Co zrobić, gdy klapka wlewu paliwa nie zamyka się?

Nie zamykająca się klapka wlewu paliwa zaburza kształt samochodu oraz nie zabezpiecza korka wlewu paliwa. Problem z zamknięciem klapki może być spowodowany poluzowanym przewodem zwalniającym, uszkodzonym mechanizmem, lub uszkodzonym zawiasem klapki. Jazda z otwartą klapką wlewu paliwa może doprowadzić do jej urwania.

Zawsze problematyczna jest sytuacja, gdy drzwi w samochodzie nie chcą się zamknąć. Taka sama sytuacja może spotkać klapkę wlewu paliwa, mimo że nie ma ona aż takiego znaczenia. Klapka wlewu paliwa, która nie chce się zamknąć wygląda brzydko i zaburza kształt samochodu. Jest to szczególnie irytujące dla osób, które nie traktują samochodu jako środka transportu z miejsca A do B, tylko coś więcej.

 

Jak to działa:

Klapka wlewu paliwa to miniaturowe drzwiczki, zasłaniające korek wlewu paliwa. Ukryty pod klapką korek wlewu paliwa zamyka zbiornik paliwa. Klapka ma za zadanie zabezpieczać korek przed warunkami zewnętrznymi, dodatkowo utrudnia kradzież paliwa i wkomponowuje samo miejsce tankowania w bryłę samochodu. Większość klapek wlewu paliwa sterowane jest za pomocą linki, która luzuje blokadę w celu otwarcia klapki, lub ją zaciąga w celu zablokowania.

 klapka korek wlewu paliwa

Przyczyny usterki:

  • Poluzowany przewód zwalniający zamek – przewód klapki wlewu paliwa umożliwia jej otwieranie bądź zamykanie. Jego naprężenie pozwala zablokować klapkę. W przypadku, gdy jest ona poluzowana, klapka zostaje stale w pozycji otwartej i nie da się trwale zamknąć.
  • Uszkodzony mechanizmu otwierania klapki – wiele klapek wlewu paliwa działa na zasadzie mechanizmu, który trzeba wcisnąć klapką. Wciśnięcie powoduje zwolnienie bolca odrzucającego klapkę. W celu zamknięcia klapki należy ją docisnąć ponownie, aż do usłyszenia charakterystycznego kliknięcia.
  • Uszkodzony zawias klapki – Można stwierdzić, że praktycznie wszystkie samochody mają klapkę wlewu paliwa działającą na zawiasie. Jeżeli zawias zostanie wygięty lub uszkodzony, albo sworzeń zawiasu zostanie poluzowany lub zablokowany, może to uniemożliwić zamknięcie klapki wlewu paliwa.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza działanie klapki wlewu paliwa i określa powód usterki. Naprawa mechanizmu, zawiasu czy linki nie powinna być pracochłonna ani kosztowna.

Jak to jest ważne?

Otwarta klapka wlewu paliwa nie stanowi większego zagrożenia dla bezpieczeństwa, ale z pewnością nie wygląda dobrze. Pozostawia również klapkę podatną na dalsze uszkodzenia lub całkowite oderwanie. Może to spowodować uszkodzenia korka wlewu paliwa. Najlepiej naprawić klapkę wlewu paliwa zanim sytuacja się pogorszy.

 

Przeczytaj także

Co zrobić, gdy silnik gaśnie po wciśnięciu pedału gazu?

Co zrobić, gdy silnik gaśnie po wciśnięciu pedału gazu?

 Gaśnięcie silnika po dodatniu gazu świadczy o problemie, który powinien zostać jak najszybciej naprawiony. Gaśnięcie silnika może być spowodowane przez awarie układu zapłonowego, awarie pompy paliwa, zużycie filtra paliwa, nieszczelność podciśnienia, przerwane połączenie elektryczne...

więcej

Seat Ibiza (IV, V) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Seat Ibiza (IV, V) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Seat Ibiza to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1984 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Fiesta, Kia Rio, Peugeot 208 i Renault Clio. Seat Ibiza pojawia się z napędem...

więcej

Co zrobić, gdy silnik trzyma wysokie obroty na biegu jałowym?

Co zrobić, gdy silnik trzyma wysokie obroty na biegu jałowym?

Podwyższona prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym może być oznaką usterki. Warto sprawdzić, czy prędkość obrotowa wraca do normy po rozgrzaniu silnika. Problem może powodować uszkodzony silniczek krokowy, nieszczelności w podciśnieniu, awaria komputera czy uszkodzona przepustnica.

więcej

Fiat Ducato (II, III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Fiat Ducato (II, III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Fiat Ducato to auto klasy wyższej segmentu E, które jest produkowane od 1981 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu van, pick-up i bus. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Transit, Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Renault Master i Volkswagen...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty