Sprzęgło odpowiada za płynne ruszanie i zmianę przełożeń bez szarpnięć. Jako element łączący silnik ze skrzynią biegów, powinien być naprawiany jak najszybciej od czasu wykrycia usterki. Zwłoka może spowodować znaczne zwiększenie kosztów naprawy, np. poprzez uszkodzenie skrzyni biegów. Za wadliwą pracę sprzęgła może odpowiadać układ hydrauliczny, pompa sprzęgła czy wysprzęglik, lub samo sprzęgło. Doświadczony mechanik powinien bez problemu znaleźć przyczynę.
Podczas gdy automatyczne skrzynie biegów zyskują na popularności, wciąż jest sporo samochodów wyposażonych w manualne skrzynie biegów. Jeśli chodzi o manualną skrzynię biegów, jednym z najważniejszych elementów jest sprzęgło. Sprzęgła, które są dobrze utrzymane i zadbane, mogą wytrzymać do 130 000 km, a źle traktowane sprzęgło może przestać działać po zaledwie 60 000 km.
Sprzęgło ma zasadnicze znaczenie dla poprawnego działania pojazdu, a jego niesprawność może szybko uszkodzić inne części przekładni, co znacznie zwiększy koszty naprawy. Problemy ze sprzęgłem należy rozwiązać natychmiast po pojawieniu się pierwszych oznak usterki.
Układ sprzęgła przekazuje moc z silnika do skrzyni biegów, a także umożliwia przerywanie przenoszenia ruchu obrotowego do skrzyni biegów podczas zmiany biegów. Głównymi elementami układu sprzęgła są: pompa sprzęgła, wysprzęglik, koło zamachowe i przewód sprzęgła.
Większość pojazdów wyposażona jest w sprzęgła cierne, które są obsługiwane za pomocą płynu hydraulicznego lub linki sprzęgła. Koło zamachowe połączone jest z silnikiem, a tarcza sprzęgła łączy się ze skrzynią biegów. Sprzęgło załącza się, gdy pedał nie jest wciśnięty. Sprężyny dociskają tarczę dociskową do koła zamachowego, co powoduje skuteczne połączenie skrzyni biegów z silnikiem i przenoszenie ruchu obrotowego.
Po naciśnięciu pedału sprzęgła połączenie zostaje przerwane. Ramię popycha łożysko ślizgowe na środku sprężyny, co powoduje zwolnienie nacisku.
Mechanik sprawdza poziom płynu hydraulicznego i ewentualne wycieki. Jeżeli sprzęgło załączane jest za pomocą linki zostaje ona również sprawdzona pod kątem sprawności i poprawnego wyregulowania. Mechanik dzięki swojemu doświadczeniu powinien bez problemu znaleźć przyczynę problemów ze sprzęgłem.
Układ sprzęgła jest tak zaprojektowany, aby umożliwiać płynne ruszanie i bezproblemową zmianę biegów. Jeżeli chociaż jeden element zakłóci pracę układu, może mieć to drastyczny wpływ na pozostałe elementy, w tym również na skrzynię biegów. Naprawy związane ze sprzęgłem powinny być realizowane jak najszybciej, ponieważ zwlekanie może wygenerować ogromne dodatkowe koszty.
Seat Leon to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Honda Civic, Kia Ceed, Opel Astra, Toyota Auris, Peugeot 308 i...
Audi A4 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan, kombi i cabrio. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 3, Infiniti Q50, Lexus IS, Mercedes-Benz klasy C i Volvo S60. Audi A4...
Skoda Octavia to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu liftback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Ford Focus, Opel Astra, Renault Fluence i Toyota Corolla. Skoda...
Renault Espace to auto typu minivan klasy średniej segmentu D, które produkowane jest od 1984 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu minivan i crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Chrysler Voyager, Citroen C8, Ford Galaxy, Kia Carnival, Peugeot...