Co zrobić, gdy hamulce piszczą?

Piszczenie hamulców może oznaczać poważniejszą usterkę układu hamulcowego. W skrajnych przypadkach przegrzanie hamulców może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Jako, że hamulce są wykorzystywane w trakcie jazdy co chwilę, powinny być jak najbardziej sprawne. Warto umówić się do mechanika na kontrolę układu hamulcowego i zlecić niezbędny serwis.

Piszczące hamulce są nie tylko denerwujące, ale sugerują, że może wystąpić problem z jedną z najczęściej używanych części samochodu. Wszelkie problemy z układem hamulcowym należy niezwłocznie zdiagnozować.

 

Jak to działa:

Hamulce działają w prosty sposób, wykorzystując do pracy tylko kilka elementów. W ich skład wchodzą:

  • Zaciski hamulcowe - trzymają klocki hamulcowe i są odpowiedzialne za przyciskanie ich do tarczy hamulcowej z odpowiednią siłą.
  • Klocki hamulcowe - są to klocki, które zapewniają tarcie podczas kontaktu z tarczą hamulcową, dzięki czemu mamy możliwość wyhamowania pojazdu.
  • Tarcze hamulcowe - Jest to metalowa tarcza, zwykle widoczna za kołem pojazdu, zamocowana na pieście. Klocki hamulcowe chwytają tarczę, gdzie za pomocą prawa tarcia następuje zatrzymanie pojazdu.
  • Pompa hamulcowa - przyciska klocki hamulcowe do tarczy za pomocą płynu hamulcowego, obecnego w układzie hamulcowym. Do dociskania klocków do tarczy służy zacisk hamulcowy z tłoczkami. Pompa hamulcowa zazwyczaj znajduje się pod maską samochodu.
  • Wspomaganie hamulców - dzięki pompie Vacum możliwe jest wytworzenie podciśnienia. Pozwala to kierowcy na hamowanie przy użyciu niewielkiej siły.

klocki hamulcowe piszczą

Dlaczego hamulce piszczą?

  • Klocki hamulcowe są najczęściej wymienianym komponentem w układzie hamulcowym, a zużyte klocki są głównym źródłem piszczących i skrzypiących dźwięków. Czasami, gdy materiał podkładki nie zostanie odpowiednio zmieszany podczas procesu produkcji, klocki będą miały twarde punkty, które również mogą powodować piszczenie.
  • Powierzchnia tarcz hamulcowych jest tym, na czym zaciskają się klocki hamulcowe podczas hamowania. Jeśli powierzchnia jest zeszklona z pozostałościami hamulca lub pokryta rdzą, wówczas usłyszymy piszczenie.
  • Problem związany z pompą hamulcową lub zaciskami hamulcowymi może powodować hałas powstający podczas hamowania lub nadmiernego nacisku na tarczę hamulcową.
  • Jeśli osłona tarczy hamulcowej jest uszkodzona, może trzeć o tarczę hamulcową i powodować hałas. Może się to łatwo zdarzyć, jeśli ostatnio demontowane było koło z samochodu.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza dokładnie elementy układu hamulcowego mogące generować piszczenie, takie jak klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, zaciski i pozostałe elementy.

Jak jest to ważne?

Wadliwie działające hamulce mogą się zablokować uniemożliwiając dalszą jazdę, lub być bezskuteczne podczas próby hamowania. Tarcie i nadmierne przegrzanie układu hamulcowego może doprowadzić do pogięcia tarcz hamulcowych czy w ekstremalnym przypadku nawet pożaru. Hamulce wykorzystywane są w trakcie jazdy tak często, że ich sprawność powinna być na najwyższym poziomie. Odpowiadają także bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

 


Przeczytaj także

 BMW Serii 7 (E65, F01, G11) - Cena wymiany klocków hamulcowych

BMW Serii 7 (E65, F01, G11) - Cena wymiany klocków hamulcowych

BMW Serii 7 to auto najwyższej klasy segmentu F, który produkowany jest od 1977 do dzisiaj. Obecnie jest 6 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A8, Lexus LS, Mercedes-Benz klasy S i Volkswagen Phaeton. BMW pojawia się z napędem spalinowym...

więcej

Suzuki Grand Vitara II - Cena wymiany klocków hamulcowych

Suzuki Grand Vitara II - Cena wymiany klocków hamulcowych

Suzuki Grand Vitara II to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2005 do 2014 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, Honda CR-V, Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan i Volvo XC60. Suzuki...

więcej

Mitsubishi ASX - Cena wymiany klocków hamulcowych

Mitsubishi ASX - Cena wymiany klocków hamulcowych

Mitsubishi ASX to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2010 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu razem z kilkoma liftingami, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Nissan Qashqai, Skoda Yeti, Kia Sportage i Dacia...

więcej

Seat Ateca - Cena wymiany klocków hamulcowych

Seat Ateca - Cena wymiany klocków hamulcowych

Seat Ateca to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2016 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Hyundai Tucson, Kia Sportage i Peugeot 3008. Seat Ateca pojawia się z napędem spalinowym...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę