Co zrobić, gdy hamulce piszczą?

Piszczenie hamulców może oznaczać poważniejszą usterkę układu hamulcowego. W skrajnych przypadkach przegrzanie hamulców może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Jako, że hamulce są wykorzystywane w trakcie jazdy co chwilę, powinny być jak najbardziej sprawne. Warto umówić się do mechanika na kontrolę układu hamulcowego i zlecić niezbędny serwis.

Piszczące hamulce są nie tylko denerwujące, ale sugerują, że może wystąpić problem z jedną z najczęściej używanych części samochodu. Wszelkie problemy z układem hamulcowym należy niezwłocznie zdiagnozować.

 

Jak to działa:

Hamulce działają w prosty sposób, wykorzystując do pracy tylko kilka elementów. W ich skład wchodzą:

  • Zaciski hamulcowe - trzymają klocki hamulcowe i są odpowiedzialne za przyciskanie ich do tarczy hamulcowej z odpowiednią siłą.
  • Klocki hamulcowe - są to klocki, które zapewniają tarcie podczas kontaktu z tarczą hamulcową, dzięki czemu mamy możliwość wyhamowania pojazdu.
  • Tarcze hamulcowe - Jest to metalowa tarcza, zwykle widoczna za kołem pojazdu, zamocowana na pieście. Klocki hamulcowe chwytają tarczę, gdzie za pomocą prawa tarcia następuje zatrzymanie pojazdu.
  • Pompa hamulcowa - przyciska klocki hamulcowe do tarczy za pomocą płynu hamulcowego, obecnego w układzie hamulcowym. Do dociskania klocków do tarczy służy zacisk hamulcowy z tłoczkami. Pompa hamulcowa zazwyczaj znajduje się pod maską samochodu.
  • Wspomaganie hamulców - dzięki pompie Vacum możliwe jest wytworzenie podciśnienia. Pozwala to kierowcy na hamowanie przy użyciu niewielkiej siły.

klocki hamulcowe piszczą

Dlaczego hamulce piszczą?

  • Klocki hamulcowe są najczęściej wymienianym komponentem w układzie hamulcowym, a zużyte klocki są głównym źródłem piszczących i skrzypiących dźwięków. Czasami, gdy materiał podkładki nie zostanie odpowiednio zmieszany podczas procesu produkcji, klocki będą miały twarde punkty, które również mogą powodować piszczenie.
  • Powierzchnia tarcz hamulcowych jest tym, na czym zaciskają się klocki hamulcowe podczas hamowania. Jeśli powierzchnia jest zeszklona z pozostałościami hamulca lub pokryta rdzą, wówczas usłyszymy piszczenie.
  • Problem związany z pompą hamulcową lub zaciskami hamulcowymi może powodować hałas powstający podczas hamowania lub nadmiernego nacisku na tarczę hamulcową.
  • Jeśli osłona tarczy hamulcowej jest uszkodzona, może trzeć o tarczę hamulcową i powodować hałas. Może się to łatwo zdarzyć, jeśli ostatnio demontowane było koło z samochodu.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza dokładnie elementy układu hamulcowego mogące generować piszczenie, takie jak klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, zaciski i pozostałe elementy.

Jak jest to ważne?

Wadliwie działające hamulce mogą się zablokować uniemożliwiając dalszą jazdę, lub być bezskuteczne podczas próby hamowania. Tarcie i nadmierne przegrzanie układu hamulcowego może doprowadzić do pogięcia tarcz hamulcowych czy w ekstremalnym przypadku nawet pożaru. Hamulce wykorzystywane są w trakcie jazdy tak często, że ich sprawność powinna być na najwyższym poziomie. Odpowiadają także bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

 


Przeczytaj także

Renault Megane II - Cena wymiany klocków hamulcowych

Renault Megane II - Cena wymiany klocków hamulcowych

   Renault Megane II to następca bardzo popularnego Megane I. Produkowany był w latach 2002-2009 w nadwoziach Cabrio, Sedan, Kombi, Hatchback i Coupe. Dostępne silniki benzynowe rozpoczynały się od pojemności 1.4 82 KM a kończyły na 2.0 135KM. W przypadku diesli było to 1.5 dCi 82 KM...

więcej

CItroen C5 II - Cena wymiany klocków hamulcowych

CItroen C5 II - Cena wymiany klocków hamulcowych

  Model zadebiutował na rynku w 2004r. Z wyglądu niewiele różnił się od poprzednika, jednak w znaczącym stopniu zmniejszono awaryjność. Koniec produkcji to rok 2008. Jego następcą jest model C5 III. W ofercie silnikowej były 4 modele benzynowe od 116KM do 211KM oraz silniki diesla od 109KM...

więcej

Volkswagen Caddy (III, IV) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Volkswagen Caddy (III, IV) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Volkswagen Caddy to auto dostawczo-osobowe klasy miejskiej segmentu B, a w później klasy niższej średniej segmentu C, który produkowany jest od 1979 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu pick-up, kombivan i furgon. Głównymi konkurentami modelu...

więcej

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany klocków hamulcowych

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Produkcję Forda Focusa pierwszej generacji rozpoczęto w 1998 roku. Sylwetka pojazdu zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz była dość futurystyczna. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę