeglądu? Jak często należy wykonywać przegląd techniczny auta? Jak wygląda przegląd auta z gazem? Jaki jest koszt przeglądu auta z...

więcej